Sidan 6 av 14 Första ... 45678 ... Sista
    Noexs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Körkortet togs idag!

Ska skriva in mig imorgon eller på fredag, fyller år 26 augusti. 3 månader bör räcka för att klara av teorin tycker man? Något speciellt ni rekommenderar att jag pluggar på när jag får böckerna?

Körningen är inga problem. Övningskört en hel del nu och dessutom med polare i bilen som tagit körkort för inte så länge sedan så har lärt mig hur man ska köra till största del.

Så, vad bör jag tänka på? Något speciellt avsnitt att titta extra på eller övriga tips ni kan komma med för att underlätta teorin.

Ju mindre rutin, desto mer liv!

Tog körkort idag xD xD xD XD

Funderar på att ta BE tjoockktttt nice..

Halka på måndag kl 14:15, bessar 300an 12:15 :o

Uppkörning och uppskrivning samma dag som jag fyller år

Skrev in mig idag, bokade upp en körlektion direkt och skrev upp mig på första bästa teorilektioner. Behöver jag säga att det är skönt när jag väl fixat inskrivningen?

Förövrigt kom jag underfund med att, efter att ha börjat läsa lite i högen till teoriböcker, jag faktiskt tyckte det var både intressant, kul och spännande att läsa. Läste drygt 100 sidor i boken redan ikväll och gick igenom trafikmärken och liknande. Trodde det skulle vara fan så mycket tråkigare! Blev åtminstone glad över det och att det troligen kommer gå betydligt lättare nu med teorin
    Ju mindre rutin, desto mer liv!

Citat Ursprungligen postat av Frågetecken Visa inlägg
    Alltså smäller snart av, har för mig att trafikverket (där man har uppkörning samt skriver kunskapsprovet) har sommarstängt under någon vecka eller så, stämmer det och i så fall mellan vilka datum? Hittar verkligen noll info om det.. Gäller mc-kort!
    Ring å hör med närmaste kontor så får du korrekt svar. Men Ringer du och bokar så ger dom dig inte en tid när dom har stäng änna !

Citat Ursprungligen postat av Svempa Visa inlägg
    Tjena! Va kostade uppkörningen för er? Och om man klarar uppkörningen får man nåt tillfälligt "körkortsbevis" på plats?

M.v.h Svempa
    Bara uppkörningen eller alla kostnader för körkortet totalt? 4800 totalt för körkortet varav 1100 för uppkörningen. Ja man får en lapp där det står att man är godkänd, den fungerar som tillfälligt körkort tills du får det riktiga.

ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Bara uppkörningen eller alla kostnader för körkortet totalt? 4800 totalt för körkortet varav 1100 för uppkörningen. Ja man får en lapp där det står att man är godkänd, den fungerar som tillfälligt körkort tills du får det riktiga.
    Hur många lektioner tog du?
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

Du får väl fantisera om en ny rad.

Citat Ursprungligen postat av ralley Visa inlägg
    Hur många lektioner tog du?
    Noll eftersom jag inte behövde några.

ralleys avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Noll eftersom jag inte behövde några.
    Så du bara bokade privat?
    Citat Ursprungligen postat av Sogat
    du måste roota för att kunna printa på ett vettigt sätt jävla nolla.

Du får väl fantisera om en ny rad.

Citat Ursprungligen postat av Svempa Visa inlägg
    Bara uppkörningen inte skrivningen.
    Som sogat sa då, 1100 men om d har egen bil med uppkörningsurustning får du de för 700 men tror inte du har de. (700 för prov, 400 för lån av bil)

Gjorde som Sogat, tog 0 lektioner och skummade igenom boken dagen innan teoriprov klarade mig.

Citat Ursprungligen postat av TheDude Visa inlägg
    Du har följande prov bokade:

- Kunskapsprov B, 2011-07-27 07:30 Ons v.30, Karlstad
    - Körning B Trafikverksbil, 2011-07-29 10:45 Fre v.30, Karlstad
    Vet inte om nån har berättat det här för dig förut? När du ska göra uppkörningen så se till att kolla hela tiden i bakspeglarna. Var tredje sekund eller nåt? Och se till att vrid på huvudet också när du gör det så att han/hon som ska bedömma din körning ser det. Kan vara nånting att ha i åtanke vid uppkörning. Finns folk som ej har blivit godkänna på sin uppkörning på grund av det, även om dom har kollat.

