Sidan 7 av 14 Första ... 56789 ... Sista

Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Hade min första körlektion idag, hon sa att jag körde såpass bra att det inte var några problem. Halkan bokad på tisdag.
    Härligt, så ska det låta.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Fan va många de är som tar körkort på sommaren. Sjukt svårt att få uppkörnings tid

Klarade uppkörningen idag Fick dock 48 på skrivningen vilket sööög men gör om de måndag kl10 så då ska de nog gå bra Ångrar ju att man inte pluggade något...

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Fan va många de är som tar körkort på sommaren. Sjukt svårt att få uppkörnings tid
    Vet inte hur körkorts kåt du är men jönköping har massa tider, borås har en hel del också...
    Senast redigerat av Yoohan den 2011-06-16 klockan 23:33.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Fan va rolig risk 2:an var, skulle gärna göra de en gång till :p

Läste lite random i boken och gjorde "bonniers trafikskola 2011" teoritestet 4 gånger samt kompletterade med att kolla i boken om jag inte var säker på svaret. Fick 57 på uppskrivningen

Reg.datum
    May 2010
    körde första körlektionen i tisdags och halkan avklarad idag så gick lätt o smärtfritt

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Ville^ Visa inlägg
    YES! Då har jag klarat kunskapsprovet som de så fint kallar det.
    Grattis

Hade min tredje körlektion idag och var fickparkering samt backa runt gatuhörn jag ville göra. Gick hur bra som helst. Förövrigt även bokat Halka (26/8 - Min födelsedag) samt Prov och Uppkörning (30/8). Riskettan har jag 5/8. Fy fan vad skönt när det börjar hända något!

Dessutom, för en gångs skull pluggar jag faktiskt till ett prov. Aldrig hänt förr, men attans vad kul det är att läsa när man tycker det är kul! Läser varje kväll, ofta bara för att jag tycker att det är intressant och det är ju inte dåligt för inlärningen heller

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Man är trångsynt om man inte förstår att dom gör det för pengarnas skull, men visst kan annat också ligga till grund och botten för att man ska få köra upp. Någon nedanför dig nämnde något klokt.
    En bekant till mig, som är tjej, kör väldigt bra men tordes fortfarande att köra med körskola eftersom dom säger att hon inte kör "tillräckligt" bra. Hon har tagit många lektioner för att vara med på deras noter, jävla hyckleri hela skiten. Jag vet inte vad som är bäst. Boka privat, vad ska dom göra? Skillnaden är ju bara att dom bokar in den och att folk inte vet bättre än att ringa till trafikverket? Gör det så är det överstökat.
    Körskolan jag går på just nu tycker jag är helt otroligt skön. Lärarna är som ens bästa vänner, dessutom är teoriläraren otroligt snygg Har gått 3 lektioner nu och har 2 bokade till för att jag vill köra lite till med han jag har som lärare. Enligt honom räcker det redan nu vid 3, men som sagt så valde jag själv att boka in fler. Så nog är inte alla körskolor sådana att de endast vill urvinna pengar ur eleverna. Det finns bra körskolor också!

Men självklart så vill även körskolorna tjäna pengar. Hur skulle deras företag annars gå runt?

Edit!

Behöver lite hjälp dock.

Allt det här med reaktionssträcka, bromssträcka och stoppsträcka. Jag har verkligen problem med att lära mig det. Någon som kan skriva upp lite formler och förklara det enkelt så att jag förstår skiten?

Vet att med reaktionssträckan så tar man bort tex 0 ur 30 km/h och gångar den första siffran med 3 och så får man längden på den sträckan. Men hur blir det med bromssträcka och liknande? Även rörelseenergi behöver jag hjälp med att förstå.

Hjälp?
    Senast redigerat av Philip den 2011-06-30 klockan 21:45.
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av Philip Visa inlägg

Behöver lite hjälp dock.

Allt det här med reaktionssträcka, bromssträcka och stoppsträcka. Jag har verkligen problem med att lära mig det. Någon som kan skriva upp lite formler och förklara det enkelt så att jag förstår skiten?

Vet att med reaktionssträckan så tar man bort tex 0 ur 30 km/h och gångar den första siffran med 3 och så får man längden på den sträckan. Men hur blir det med bromssträcka och liknande? Även rörelseenergi behöver jag hjälp med att förstå.

