Sidan 3 av 14 Första 1234513 ... Sista
  1. #61
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  2. #62
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nej, däremot på att man inte planerar sin körning.

    Är dock inget krav på att man ska göra växelhopp.
    Krav är just vad det är. Eco-driving ingår ju i den biten med planerad körning. Uppkörningsinspektören kollar så att man behärskar att köra snålt/miljövänligt. Hur länge man gör det spelar dock ingen roll.

    Så sa hon jag körde upp med.

  3. #63
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Krav är just vad det är. Eco-driving ingår ju i den biten med planerad körning. Uppkörningsinspektören kollar så att man behärskar att köra snålt/miljövänligt. Hur länge man gör det spelar dock ingen roll.

    Så sa hon jag körde upp med.
    Ja, och så är det nu för tiden.
    Man kan ryka på att man inte behärskar att köra miljövänligt.
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

  4. #64
    Emil123s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Kjula flygraka
    Inlägg
    688
    Citat Ursprungligen postat av guth Visa inlägg
    har ganska nyss börjat övningsköra men tänkte bara kolla för skojs skull hur det är med att "hoppa mellan växlarna"? Nu när jag övnings kör gör jag det typ aldrig, ibland 3 till 5 på typ 70vägar osv.. Men åkte med en kompis bror som just tagit kortet, han hoppade som satan! vid stopplikt till en 70 väg körde han 1,3,5 sedan 2,4,6 osv. hoppade alltså ALLTID över en växel. Hur är det egentligen? vill dom att man ska göra så eller?
    Ibland kan du hoppa över växlar om du tex ska lägga dig i 50 så kan du hoppa direkt från 2an till 4an, men om du ska accelerera upp till 90+ så skippa det då det tar lång tid om du ska hoppa växlar och inte varva mer än 3k rpm som dom tycker är så viktigt. När du väl har kortet kan du skita i den där 3k rpm "regeln", varva 4+ på trean och ta femman direkt, på så vis skapar man mer flyt.

    Jag tycker att det är mycket viktigare att planera och skapa flyt i trafiken, på så vis kör man mer ekonomiskt på köpet.

    Fast du slipper iaf köra upp med Magnus, det finns nog en anledning varför han blev sparkad
    Don´t make excuses, make horsepower!

  5. #65

  6. #66
    är inte alls krav på att man ska göra växelhopp, jag gjorde det bara en gång. Sen frågade jag efter om det var för lite. Han sa att det var lugnt och att jag borde ha gasat hårdare än jag gjorde!

  7. #67
    teaspoons avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    knivsta/uppsala
    Inlägg
    224
    nån som vet hur stor skillnad det är på AM och A1 provet?
    don't trust someone who can bleed for four days without dying!

  8. #68

  9. #69
    Vad kostar det att ta Bil respektive Mc körkort?
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

  10. #70
    Fan vad gött det var när man tog körkortet. Tog det på min födelsedag 28 juni i år

  11. #71
    teaspoons avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    knivsta/uppsala
    Inlägg
    224
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Vad jag har hört så ska de vara lika förutom uppkörningen, men tvivlar nästan på de.
    det känns som att det borde vara rätt så lika, på ett ungefär samma frågor.

    Är uppkörningen svår?
    don't trust someone who can bleed for four days without dying!

  12. #72
    Räknade ut förut vad de kostade mig att ta körkort

    Handledarkurs (mig och pappa) - 700 kr

    Övningskörsskylt - 30 kr

    Riskettan & Risktvåan (tillsammans) - 2700

    Teoriprov och Uppkörning (tillsammans) - 1350

    Summan för mig att ta körkort kostade mig 4780 kr, tyckte jag ´klarade mig rätt billigt (Körde endast privat och använde mig inte av böcker bara internet och pappa)

  13. #73

  14. #74
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Sedan får du lägga till syntest och kostnad av körkortstillverkning, blir närmare 5000 kr totalt. Sedan har du halkbanan också, är väl drygt 1600 kr?