Lycka till!

Citat Ursprungligen postat av ralley Visa inlägg
    Så du bara bokade privat?
    Jepp..har bara fått intrycket av att körskolor blåser en på pengar så ville inte ha något att göra med dom.
    Citat Ursprungligen postat av Parden Visa inlägg
    Vet inte om nån har berättat det här för dig förut? När du ska göra uppkörningen så se till att kolla hela tiden i bakspeglarna. Var tredje sekund eller nåt? Och se till att vrid på huvudet också när du gör det så att han/hon som ska bedömma din körning ser det. Kan vara nånting att ha i åtanke vid uppkörning. Finns folk som ej har blivit godkänna på sin uppkörning på grund av det, även om dom har kollat.

Lycka till!
    Var tredje sekund låter mycket, jag skulle gissa på att jag gjorde det var sjätte eller tionde sekund under min uppkörning. Jag fick backa runt ett gathörn också, och då är det viktigt att inte bara titta i backspeglarna utan att också vända sig.
    Blev utsatt för en knivig situation där hastigheten på motorvägen övergick till 70 vid ett vägarbetsområde och jag låg i omkörningsfältet påväg om en buss, istället saktade jag ner till 80 och la mig bakom bussen trots att jag hade bilar bakom mig - Blev godkänd trots hastighetsöverskridandet, men han tyckte kanske att jag löste problemet på ett bra sätt..vad vet jag.

Dom vill ju självklart att alla ska klara uppkörningen på första försöket för att dom ska få ett bra rykte, därför vill dom att man kör så mycket som möjligt innan. Men sen tror jag dom gör så för att suga ur mer pengar än nödvändigt också.

Du kan ju göra halkan privat och ändå övningsköra på skolan så mycket som du vill

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Jag snackade med en på min körskola, hon sa att man måste ha gjort alla stegen upp till landsvägskörning för att boka halkan. Är det någon slags policy vissa har eller bara pengsugartaktik?

Får jag inte boka den så gör jag det privat.
    Dom vill mest se att du klarar av att köra innan dom skickar iväg dig på halkan.

Dubbel lektion imorgon på 2tim sedan på fredag är de halka. Spännade med ett nytt ställe, dom ska tydligen ha köpt in nya Saab 9-5

Citat Ursprungligen postat av Hast Visa inlägg
    Dom vill mest se att du klarar av att köra innan dom skickar iväg dig på halkan.

Dubbel lektion imorgon på 2tim sedan på fredag är de halka. Spännade med ett nytt ställe, dom ska tydligen ha köpt in nya Saab 9-5
    Vart ska du göra halkan?

Citat Ursprungligen postat av Findus Visa inlägg
    Jag snackade med en på min körskola, hon sa att man måste ha gjort alla stegen upp till landsvägskörning för att boka halkan. Är det någon slags policy vissa har eller bara pengsugartaktik?

Får jag inte boka den så gör jag det privat.
    Man är trångsynt om man inte förstår att dom gör det för pengarnas skull, men visst kan annat också ligga till grund och botten för att man ska få köra upp. Någon nedanför dig nämnde något klokt.
    En bekant till mig, som är tjej, kör väldigt bra men tordes fortfarande att köra med körskola eftersom dom säger att hon inte kör "tillräckligt" bra. Hon har tagit många lektioner för att vara med på deras noter, jävla hyckleri hela skiten. Jag vet inte vad som är bäst. Boka privat, vad ska dom göra? Skillnaden är ju bara att dom bokar in den och att folk inte vet bättre än att ringa till trafikverket? Gör det så är det överstökat.

Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Citat Ursprungligen postat av Yoohan Visa inlägg
    Vart ska du göra halkan?
    I Uddevalla

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •