Sidan 2 av 5 Första 1234 ... Sista
  1. #31
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    En idé om vad som är veteran jämfört med nu. MB och MT är ändå rätt nya motorer, speciellt utstickande med sina 6-petade CR80-lådor som gör att det i det stora hela efter några våldtäkter blir jämförbar med en ny motor, väldigt långt ifrån gamla 3-petarna i prestanda. Veteran blir jämnare om alla där håller sig till en vettig årsmodell och max 4-5 växlar? Gärna så få som möjligt. Vilka har mer än 4 som blir arga när jag vill flytta de till nya motorer? Detta tror jag kan locka fram nya besökare eftersom det är inte roligt att bli helt utklassade av tävlingsdagens snabbaste Hondor varje gång.

    Edit, sluta kalla scootrar för gummisnoddsmopeder för en bättre stämning. Tycker de går under kategorin ny moped bland växlade i vilket fall.
    Senast redigerat av Casal den 2013-07-19 klockan 00:05.

  2. #32
    Här kör två stycken med ungefär samma pulver i maskinerna... fokusera bara på starten då "variatormoppen" nyper närmare mål : http://www.youtube.com/watch?v=QEvMK...OzPnMgnE4IfH7w

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av nickelaas Visa inlägg
    Vad skriver du egentligen, har inte varit en enda växlad moped som varit i närheten av tiderna som en som du kallar "gummisnoddracer" har åstadkommit. Vet inte riktigt hur det är just nu i tävlingarna som går men tror fortfarande inte att de växlade mopederna har en chans, då får dem gå jäkligt bra isf..
    Skriver bara som det är, på de tävlingar jag kör,(6 st i år hittils) har dom bästa tiderna gjorts av växlade hojar, så har det sett ut hela förra säsongen också. Tycker förövrigt att namnet gummisnoddsracer är ganska charmigt, kör en själv

  4. #34

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    231
    Isf är det ju pinsamt!

  5. #35
    Citat Ursprungligen postat av nickelaas Visa inlägg
    Isf är det ju pinsamt!
    Inte speciellt men tack för din åsikt!

  6. #36
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Nä komigen nu nikelas o få snurr på zippen så visar du vart skåpet skall stå.. saknar verkligen din zipp den gick sjukt gott.

  7. #37

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    231
    Står i garaget redo dock preppad för bana, har ju alusvets nu så att man kanske skulle svetsa ihop en ram till motorn
    Ang. Reglerna tycker jag att det skall dras ner på dem och ha fler hederliga flygfälts träffar. Vi måste få igång de unga som är intresserade och vill börja skruva.

  8. #38
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    som det har nämnts så tycker jag övre kubikgränsen kunde få höjas för att kunna se dom större cylindrarna med!
    Utomlands kör ju vissa med 2-cyl moppar. Vad har dom för reglementen?
    största som finns att köpa är väl 110cc. Och om nån skulle vilja bygga en 2cyl med 2st 50 så borde man få kunna köra.
    Sätta högsta taket på 110?
    Men samtidigt tycker jag det borde satsas mer på 50cc med. Jag själv kör ju i 70cc men det var mest för att det var den billigaste cyllen till min moppe. Jag har en MB motor jag ska bygga 50cc.

    Sen som moddlarn sa om veteranklassen tyckte jag lät bra!

    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    En veteran är veteran. Original motor till den ramen. Okapad ram eller möjlighet att justera styrhuvudets vinkel max 2cm. Fungerande fjädring. O något max årtal ex 20 år bakåt med rullning framåt ett år i taget.
    Som många sagt så MER REKLAM. Upptäkte mopeddragrace när jag var på Kjula för 3-4 år sen och det var 3 moppar som körde. Började bygga en hojj, googlade massor och helt plötlsigt hittade jag sixten och såg att det fans race. Men som sagt, det efter att jag hade letat. Förstår att många inte vet om att det finns seriöst arrangerade dragrace.

    Trimma moped är kul! Och köra och få en tid och ett bevis på vad man gjort är kul!

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av nickelaas Visa inlägg
    Står i garaget redo dock preppad för bana, har ju alusvets nu så att man kanske skulle svetsa ihop en ram till motorn
    Ang. Reglerna tycker jag att det skall dras ner på dem och ha fler hederliga flygfälts träffar. Vi måste få igång de unga som är intresserade och vill börja skruva.
    Mycket till regler är det ju inte som det ser ut nu, inte alls ett strikt reglemente emot vad det skulle kunna vara. Lite seriöst får det lov att vara för min del känns tryggast så. Är fortfarande inte för några drastiska ändringar men om det ska till att höja kubikgränsen är det okej för mig kör ändå 70cc, 95cc tror jag skulle vara mest rimligt i så fall även om 90cc är högt som det är.

