1. #1

    Yamha DT50 mx HJÄLP/TIPS

    Tja
    jag har en yamaha dt som jag tänkte ta bort strypning/strypningar på.
    jag sökte lite på Internet och såg att dom var insugs strypta och att strypningen
    skulle sitta svetsad i fem svets pungter i insuget så jag tog lös insuget och hittade en
    reedventil (om det heter så). Så jag tog lös ventilen från insuget och hittade
    ingen strypning så min fråga är vart sitter strypningen??
    Vet inte års modell. (skrivet med mobil)

  2. #2
    Låter som att den är dragen redan om det inte är som nyare DT då det är ihopbyggt i insuget och hålet är mindre, lite ovalt

  3. #3
    Ok. Då är strypningen borta. Då måste jag alltså köpa ett trim system åt han. För han går typ 35 och låter som en gräsklippare.

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av isak sahlen Visa inlägg
    Ok. Då är strypningen borta. Då måste jag alltså köpa ett trim system åt han. För han går typ 35 och låter som en gräsklippare.
    Nej.. Du behöver SLIPA upp insuget, vilket jag fick göra på min eller ja ( Jag fulade mig o borrade upp mitt fast det var sk härdat stål så funkade det utmärkt ) Jag skall plocka av mitt trim imorgon 60cc med Kolv + ringar o kolvbult fås med, knaster tar ni ifrån orginal dvs det som sitter på eran moped nu..Intresserad? 350kr snabb affär, Skickar även med ett 12: taggars framdrev + Munstycken strl 95-98 ( Min går rent med 98) Min Startar på första kicken kan langa bilder + video på hur den går om ni tvekar, Känner att jag måste bli väck trimmet pgr utav risken för att torska på bonnvsihan PM vid intresse / SmexX
    Senast redigerat av SmexX den 2013-06-21 klockan 02:19.
    Braap Braap

  5. #5
    Det mesta är strypt från fabrik på dessa motorer, så man får kolla alla delar innan man kan avgöra vad som är lämpligt nästa steg för att trimma. Ofta är vissa delar original medan andra inte är det...

    Förgasare: 12mm original
    Insug: strypt till 10mm, utan strypning är dom 16mm (men allt över 12mm fingerar lika bra)
    Topplock: Lågkompressions, känns igen på ca 4mm hög kant på förbränningsrummet (högkompressionstopp eller lämpligt planad original har ungefär hälften av det).
    Cylinder: Original har "25F N" ingjutet nere till vänster, och avgasporten är ca 10mm hög och 25mm bred närmast kolven. Ofta uppslipad högre, och ofta kraftigt igensotad i kanterna så den blir betydligt smalare.
    Avgasrör: Har diverse grejer sittande inne i kammaren för att dämpa ljudet, funkar inte bra till trimcylindrar. Att byta till trimrör gör ingen skillnad på en icke modifierad trimcylinder.

  6. #6
    Ok har inte moppen hemma så kan inte kolla... Men jag vet att cylindern är borrad till 40,5 mm... Men det borde väll inte göra något??

  7. #7
    Nej.

  8. #8
    Vad är det billigaste och lättaste trimet(stavning??) Jag kan göra på mina orginal grejer(om vi utgår ifrån att allt är orginal??)
    Senast redigerat av isak sahlen den 2013-06-22 klockan 15:42.

  9. #9
    Beror helt på vad du har tillgång till när det gäller kunskap, verktyg och maskiner. Och alla delar brukar ju inte vara original heller...

  10. #10
    http://www.rinab.nu/moped-klass-2-a/...0-MX--R-97.htm det där är ett grym set up på dt min gick 90 med sjukt bra axx då jag hade den

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av bondjäveln Visa inlägg
    http://www.rinab.nu/moped-klass-2-a/...0-MX--R-97.htm det där är ett grym set up på dt min gick 90 med sjukt bra axx då jag hade den
    90? Vad mätte du med?
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  12. #12
    förmodligen orginal dt mätare, så den gick väl i 70 på sin höjd

  13. #13
    hade en annan mätare som gick till 110 och ett fäste på styret för en telefon med gps på som farsan mätte med bilen och den stämde
    dock rekomendrar jag inte att åka 90 med den för den skakar som fan men skjukt bra axx hade den gas res utan problem

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av hanssonffs Visa inlägg
    förmodligen orginal dt mätare, så den gick väl i 70 på sin höjd
    Ja tror nog de va så med.
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in