Sidan 1 av 4 123 ... Sista

Hybridvisning

  1. #1

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147

    Hur får vi fler deltagare på dragracetävlingar?

    Hej alla grabbar...och tjejer!
    Vi på 2-takt.se skulle vilja höra med er hur ni skulle vilja att ett racereglemente ska se ut?
    Anledningen är att vi vill ha fler som kommer på våra race. Vi vill att ni ungdomar kommer och kör skiten av oss gamlingar
    Vi måste ha ett reglemente som passar både gamla moppar som nya.

    Jag vet att det finns massor av er som säkert skulle vilja komma och köra lite men kanske inte tycker
    att våra regler passar er, så ni kan väl kladda ned nåt i tråden vad ni tycker.
    Jag vet också att Parden hatar Stocksholmsreglementet
    Tycker ni det vi har för hög anmälningsavgift? (250-300:-)

    Som det är nu håller mopperacingen på att dör ut, och det skulle vara jäkligt tråkigt!

    I dagsläget har vi en begränsning på 4 klasser i vårt datasystem, eller om det var 5....minns inte just nu.

    Skriv ned vad ni tycker!
    Senast redigerat av Peppe den 2013-07-21 klockan 15:26.
    owner&admin @ 2-takt.se

  2. #2
    Jag tycker att reglementet funkar hur bra som helst och har svårt att se vad som skulle kunna förbättra det i nuläget när en 70cc klass dessutom tillförts. En eventuell förbättring i framtiden vore väll om man delade upp variator och växlat dock ej nödvändigt för tillfället eftersom det finns begränsat med förare av sånna och då är det nästan bara roligt! Vad jag vet har inte Parden motiverat just varför han hatar reglementet, men jag har mina aningar om varför han ej kommer och kör. Kan nog vara svårt att leva upp till så höga förväntningar, särskillt pinsamt blir det ju om man innan påståt att man är bäst i Sverige. Inte för att påstå att jag själv presterat något märkvärdigt men jag har åtminnståne deltagit och har tider att visa upp som jag inte skäms för!

    Mycket beror nog på att även på denna front är det dåligt med eller alla fall seriösa sånna. Men visst det finns det ansikten jag tycker bör dyka upp och köra lite.

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147
    Sant, men jag vet många som hellre kör i 90 klassen nu istället för 70 eftersom de inte vill köra mot en variator.
    owner&admin @ 2-takt.se

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147
    owner&admin @ 2-takt.se

  7. #7
    Två problem med uppdelning variator och växlat, det finns 4 st som kör variatormoppar aktivt, andra problemet är att även scootrar (tro det eller ej!) drivs av en cylinder precis som alla andra mopeder, så ska man dela upp så gäller även där minst 2 klasser (70 och 90). Vilket skulle resultera i en jäkla massa klasser. Antingen förbjuds variatordrift helt eller så öppnar folk ögonen och inser att det faktiskt inte idag finns någon tävlande scooter som kan mäta sig med tex Rosén, Söderman mfl som alla kör växlat. Börjar det mot förmodan dyka upp massvis med gummisnodsracers tycker jag med fördel att man kan göra en variatorklass, men då ska det inte vara "klassen där vi slänger in alla plastpulkor" utan på samma vilkor som de växlade klasserna med kubikindelning.

  8. #8

    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av Goffen Visa inlägg
    Två problem med uppdelning variator och växlat, det finns 4 st som kör variatormoppar aktivt, andra problemet är att även scootrar (tro det eller ej!) drivs av en cylinder precis som alla andra mopeder, så ska man dela upp så gäller även där minst 2 klasser (70 och 90). Vilket skulle resultera i en jäkla massa klasser. Antingen förbjuds variatordrift helt eller så öppnar folk ögonen och inser att det faktiskt inte idag finns någon tävlande scooter som kan mäta sig med tex Rosén, Söderman mfl som alla kör växlat. Börjar det mot förmodan dyka upp massvis med gummisnodsracers tycker jag med fördel att man kan göra en variatorklass, men då ska det inte vara "klassen där vi slänger in alla plastpulkor" utan på samma vilkor som de växlade klasserna med kubikindelning.
    Vad skriver du egentligen, har inte varit en enda växlad moped som varit i närheten av tiderna som en som du kallar "gummisnoddracer" har åstadkommit. Vet inte riktigt hur det är just nu i tävlingarna som går men tror fortfarande inte att de växlade mopederna har en chans, då får dem gå jäkligt bra isf..