  10. #40
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Vi får väl utforma reglementet efter att det ska vara lätt att få ett fäste i sporten. Tror så sett stenhårt på veteranklass max 4 växlar. Om det ska finnas 50 cc och 90 cc veteran vågar jag inte svara på. Men många mindre intresserade hoppas alltid på att man åker 50 cc när man pratar om sin egna hoj.

    Ett lätt modifierat förslag:

    * 52 cc max 4 vxl (max 52 cc borrmån?)
    * Max 92 cc max 4 vxl (max 4 växlar) kan de få 92 cc som max eller vad är bra? Sachs R/T 95 ger 91,13 cc har jag för mig) Är detta uppskattat eller inte? 60 cc sachs blir la trist då dock att komma med, köra gamla 90 cc ändå?
    * 50-73 cc minst 5 vxl/variator (73 cc pga det finns 48 mm till derbi som har 40 mm slag så "taket" blir rätt och det är lätt att börja racea för alla).
    * 110 cc, minst 5 växlar/variator.
    Senast redigerat av Casal den 2013-07-20 klockan 07:55.

  11. #41

  12. #42
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    ja tittar man på dom gamla mopparna som är luftkylda OCH svensksålda så finns inga 5< växlade honda och yamaha dt fanns femte växel kit till men inte från fabrik, gilera fanns femväxlade i Norge men inga svenska, Casal var 4 växlad puch var 4 växlad zyndapp 3 växlad sucks var 3 växlad osv osv

    så för att många skall tro på att dom har en möjlighet att kunna vara med o slåss om en vinst så tror jag att veteran behöver gå tillbaka till ursprunget att just vara veteran och inte Ebay dyrgripar där man hittar special delar för lika stora pengar som vi lägger på promod.



    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    så max 4växlar för veteran? har man fler så hamnar man bland de nya mopparna?

  13. #43

  14. #44
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    de låter kanon i mina öron.
    Håller med!
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  15. #45
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    samtidigt som reglementet måste anpassas för att fler "mindre trimmade" ska kunna/vilja köra så tycker jag att det borde tas hänsyn till fräna, unika, extrema byggen.

    men som nämnts, typ "mildare" klasser och värre klassen. såsom promod och veteran. Men just nu hamnar ju en am6, som kanske inte alls är lika snabb som många andra veteranare, i promod. Och veteranare, som gör hiskerliga tider som klassar sig med många promod, hamnar i veteran. Hoppas det var förståeligt.

    Kubikbegränsningen verkar ju inte ha så mycket att göra med effekt och tider. Finns 70cc som kör fortare än 90cc t.ex.

    Så en högre övre kubikbegränsning som jag sagt tidigare, men mindre koncentration på just kubiken inom klasserna.
    Känns som satt andra saker än just kubiken är viktigare för att dela in klasser. Med tanke på vilka tider det blir.

    När hojjen når en viss gräns ska den klassas som promod? bränsle, ombyggt chassi, antal växlar, luft/vattenkylt etc..


    Någon som har nån info om hur andra reglementen ser ut?

    Och sen kanske ett annat namn än "stockholmsreglementet"? Varför heter det så? Ni från dalarna har väl ändå ganska långt till stockholm
    Senast redigerat av Heideken den 2013-07-20 klockan 17:33.

  16. #46
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    precis som Heideken skriver.

    Vi tar o gör en hypotes.

    Sven 50år åker till sm i moppe dragracing Sven kommer från en klubb där han är överlägset snabbast och har en svans som beundrar Svens Dappe med Athena 80 köpe pipa o 17 bing, Sven är överlägset snabbast i klubben och har med sig 5 vänner som skall heja fram klubbens stålman.

    Väl på plats så börjar Sven med polare fundera på var dom är? vad är det där för moppe? honda motor på en puch? Sven startar upp Dappen och torrvarvar lite, Helt plötsligt brakar det i gång en Nitromatad Honda någonting o gör ett rejält ruppande på gasen.

