1. #1

    Laddning av batteri! Snälla hjälp :(

    Hej!

    Jag ska koppla in ett batteri, men som jag förstår så kan man inte koppla från "laddnings spolen" direkt till batteriet, utan måste ha något där imellan, VAD? Har kollat lite på el sheman som har en motor med batteri där motorn också ska ladda batteriet och dom har nån "Rectifier" är det någon volt regulator? Räcker det med en volt regulator? Hjälp mig SNÄLLA!! Men jag har INGEN GENERATOR utan SPOLE. ELSYSTEMET ÄR 6 VOLT OM DE HJÄLPER??

    CIAO!

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Få se nu...
    Du kopplar inte kärnkraftverket i Forsmark direket till brödrosten. Eller?
    När man "kopplar" ihop elprylar ska de vara anpassade till varandra.
    "Laddningsspolen" tillverkar växelspänning och därmed också växelström..Batteriet vill ha likspänning, och den skall vara anpassad till vad batteriet behöver och vad det tål. Och, det skall vara rätt anpassad spänning/ström. Kopplar jag stora billaddare (15A ut) till ett 4Ah moppebatteri går det sönder/kokar torrt eller i värsta fall, exploderar!
    Om du har en "generator" elller "en spole" det är i stort sett samma sak, bara att uteffekten skiljer en del.
    En laddspole ger kanske 20-60W (i bästa fall) det varierar dessutom med motorvarvtalet. En trefasgenerator med tolv spolar hopkopplade på ett speciellt sätt ger kanske 3-400W och 60V - växel!
    Så, först likriktar man (med en "recitifier") så man får en likspänning efter den (ofta i samma box) sitter en regulator som kan reglera ström/spänning efter behovet för tillfället och efter vad batteriet behöver i laddning.
    "Volt regulatorn" kan göras mer eller mindre komplicerad, på moppe är det vanligen "el cheapo-modellen som gäller" det är ju vanligen små effekter..
    Så du bheöver en laddspole för 6V, en regulator med inbyggd likriktare för 6V, och ett batteri.
    Sen ska det bara kopplas ihop rätt...

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Få se nu...
    Du kopplar inte kärnkraftverket i Forsmark direket till brödrosten. Eller?
    När man "kopplar" ihop elprylar ska de vara anpassade till varandra.
    "Laddningsspolen" tillverkar växelspänning och därmed också växelström..Batteriet vill ha likspänning, och den skall vara anpassad till vad batteriet behöver och vad det tål. Och, det skall vara rätt anpassad spänning/ström. Kopplar jag stora billaddare (15A ut) till ett 4Ah moppebatteri går det sönder/kokar torrt eller i värsta fall, exploderar!
    Om du har en "generator" elller "en spole" det är i stort sett samma sak, bara att uteffekten skiljer en del.
    En laddspole ger kanske 20-60W (i bästa fall) det varierar dessutom med motorvarvtalet. En trefasgenerator med tolv spolar hopkopplade på ett speciellt sätt ger kanske 3-400W och 60V - växel!
    Så, först likriktar man (med en "recitifier") så man får en likspänning efter den (ofta i samma box) sitter en regulator som kan reglera ström/spänning efter behovet för tillfället och efter vad batteriet behöver i laddning.
    "Volt regulatorn" kan göras mer eller mindre komplicerad, på moppe är det vanligen "el cheapo-modellen som gäller" det är ju vanligen små effekter..
    Så du bheöver en laddspole för 6V, en regulator med inbyggd likriktare för 6V, och ett batteri.
    Sen ska det bara kopplas ihop rätt...
    okej, tack så mycket för svaret även om det i början var lite onödigt men ville att någon förklaradr allt från början som du gjorde o tack för de. men har dom flesta volt regulatorerna inbyggd likriktare? eller vet någom var jag kan hitta en sån?

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av PrutarN Visa inlägg
    okej, tack så mycket för svaret även om det i början var lite onödigt men ville att någon förklaradr allt från början som du gjorde o tack för de. men har dom flesta volt regulatorerna inbyggd likriktare? eller vet någom var jag kan hitta en sån?
    Ingen sport att svara om man inte kan ge en lätt pungspark, också.....
    Jar skulle tro att du kan använda vilken regulator som helt för moppe, bara du vet att den innehåller både likriktare OCH regulator..
    Den är troligen av principen "förstärkt zenerdiod" (överkurs) så att överflödig energi bränns bort i form av värme.
    Den har därför vanligen kylflänsar och ska, om möjligt, monteras mot en kylande yta (förlänger livslängden..)

    (Jag uppskatta återkoppling på mitt svar och de som kan ställa en konkret begriplig fråga...)

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Ingen sport att svara om man inte kan ge en lätt pungspark, också.....
    Jar skulle tro att du kan använda vilken regulator som helt för moppe, bara du vet att den innehåller både likriktare OCH regulator..
    Den är troligen av principen "förstärkt zenerdiod" (överkurs) så att överflödig energi bränns bort i form av värme.
    Den har därför vanligen kylflänsar och ska, om möjligt, monteras mot en kylande yta (förlänger livslängden..)

    (Jag uppskatta återkoppling på mitt svar och de som kan ställa en konkret begriplig fråga...)
    Så du menar att jag kan ha en 12 volts regulator med likriktare? isåfall så fattar jag allt och ska börja med detta snarast

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Om elsystemet är 6V är nog en regulator för 6V också det lämpligaste, liksom...

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Om elsystemet är 6V är nog en regulator för 6V också det lämpligaste, liksom...
    Amen, om du skrev: Jar skulle tro att du kan använda vilken regulator som helt för moppe, bara du vet att den innehåller både likriktare OCH regulator..: Hur ska jag tolka detta då tycker du. Du får mig att framstå som en idiot, du verkar vara väldigt otydlig -.-

  8. #8

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Som jag skrev i 1:a svaret, "När man "kopplar" ihop elprylar ska de vara anpassade till varandra"
    Du låter väl inte en 12V lampa går på 6V, eller tvärtom...?
    Anledningen till jag vanligen inte är på detta forum är man man ALLTID måste vara UBERTYDLIG med sina råd, då ingen orkar "tänka efter" eller göra rimlighetsbedömningar...

  9. #9
    Det är ett 6 volts system som jag skrev och mena då att de är 6 volts lampor . Men tack för hjälpen iallfall

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in