Hjälp?
    Fan, i vissa läge så lönar det verkligen sig att ha gått NV

För att konvertera km/h till m/s så delar du hastigheten med 3.6. Eftersom reaktionstiden är en sekund så blir reaktionssträckan således lika lång som hastigheten du håller.
    Exempel: 90km/h är ekvivalent med 25m/s. På en sekund kommer du således 25 meter.

Rörelseenergi får du av formlen W=mv^2/2, där m=massa uttryckt i kg och v=hastigheten uttryckt i m/s.
    Ponera att du kör i x m/s (3.6x km/h). Dubblar du farten till 2x m/s (7.2x km/h) så kommer du få:

W_1=m*x^2/2
    W_2=m*(2x)^2/2 = m*4x^2/2

Tar du då kvoten W_2/W_1 så kommer du få att W_2 är 4 gånger större.

Exempel:

Du kör en bil som väger 1000 kg i 36 km/h (10 m/s). Du ökar farten till 108 km/h (30 m/s). Hur mycket ökar bromsstäckan?

W_1 = m*v^2/2 = 1000*10^2/2 = 50000J
    W_2 = m*v^2/2 = 1000*30^2/2 = 450000J

W_2/W_1 = 4500000J/50000J = 9

Bromssträckan blir således 9 gånger längre du du ökar farten med tre gånger så mycket.

Det blev kanske lite luddigt, men det enda du behöver tänka på att det ökar i kvadrat.
    2 gånger så fort ger 4 gånger längre stoppsträcka
    3 gånger så fort ger 9 gånger längre stoppsträcka
    4 gånger så fort ger 16 gånger längre stoppsträcka
    5 gånger så fort ger 25 gånger längre stoppsträcka
    6 gånger så fort ger 36 gånger längre stoppsträcka
    7 gånger så fort ger 49 gånger längre stoppsträcka
    x gånger så fort ger x^2 gånger längre stoppsträcka

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    Jag blev precis kuggad. vet inte vad som hände vart helt bort blåst i huvet..

Körde för gult ljus

glömde en väjnings plikt

glömde blinka ut när jag skulle ur cirkulationplatsen

Körde perfekt på det som borde vara det svåra fickparkera och baka runt ett hörn -.-

Känner mig extremt emo just nu och fanns inte tid förens om en månad..
    Fan va segt

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Klarade teorin för bil på första försöket var riktigt gött, pluggade inte särskilt mycket heller

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Måndag, teoriprov.

Onsdag, uppkörning.
    Jag fick världens bästa tjej på uppkörningen tror jag, hon fick mig verkligen att slappna av, vi hade ett normalt samtal i bilen och så. Så försök prata med handledaren om du känner dig nervös bara prata på

Själv fick jag godkänt på båda sakerna på första försöket, sen så var min uppkörning typ bara 20min lång

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Jag fick världens bästa tjej på uppkörningen tror jag, hon fick mig verkligen att slappna av, vi hade ett normalt samtal i bilen och så. Så försök prata med handledaren om du känner dig nervös bara prata på

Själv fick jag godkänt på båda sakerna på första försöket, sen så var min uppkörning typ bara 20min lång
    Hur lång brukar en uppkörning vara? Förresten är halkbannan svår?
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    det går i stort sett inte att faila halkbanan om du inte går in för att faila... bara göra sitt bästa, det är faktiskt rätt roligt att sladda runt lite på halkan, något man inte får göra på vägarna

Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av Pontus Visa inlägg
    det går i stort sett inte att faila halkbanan om du inte går in för att faila... bara göra sitt bästa, det är faktiskt rätt roligt att sladda runt lite på halkan, något man inte får göra på vägarna
    Man "får" inte men om man har en rwd Volvo så "måste" man!
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe94 Visa inlägg
    30min är lagkrav på, eller om det var 25min
    Världens enklaste sak. Du måste inte ens vara bra. Du ska bara förstå riskerna.

Är lugn som en filbunke faktiskt, inte särskillt oroad. Går det år pipan så gör jag om det bara.

Har ett sommarhus på Tjörn, jag borde höra av mig när jag är i trakterna.
    Ahkej det är ju härligt. Jo det stämmer ju

Ah gör det, speciellt om du har bilkortet kan man ju dra lite rundor och så

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in