    Redan nu börjar Sven fundera på Vad fan gör jag här? Sven linar upp och rullar i mål efter 201 meter i hiskliga 70-80km 12-13sec, Då ser Sven med polare att många 50-70 cc kör långt över 100 o på tider 9-10sec.

    Svens kompisar börjar nu reta Sven för att Dappen som är klubbens stolthet är inte mera än en påse nötter igentligen Sven blir stött, NU kommer funderingen!!!

    Hur många Sven har åkt hem och aldrig mer kommit tillbaka?? och hur många kompisar som varit med o hejat på Svens avrättning på 201 kommer att åka hem o bygga en rejser??

    Jag vet att i min klubb så var det 10 personer med upp till Karlstad o hejade på mej o en herre till jag körde 9,22 o min klubbkompis på 50cc körde 10,20 någonting med sin kreidler.

    NU konsekvensen.. INGEN ABSOLUT INGEN av dom 10 som var med har satt sin fot på dragracing efteråt, 7 av dom har åk moppar som lätt tar sig över 100Km på väg,, MEN INGEN har någon mera gång varit på dragracing,, Dom kör moppe rally i stället.

    Varför??

    Jo på mopperallyn serveras mat i anmälningspriset, det är lite nöjen och runtomkring saker som frågesporter, kast med liten sachs cylinder, hur länge går en puch på ren bensin osv osv.

    och inte minst när man skälv går o tittar. IGENKÄNNING man känner igen o fattar vad man tittar på.

    tyvärr skrivs reglementent av gamla gubbar för gamla gubbar med stora plånböcker, därför tycker jag att det är en otroligt billig förändring att tvinga folk.
    ""obs JAG ÄR GUBBE skälv""



    """Det gäller bara i veteran klassen"""


    Sätta i en original v-låda i motorn det är nästan gratis.

    Montera fungerande fjädring.

    ha en i princip original ram och framgaffel.

    samt en svensk såld motor till just den ramen.

    att ha rotor tändning är ju givet då brytare inte fungerar med dom rpm som krävs.


    mvh
    Senast redigerat av moddlaren den 2013-07-20 klockan 18:07.

  17. #47
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Om ni går ut så kan ni skapa er skälva en uppfattning om vad dom höga herrarna tänker på sixten som skall vara den ledande race sidan i sverige.

    http://www.2-takt.se/bridge/index.ph...ewtopic#p18564

  18. #48
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    läste på sixten nu,

    söderman hade skrivit samma sak i princip som jag meneade oxå!

    En idé som kommer från crossen kan vara att vi har en motionär/Gatracers kategori och en Elit kategori. Då kan deltagaren själv bestämma vilka han/hon får möta när dom anmäler sig på tävlingen. Får +100 gatracers reda på att dom slipper möta å mäta sig med "elit åkare" kanske dom dyker upp....?
    TEX:
    70cc Gatracer
    90cc Gatracer
    70cc Elit
    90cc Elit
    Då krävs det emellertid att en åkare som är med i dagsläget inte anmäler sig i gatracer för att "hämta hem" pokalern utan håller sig i rätt kategori.
    Man kan lägga in en min/max tid åxå så att deltagare som åker tillräckligt fort hamnar i Elit per auto..

    Om de är en bra idé vet int ja men de är en idé iaf...
    för att förtydliga mina förslag till ändrat reglemente då

    namnbyte, Jag har inget förslag just nu, men stockholmsreglemnetet förstår jag mig inte alls på varför det heter.

    Högre övre kubikgräns, 100cc?

    Striktare regler för veteran, alltså en "riktig" veteranklass, 20-30år tillbaka? Fjädring, max antal växlar 4?, ingen wheeliebar, rätt motor till rätt chassi (hondamotor på en hondaram etc.)

    Uppdelat renodlad räser och gaträser

    alltså en klass för dom värsta/dyra/extrema och en mildare klass för nybörjare/åkmoppar?
    vad som ska bestämma dom olika klasserna har jag ingen direkt tanke om

    Sen, som någon skrev på sixten med. Lite mer jippon på tävlingarna? kanske svårt att genomföra vissa saker ekonomiskt sett, men lite mer aktivitet för att få upp stäminingen. När jag var på mitt första race på malmby var min uppfattning att dom "äldre erfarna gubbarna" höll sig tillsammans och resten satt i sin depå tills man fick köra och sedan gick runt o kikade lite smått. Jag har inte så svårt att snacka med folk. Men jag kände mig inte direkt välkommen första gången.

    En burnisruta? Anvisad plats för utställning av finmoppar? kan nåt sånt va nåt?

    Försäljning av saker? Moppedelar då alltså. Bjuda in braigasen, trimbutiken, eller liknande att komma o sälja lite saker?
    Sånt kanske har stora omkostnader? jag vet ej.

  19. #49
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Tja detta blev ju tydligen svaret på allas frågor och då har denna tråden som Peppe startade tappat sin funktion o tanke.

    ingenting skall ändras och alla det inte passar kan hålla sig borta,, Svemo har samma atityder och där har dom nästan lyckats ta död på varenda motorsports gren.


    Re: Amen alltså, vad ska vi göra!

    av LL. » 21 jul 2013 07:58
    dasen skrev:Ju extremare det blir det blir desto smalare blir det också. Mopperacingen har gått från att vara en lattjo hobbygrej till att bli en smått seriös sport, då försvinner den breda massan som varken kan, har råd eller vill hänga med i prestandakriget. Tråkigt men sant. Samma sak har hänt inom mängder, för att inte säga alla, motorsporter. Det är väl bara folkrace med sina tvingande regler som lyckats hålla tillbaks denna utveckling.



    Dasen har nästan alla rätt.
    Närmare sanningen kan man nog inte komma, en sanning som vi redan kännde till innan vi körde i gång den här karusellen...smalt men jävligt vasst, vilket tilltalade oss då o gör fortfarande.
    Man behöver inte gå om kring med händerna för ansiktet o tro att moppedragracing ska dö för att det saknas 10-15 åkare (vi har satt en maxgräns på 60 åkare som gäller fortfarande)
    Vika saknas? den handfull folk som e landets bästa trimexperter vid tangentbordet kommer vi aldrig få se på startlinjen så dom kan vi skita i o massera o den grupp folk som inte ställer upp för att dom ändå inte kan vinna vill vi inte ha dit överhuvudtaget, de gäller nog hitta helt nytt friskt blod.
    Som vi ser det så e vi nu inne på tredje säsongen o sporten e forfarande bara i sin linda.
    Nyrekryteringen går trögt vilket kan bero på att vi här på Sixten utan ha fattat det varit instängda i vår egna lilla bubbla o tydligen inte nått ut till racers i övriga landet, Peppes försök på Moppenet med lockande film från Malmby e en åtgerd i rätt riktning o kan nog betala sig framöver.

    De en nu en månad kvar till SM på Malmby så kasta nu pappersnäsdukarna o se till att moppen e klar för start till den 24/8

    SM på Malmby Sveriges mest prestigefyllda moppetävling.

    LL

    LL. Inlägg: 1613Blev medlem: 05 apr 2009 18:54
    detta är saxat från sixten.

    föresten startade just min nybyggda yamaha yz250/360 noleen/öhlin ALU

    mvh

  20. #50
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    [COLOR=#333333][FONT=Helvetica]l
    Uppdelat renodlad räser och gaträser

    alltså en klass för dom värsta/dyra/extrema och en mildare klass för nybörjare/åkmoppar?
    vad som ska bestämma dom olika klasserna har jag ingen direkt tanke om

    Sen, som någon skrev på sixten med. Lite mer jippon på tävlingarna? kanske svårt att genomföra vissa saker ekonomiskt sett, men lite mer aktivitet för att få upp stäminingen. När jag var på mitt första race på malmby var min uppfattning att dom "äldre erfarna gubbarna" höll sig tillsammans och resten satt i sin depå tills man fick köra och sedan gick runt o kikade lite smått. Jag har inte så svårt att snacka med folk. Men jag kände mig inte direkt välkommen första gången.

    En burnisruta? Anvisad plats för utställning av finmoppar? kan nåt sånt va nåt?

    Försäljning av saker? Moppedelar då alltså. Bjuda in braigasen, trimbutiken, eller liknande att komma o sälja lite saker?
    Sånt kanske har stora omkostnader? jag vet ej.
    Lite spons från butiker vore skoj som det var för rätt många år sedan.
    Twostroke lär la kunna stödja lite för att få sålt mer trim?

    Absolut, gatmopedsklass måste vi ju ha, tycker max 4 växlar ger en bra indelning OCH rätt motor till rätt ram. Vad mer kan få det svårt för nybörjare att börja? Bränslerestriktion, bensin eller E85 där också enbart? Då försvinner alla otäckingar och pengar som springer iväg.

    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    föresten startade just min nybyggda yamaha yz250/360 noleen/öhlin ALU

    mvh
    Det är ju ingen moped, bygg mindre motor

    Dyster stämning på de gamla gubbarna på sixten.. Nä det ska gå att få igenom något nytt med lite vilja. Min går bra nu så jag kommer till malmby i alla fall. Funderar på byta namn på den för vettifan om den gör så mycket mer än en hög 8:a. Derbi injection sprinter? Vettifan..
    Senast redigerat av Casal den 2013-07-21 klockan 12:55.

  21. #51
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Jo jag har ett knippe färdiga motorer i hyllorna o så har jag nästan byggt klart en alu gummisnodds rejser. Har ju några BB88 med vevar liggandes o lite annat malossi skräp.

    Tanken var ju en 88 med pygme turbo tror det skulle fungera bra med gummisnodds motor.

  22. #52
    gislemarks avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    135
    Varför är det ingen som kikar på reglerna för Bracket racing. Har funnits ett bra tag.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Bracket

    Då skulle alla ha en chans.
    Deltagandet skulle öka.
    Alla race skulle bli spännande.
    De flesta skulle ha råd.

    Om man sedan vill ha flera klasser kan man dela upp det i olika tidsspann.
    Senast redigerat av gislemark den 2013-07-21 klockan 15:28.
    Variator är ungefär lika meningslöst som groupies utan kroppsöppningar.

  23. #53

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147
    Ändrade lite i ämnesrubriken...

    Bracket vore skitkul, men jag vet faktiskt inte om det är genomförbart i vårt dataprogram.
    owner&admin @ 2-takt.se

  24. #54

  25. #55

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147
    Problemet är i att granen ska tändas på olika tider, vilket jag inte vet om det funkar.
    Jag är inte så insatt i hur det går att göra med den.
    Men har du ett dataprogram som inte kostar 100000 så är du varmt välkommen!
    owner&admin @ 2-takt.se

  26. #56

  27. #57
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Det finns ju alternativ..

    Norra sverige har ju köppt in en ""amerikansk""? tidtagning i väsk moddel som om inte jag minns fel går på batterier och är trådlös varje bana ligger i en väska med både motagare o sändare tror det kostade ca 4000 per kit.

    Sedan borde väll exel kunna fixa att sortera både deltagare och tider inbördes.

    Magnus på sävar tror jag vet my mera om detta. Skulle nog skälv ev kunna sponsra med inköp av två sådana väskor om det skulle knipa allt för att så många som möjligt skall kunna köra utan att det kostar svin pengar.
    Mvh

    Sedan måste nog reglerna ändras så veteran är veteran o inte smyg promod, men efter LL, s beskrivning om vilka som är välkommna på sixtens tävlingar så blir det nog inte fler som kommer på tävlingarna.

    Vem äger reglementet? Svemo inbillade ju sig att dom endast dom fick organisera tävlingar.. eu tyckte ju annorlunda o dömde svemo till höga böter för att dom hindrade andra att konkurera om att organisera tävlingar.

    Där med inte sagt att LL hindrar någon att organisera en tävling men att han är tjurig o inte vill lyssna på dom som kör.. samma fundering till dej peppe. Fick du bassning för att du öppnade denna tråden.

    Mvh moddlaren
    Senast redigerat av moddlaren den 2013-07-21 klockan 21:44.

  28. #58

  29. #59

  30. #60
    Landracing är ju väldigt breda och öppna för racing och arrangemang annars också. Går det inte att höra sig för om man kan bredda ut mopperacingen tillsammans med dem? Man får väl dock räkna med att det kanske blir lite mer kötid om det blir blandat MC/moppe/bil. De kör ju hur många klasser som helst i sina arrangemang. De har ju ganska bred marknadsföring för sina arrangemang också och är anti-SVEMO.

    Och är problemet med få deltagare verkligen relaterat till reglerna? "Förr" när TTN tex kördes var det ju uppåt 100 pers om inte mer som körde i samma reglemente som idag. Det fanns vassa maskiner då med (JC, THO, Rosen mfl) som var överlägsna de flesta, och ändå behöll man deltagarna?

    Mopparna håller dessutom på att dö ut bland ungdomarna, körkortskrav och nya regler gör det ovärt att ha moped som bruksfordon för unga. Då minskar intresset för moped som bruksfordon vilket säkerligen också drar ner intresset för att börja trimma och köra racing bland ungdomarna också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in