  9. #9
    Här kör två stycken med ungefär samma pulver i maskinerna... fokusera bara på starten då "variatormoppen" nyper närmare mål : http://www.youtube.com/watch?v=QEvMK...OzPnMgnE4IfH7w

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av nickelaas Visa inlägg
    Vad skriver du egentligen, har inte varit en enda växlad moped som varit i närheten av tiderna som en som du kallar "gummisnoddracer" har åstadkommit. Vet inte riktigt hur det är just nu i tävlingarna som går men tror fortfarande inte att de växlade mopederna har en chans, då får dem gå jäkligt bra isf..
    Skriver bara som det är, på de tävlingar jag kör,(6 st i år hittils) har dom bästa tiderna gjorts av växlade hojar, så har det sett ut hela förra säsongen också. Tycker förövrigt att namnet gummisnoddsracer är ganska charmigt, kör en själv

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av gislemark Visa inlägg
    Personligen tycker jag att det är lite synd att allt som handlar om mopperacing är så fokuserat på Dragracing.
    Instämmer.

    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    tja förra gången som ni yngre försökte ta er in på sixten blev det ett j.äla rabalder över plastpulkor gummisnoddar o fn vet allt så det är inte knepigt att en del drog öronen åt sig o la ner.
    Sixten-forumet är (eller var i alla fall vid mitt senaste besök) gubbarnas klubb för inbördes beundran där ingen får ett vettigt svar utan att ha varit aktiv medlem i ett par år. En gång i tiden brukade jag besöka det forumet för att det fanns folk med massor av kunskap där, men jag gav upp när det var så uppenbart att sådan kunskap bara var tillgänglig för den innersta kretsen.

  13. #13

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147
    Ja, men nu var det ju inte det tråden handlade om, utan den handlar om just moppedragracing och möjligtvis topspeed som vi också håller på med.
    owner&admin @ 2-takt.se

  14. #14

  15. #15

  16. #16
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Ska fundera lite, sist ämnet var uppe kom vi inte på något vettigt.

    90 cc vill många höja till 91 eller 95 cc. Vad har utlandet i och med att stage6 R/T 95 finns?

    Diskussionsunderlag:

    * Exakt hur många klasser finns det i systemet? (vad det nu är som begränsar men man vill inte ha fler än 5).
    * Variator/växlat
    * Motorvolymklasser
    * Ramar
    * Variator
    * Bränslen

    Tycker dragracing är lite kul när det är materialsport, bäst i garaget vinner. Bränslen kan väl vara öppet ändå i fortsättningen tycker jag för att krydda materialsporten. Färre scootrar som är fullknökade i nitro än veteranarna så problemet finns väl inte ändåså.

    Övrigt verkar inte folk känna till 2-takt.se, ett stort problem med tanke på antal deltagare, vi bör kosta allt som händer där på MNF och TSR, på TSR borde varje ju vara med på startsidan.

    Så fort min hoj funkar någon jävla gång (har inte tid att greja alltid) så ska jag delta i alla fall. Hoppas på SM eller något innan.
    Jag vill gärna köra i klass med annan ram med 70 cc, eller runt 90 cc. Spelar ingen roll för mig om klassen är 70 eller max 95, bryr mig mer om mina tider än att jag valt för liten cylinder för klassen.

    Vore kul egentligen att anpassa för stage 6 R/T 95, tacksamma cylindrar om de håller samma kvalité som 70 cc. Allt blir roligt med R/T-cylindrar på.

    Edit: Helspontant, måste vi ha klasser? Är det SM i dragracing så är det ju snabbaste som ska stå högst på pallen och inte 3 till? Övre tak i cc behövs iaf.
    Senast redigerat av Casal den 2013-07-16 klockan 23:00.

  17. #17
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    Citat Ursprungligen postat av Casal Visa inlägg
    Ska fundera lite, sist ämnet var uppe kom vi inte på något vettigt.

    90 cc vill många höja till 91 eller 95 cc. Vad har utlandet i och med att stage6 R/T 95 finns?

    Diskussionsunderlag:

    * Exakt hur många klasser finns det i systemet? (vad det nu är som begränsar men man vill inte ha fler än 5).
    * Variator/växlat
    * Motorvolymklasser
    * Ramar
    * Variator
    * Bränslen

    Tycker dragracing är lite kul när det är materialsport, bäst i garaget vinner. Bränslen kan väl vara öppet ändå i fortsättningen tycker jag för att krydda materialsporten. Färre scootrar som är fullknökade i nitro än veteranarna så problemet finns väl inte ändåså.

    Övrigt verkar inte folk känna till 2-takt.se, ett stort problem med tanke på antal deltagare, vi bör kosta allt som händer där på MNF och TSR, på TSR borde varje ju vara med på startsidan.

    Så fort min hoj funkar någon jävla gång (har inte tid att greja alltid) så ska jag delta i alla fall. Hoppas på SM eller något innan.
    Jag vill gärna köra i klass med annan ram med 70 cc, eller runt 90 cc. Spelar ingen roll för mig om klassen är 70 eller max 95, bryr mig mer om mina tider än att jag valt för liten cylinder för klassen.

    Vore kul egentligen att anpassa för stage 6 R/T 95, tacksamma cylindrar om de håller samma kvalité som 70 cc. Allt blir roligt med R/T-cylindrar på.

    Edit: Helspontant, måste vi ha klasser? Är det SM i dragracing så är det ju snabbaste som ska stå högst på pallen och inte 3 till? Övre tak i cc behövs iaf.
    borde införa en klass från 90 till 110cc så den täcker de nya större cyllarna på marknaden. självklart får de bara användas på mopedblock. så ingen släpar dit en crossmotor.
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

  18. #18
    Ju högre cc-gränsen blir ju mindre intressant blir det att köra i 50cc klassen som nästan helt dött ut som det ser ut nu, tråkigt men sant. Kan inte uppmana folk att börja köra i den klassen då jag själv fuskar med högre cc men det vore kul. Att det är lite mer anda över det får man ju hålla med om.

    Återigen så ser jag inga problem med reglementet.

  19. #19
    Problemet ligger knappast i reglementet utan i att alldeles för få känner till att det arrangeras riktiga tävlingar med tidtagning och ännu färre känner till 2-takt.se.

    Diskussion som man kan se ibland när någon har byggt/bygger en tävlingshojj men har börjat ångra sig:
    -Åk på tävlingar med den
    -haha vilka tävlingar då, finns ju bara frihamnen meet kvar typ..
    *länkar till 2-takt.se*
    -åfan så det anordnas riktiga race

  20. #20
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    tja förra gången som ni yngre försökte ta er in på sixten blev det ett j.äla rabalder över plastpulkor gummisnoddar o fn vet allt så det är inte knepigt att en del drog öronen åt sig o la ner.

    jag läser och funderar på vad som är fel har väl ganska klart för mej vad det kan vara.

    mvh

  21. #21

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147
    Ja, dom gubbarna finns ju ej kvar på Sixten så...
    owner&admin @ 2-takt.se

  22. #22
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    * 50 cc (max 55 cc)
    * 70 cc (55-76 cc
    * 90 cc (76-92 cc)
    * 110 cc (92-110 cc) Vore kul att få användning av de nya cylindrarna? Lär bli sjuka tider och go underhållning.

    Fria ramar?
    Senast redigerat av Casal den 2013-07-18 klockan 07:38.

  23. #23

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147
    Du tycker inte att man ska hålla isär veteran och nyare moppar då?
    Jag menar, det finns massor av "äldre" som inte kommer med sin trimmade Zundapp som inte vill köra
    mot en nya Am6 eller Derbi, och det kan jag förstå.
    Men som det ser ut i dagsläget så kan vi ju bara ha 4 klasser i datasystemet vilket begränsar och gör allt
    så jäkla svårt!
    owner&admin @ 2-takt.se

  24. #24
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    Citat Ursprungligen postat av Peppe Visa inlägg
    Du tycker inte att man ska hålla isär veteran och nyare moppar då?
    Jag menar, det finns massor av "äldre" som inte kommer med sin trimmade Zundapp som inte vill köra
    mot en nya Am6 eller Derbi, och det kan jag förstå.
    Men som det ser ut i dagsläget så kan vi ju bara ha 4 klasser i datasystemet vilket begränsar och gör allt
    så jäkla svårt!
    Overdrivet så blir inte alla nöjda förens alla får hem en pokal med sig hem. Tyvärr kan inte alla bli nöjda och man får göra en avvägning som även är ekonomisk. I Karlstad 2009 var veteranarna helt ledande. Sett snabba annars också. Vet att jag sett snabba 3-petare med. Men man får anstränga sig lite mer tycker jag om man väljer en gammal plattform för att få sin belöning vilket är rimligt tycker jag. Man kan oavsett alltid köra mot sin egna tid eller jämföra tid med liknande hoj som man memorerar startnumret på.

    Men eftersom veteranare verkar ofta svåra att få över 80 cc kan man ha en veteranklass istället för 70 cc?

    Annars:

    * 50 cc veteran
    * max 90 cc veteran
    * 70 cc ny moped
    * 110 cc ny moped

    Ännu ett förslag utan vidare omtanke. Då får scootrar och cross/sm åka i samma klass, vilket jag inte har något emot som är drabbad själv.
    Senast redigerat av Casal den 2013-07-18 klockan 12:40.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Peppe Visa inlägg
    Du tycker inte att man ska hålla isär veteran och nyare moppar då?
    Jag menar, det finns massor av "äldre" som inte kommer med sin trimmade Zundapp som inte vill köra
    mot en nya Am6 eller Derbi, och det kan jag förstå.
    Men som det ser ut i dagsläget så kan vi ju bara ha 4 klasser i datasystemet vilket begränsar och gör allt
    så jäkla svårt!
    Tror nog mera på det, Veteranklassen som finns idag är ju lite av ett skämt.
    Väldigt många extrembyggen som klassar in bara för att dom råkar ha en växellåda som tydligen är "veteran".
    Gör om veteranklassen till en veteranklass så tror jag att fler skulle våga sig till tävlingarna, och kommer det moderna moppar med lägre trimningsgrad så låt dom köra i den klassen också! En AM6 gör inte låga 10or bara för det är en AM6 utan kräver även den en del trimning.
    Att öka kubikgränsen skulle vara kul men jag tror inte det löser problemet just nu.

  26. #26

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    147
    Jag tycker Casal och Goffen är inne på rätt spår, fortsätt gärna utveckla vad som ska vara veteran och vad som ska klassas som "ny" moped.
    Men frågan kvarstår egentligen, kommer fler på racen eller blir det kanske t om färre?
    Våga er gärna in på 2-takt.se och diskutera där.
    owner&admin @ 2-takt.se