    Var billigare att ta körkort då jag tog mitt, jag la 2780 kronor med samtliga kostnader medräknade. Halkbanan kostade mindre, riskutbildningarna fanns inte samt att handledarkurs inte behövdes.
    Han skrev ju båda riskutbildningarna
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

  15. #75
    Speciellt här på Lidingö, här vet man aldrig vad som kan hända! Kan ju komma två pojkar med backslick ur en Range Rover och kasta plånboken efter dig... Där har vi fara, Amex Black är tunga!

  16. #76
    Som buddah sa som heter det Riskutbildning nu mera och jag råka glömma synkollen + körkortstillverkning men aja 5000 ungefär

  17. #77

  18. #78

  19. #79
    Mitt körkort gick på 13.000
    Ganska dyrt. Dock fick vi 5,400 kr från skolan som hjälpte en hel del. Annars hade jag haft tufft att betala det.
    "The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
    Steve Jobs

  20. #80
    körkort !!!!!!!

  21. #81
    Tjena! har hört att priset på am-kortet ska höjas till årsskiftet, någon som vet om detta stämmer?

  22. #82

  23. #83

    Reg.datum
    Mar 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    1 599
    Citat Ursprungligen postat av Svempa Visa inlägg
    Sjukt skönt att få körkortet betalt av skolan. Går Transport så jag får i princip alla körkort B,BE,C,CE Det vi inte får är motorcykelkörkort Tror man kan få till buss om man pluggar vidare till busschaffis men det har jag ingen lust med
    Då lär du vara 21 år.

  24. #84

  25. #85
    Citat Ursprungligen postat av Emil123 Visa inlägg
    Ibland kan du hoppa över växlar om du tex ska lägga dig i 50 så kan du hoppa direkt från 2an till 4an, men om du ska accelerera upp till 90+ så skippa det då det tar lång tid om du ska hoppa växlar och inte varva mer än 3k rpm som dom tycker är så viktigt. När du väl har kortet kan du skita i den där 3k rpm "regeln", varva 4+ på trean och ta femman direkt, på så vis skapar man mer flyt.

    Jag tycker att det är mycket viktigare att planera och skapa flyt i trafiken, på så vis kör man mer ekonomiskt på köpet.

    Fast du slipper iaf köra upp med Magnus, det finns nog en anledning varför han blev sparkad
    Okej tack , tänkte väl !

    hehe vem är det ?
    syrran iaf klarade kortet för kanske en vecka sedan på staans trafikskola och hon kör ju rätt bra, men skulle nog säga att jag är bättre henne i stads osv redan , hon velar mellan filer och blinkar lite varstans så kör nog där jag med, ska nog inte vara några problem att klara är ju ett par år kvar dessutom

  26. #86

  27. #87

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Svempa Visa inlägg
    Sjukt skönt att få körkortet betalt av skolan. Går Transport så jag får i princip alla körkort B,BE,C,CE Det vi inte får är motorcykelkörkort Tror man kan få till buss om man pluggar vidare till busschaffis men det har jag ingen lust med
    Får och får?

    Du får allt se till att plugga om du skall klara dig ut med alla körkort, du kanske blir en utav dom som bara kommer ut med truckkort i slutändan...

  28. #88
    Citat Ursprungligen postat av André Visa inlägg
    Får och får?

    Du får allt se till att plugga om du skall klara dig ut med alla körkort, du kanske blir en utav dom som bara kommer ut med truckkort i slutändan...
    Haha, du tog orden ur munnen på mig där. Många av dom som går transport tror dom glider på en räkmacka. Brukar vara många som droppar den linjen för att dom har tagit sig vatten över huvudet.

    Jag går transport så i know. Har inte planerat att jobba med det sen utan har utbildningen mer som en grund så jag kommer in och kan utbilda mig som tågtekniker i Hässleholm.

  29. #89

  30. #90
    Citat Ursprungligen postat av André Visa inlägg
    Får och får?

    Du får allt se till att plugga om du skall klara dig ut med alla körkort, du kanske blir en utav dom som bara kommer ut med truckkort i slutändan...
    Jo även jag går transport och jag känner är jag sjuk en dag så är det ingen ide att komma tebax för då är det kört.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in