Sidan 5 av 14 Första ... 34567 ... Sista
    Vilka skillnader är det att ta mc och bil?
    Tex halkkörningen slipper jag ju göra med mc.

Tänkte ta båda korten samtidigt

Lövbiffens avatar
    Reg.datum
    Jan 2006
    Citat Ursprungligen postat av M.Larsson Visa inlägg
    I
    jadu inte så roligt kanske^^
    Men men det är redan bokat, får se hur det går.
    Går att boka om online ju, lovar dig att det är ett värt tips om du inte är 100% på att klara teorin..Du kommer vara rosenrasande när du sitter i bilen annars (=
    You have been banned for the following reason:
    Hörru Lövbiffen,dags att kötta till sig innan man börjar med människohandel?
    Date the ban will be lifted: 2009-05-14, 13.00

Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Byter du mot ett AM?
    AM = Moped klass 1
    B körkort = Får man köra moped klass 1 på

De som innehar B som förnyar sina kort står det AM på nu

Dock så undrar jag, MC halka.. Bil?
    Inte samma upplevelse någonstans.. kan man ta ett A kort och slippa undan halkan för att man gjorde det för B kortet?

Hittade svar...
    Senast redigerat av Lange den 2011-02-16 klockan 15:28.

Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg

Halkkörningen slipper du icke med MC. Eller ja, någon halka är det inte fråga om utan snarare att köra på "olika underlag" (risktvåan) och ev göra lite olika undanmanövrar, jag har ingen direkt koll på den biten eftersom jag inte har MC kort själv (än).
    Riskettan är inte samma för MC och bil, men den är obligatorisk för båda. Teorin är väl till stor del lika, "Du och jag i trafiken" är ju givetvis samma men en som ska ta MC ska också läsa en helvetes tjock bok som heter nåt med "Du och din MC" och en del av frågorna på teorin handlar om hojen.

Kort sagt, det enda som är lika är att du kör upp i samma trafik och följer samma trafikregler. Men dock, självklart är det lättare att ta MC kort om du nyss tagit bilkort och har den teorin färsk och kör "som man ska" i trafiken.
    MRX_Racing @ mnf

Gjorde halkbanan idag, gick som en dans!
    Citat Ursprungligen postat av Panceta
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Citat Ursprungligen postat av Frågetecken Visa inlägg
    Tja de är ju inte direkt svårt.
    Nä påstod jag det? Två kuggade sig men dom var ju helt blåsta i skallen.
    Det första jag gör på ett förhör är att ta upp snusdosan, baka en fet jävel sen sitta där och va skitkaxig.

Citat Ursprungligen postat av Andersson Visa inlägg
    Engelska läran i plugget berättade en rätt häftigt sak. En av hans elever klarade både det teoretiska och praktiska proven på sin 18-årsdag. Så han fick nästan börja köra samma dag som han fyllt myndig.
    Fixade mitt AM kort samma dag som jag fyllde 15, klarade provet alltså
    Ganska coolt Satsar på samma sak med bilkörkortet
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

Åh fan, aldrig hört om någon som kuggat på halkan.
    Det kan jag förstå, man måste vara riktigt dålig för att lyckas. Kan dra några exempel från gårdagen.
    En man, en kvinna..båda med språksvårigheter. Mannen "jiddrade(ni vet hur det låter)" över kom radion, alla vi andra hörde ju och det var lite utav en upplevelse. Det slutar med att vi hör läraren säga"Bil två, du ska starta, vart är du?" och får till svars "Jaeg sitter fast här borta.". Det var länge sen jag var med om något så roligt, han får komma tillbaka en annan gång och betala 2100 kronor för att få göra det igen. Han var inte mogen för fem öre eftersom han flera gånger bröt mot säkerhetsföreskrifterna.

Haha jag tog körkort i torsdags, och du behöver absolut inte börja träna under sommarlovet, provet är hur enkelt som helst och du behöver inte oroa dig, läs am boken två gånger och vägmärkesboken några gånger så klarar du dig..

Reg.datum
    Mar 2006
    Citat Ursprungligen postat av Speedfightlover Visa inlägg
    Haha jag tog körkort i torsdags, och du behöver absolut inte börja träna under sommarlovet, provet är hur enkelt som helst och du behöver inte oroa dig, läs am boken två gånger och vägmärkesboken några gånger så klarar du dig..
    Bra första inlägg, du tror inte att det är B-kortet han pratar om?

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg

Det finns en riskhantering 2 för MC också nu, och där ska man köra runt 3-4timmar på en konbana, men inbromsningar också vidare. Lite samma sak som risk 2an med bil.

Och du måste göra båda risk 1;orna.

Lite panikhjälp skulle sitta fint!

Det är så att jag börjar med mc-kort imorgon (begränsad tung) och då behöver man ju ha körkortstillstånd. Jag skaffade mitt körkortstillstånd för bil vid 16 års ålder och då gällde det i fyra år. Jag är nu 18 så de finns ju ca två år kvar på det. Frågan är nu bara om körkortstillståndet för bil även gäller för mc?!
    Nej det gör det inte.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ahmen sweet, kärring på körskolan sa att det var lugnt men jag kände mig osäker och skulle koppa upp det nu, kvällen innan första lektionen.

Är man körd nu eller?
    Så var det för mig för 2år sedan iaf, dom kanske har ändrat det nu dock

Men har hon sagt att det ska vara lugnt så borde det ju vara det

Edit; jag gick in och kollade på körkort portalens hemsida och där måste man ha valt A1/A (Begr)/A för att få körkorts tillstånd till det.

Klicka här

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ja precis, ringde ju ner åh hon slog in mitt person nr på någon sida och såg att jag nyligen hade tagit b-kort och att tillståndet fortfarande fungerade.

Skulle det strula imorgon ska hon fan få smaka FISTING!
    Yes men läs min edit på förra inlägget.

Men säger hon imorgon att du inte får köra är de ju fan sjukt

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    MEN sen kan man ju välja alternativ 1 så det gäller för alla, eller är jag helt stekt idag?

Ja då är det sjukt, för då åker 1100 kr åt helvete...
    Yes det stämmer, men jag vet ju inte hur du gjorde när du sökte?

Ah, jävla stil utav körskolan då.

Pimmes avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Beställde ett gäng körlektioner nu till sommaren. Fan på tiden att styra upp detta, mindre än 3 månader till att jag blir 18 :/

påt ungefär vad kostar lätt mc kort ? är det svårt och ta det eller ?

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av dennis1 Visa inlägg
    påt ungefär vad kostar lätt mc kort ? är det svårt och ta det eller ?
    Det blir runt 5-6k ifall du gör allting privat. Men då ska du tänka på alla extra kostnader, kläder, bensin, mc osv. Gör du det hos en körskola slipper du ju bry dig om mc, kläder och allt sånt. Men det blir dyrare. Sen så ska du göra risk 1an, risk 2an, teori och uppkörning. Det har varit svårt, nu har Trafikverket lättat på kraven på motorcyklister. Men det är aldrig bra att komma dit som privatist.

ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Sådär ja, då har man gjort de två första mc-lektionerna, fyfan va jag längtar tills man har kortet i handen!
    Fick du gasa på något då?
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

Du får väl fantisera om en ny rad.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Sådär ja, då har man gjort de två första mc-lektionerna, fyfan va jag längtar tills man har kortet i handen!
    Utgår ifrån att allt gick bra då med tillståndet och så?

Jodå på parkeringen fick jag gasa på en del, riktigt skön lärare!
    Utgår ifrån att allt gick bra då med tillståndet och så?
    Haha, dom frågade inte ens så hon slapp fisting Söt jävel på kassan på kanske 25 år
    Citat Ursprungligen postat av Larse Visa inlägg
    När du sökte körkortstillståndet så kunde du välja mellan att söka för B eller en grupp med A,B,C eller vad fan den nu innehöll. Troligen valde du gruppen och inte bara B

Hur gick lektionen då?
    Förhoppningsvis så gjorde jag väl det

Det gick fakiskt bra, trodde det skulle vara grymt svårt men detta var ju super lätt åh köra den strypa 600 kubikaren

MEN ca 20 minuter efter vi kört in på en parkering för åh träna lite krypkörning så rullar det in en skåp bil, ur den rullas en r1a ut, stuntkittat ofc.
    Så medans jag skulle krypköra mellan koner så körde ju denna snubbe runt på både fram och bakhjulet, gjorde ringar, burnade etc etc. Gick ju sådär att koncentrera sig på min körning
    Åh sen rullar den in en till bil med ett "filmteam" i som tydligen filmade till en stuntrulle, åh min lärare snackade mer med dem om hans hoj än vad han kollade på min körning

fick hem mitt BECE för ett tag sen! får la hoppas att man får använda E kortert inom snar framtid!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in