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av Peppe Visa inlägg
    Jag tycker Casal och Goffen är inne på rätt spår, fortsätt gärna utveckla vad som ska vara veteran och vad som ska klassas som "ny" moped.
    Men frågan kvarstår egentligen, kommer fler på racen eller blir det kanske t om färre?
    Våga er gärna in på 2-takt.se och diskutera där.
    Det är just där det börjar bli svårt, vad är veteran? När slutar en ursprunglig veteranmoppe att klassas som veteran? När man sätter på wheeliebars? Eller cross cylinder? Metanol/nitro? Samtidigt är det inte rättvist att kastas in i värsting klassen för att man har en modern motor även fast den inte är vråltrimmad. Kanske kan man döpa om veteran till veteran/stock eller liknande och sätta en nedre tidgräns, passerar man den under kvalet går man automatiskt in i promod. Eller hoppas på att alla är ärliga och anmäler sig i den klass man bör. Fast det är nog svårt med tanke på hur alla verkar vara så fokuserade på att vinna.

  28. #28
    Det har nog blivit lite för seriöst, är till stor del mest gubbar som har pengarna och kunskapen som kör.
    Och det skrämer nog iväg de unga med hyffsat vassa "gatmoppar" oh de tror nog inte dem passar in i "mopperacing" dem man tex ser på frihamnen träffarna..
    Men att locka fler unga är kanske lite mer reklam och försöka bjuda in dem som inte har renodlade racers till träffarna med!
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  29. #29
    moddlarens avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    dalsland
    Inlägg
    120
    Nu börjar det likna något i dividerande.

    Personligen vet jag många som åker zyndapp puch o sucks som inte vill/vågar/harlust. Pga att promod likar ingenting som dom sett tidigare i livet.. o många yngre som aldrig kommer att ha råd med en moppe som drar lös på 40-50, 000.

    Detta verkar vara det främsta problemet promod har blivigt för extremt. Detta råkade man ut för i vissa snöskoter drag klasser det blev så extremt att racingen dog ut o försvann.

    Lägger man till att en årskostnad att hålla grejorna i bra ordning o med bränsle, resor, renoveringar osvosv säkerligen brakar iväg på 20, 000 om året så försvinner många.

    En veteran är veteran. Original motor till den ramen. Okapad ram eller möjlighet att justera styrhuvudets vinkel max 2cm. Fungerande fjädring. O något max årtal ex 20 år bakåt med rullning framåt ett år i taget.

    Tror detta skulle öka igenkänning typ en sådan hade jag när jag var 15.

    Sedan kan ingen göra något åt att väldigt många inte vull ha moppe grabben har en ny reiu drack. En roxon duell. En beta o ingen duger han går helst dit han skall.

    Det har hänt något som vi inte riktigt förstår det är mera inne att ha en traktor eller en frän trampcyckel i dag.

    Mvh


    Skrivet på Samsung galaxy s4

  30. #30
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    som det har nämnts så tycker jag övre kubikgränsen kunde få höjas för att kunna se dom större cylindrarna med!
    Utomlands kör ju vissa med 2-cyl moppar. Vad har dom för reglementen?
    största som finns att köpa är väl 110cc. Och om nån skulle vilja bygga en 2cyl med 2st 50 så borde man få kunna köra.
    Sätta högsta taket på 110?
    Men samtidigt tycker jag det borde satsas mer på 50cc med. Jag själv kör ju i 70cc men det var mest för att det var den billigaste cyllen till min moppe. Jag har en MB motor jag ska bygga 50cc.

    Sen som moddlarn sa om veteranklassen tyckte jag lät bra!

    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    En veteran är veteran. Original motor till den ramen. Okapad ram eller möjlighet att justera styrhuvudets vinkel max 2cm. Fungerande fjädring. O något max årtal ex 20 år bakåt med rullning framåt ett år i taget.
    Som många sagt så MER REKLAM. Upptäkte mopeddragrace när jag var på Kjula för 3-4 år sen och det var 3 moppar som körde. Började bygga en hojj, googlade massor och helt plötlsigt hittade jag sixten och såg att det fans race. Men som sagt, det efter att jag hade letat. Förstår att många inte vet om att det finns seriöst arrangerade dragrace.

    Trimma moped är kul! Och köra och få en tid och ett bevis på vad man gjort är kul!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in