1. #1

    Stora problem med Ciao. Alla tips är välkomna!!

    Tjenare. Har en ciao som strular. För 2 veckor sedan bytte min far ut motorn på min gamle Ciao eftersom den andre var kass. Anledning till att den var kass vet jag inte.
    Till en början så gick motorn inte igång vilket berodde på att distansbrickan var kass, beställde hem en ny sådan till där min far bor, brickan kom och fassan ringde på kvällen och sa att moppen gick igång på bara ett tramp men den orkade inte driva.

    Fassan sa att han ska kolla vidare och se om han kunde lösa det. Det gick en vecka till och fassan ringde och sa att han inte har kunnat lösa problemet, han hade provat allt han kunde tänka på sade han och var nu slut på idéer.

    Han bad mig att söka lite på nätet och se om jag kunde hitta något som kanske kan få den att driva. Saken är den att den går ju igång på bara ett litet kick. Enligt honom är där ett j*ävla komp och när hjulet är fritt från marken så varvar den ur "nått så in i helvete" enligt honom.
    Men så fort hjulet kommer ner på marken så orkar den knappt driva.
    Värt att nämna är att kolv/kolvringar och cylinder är hur bra som helst, sprillans ny 80mm skiva med 940mm rem eller vad nu måttet är, sprillans ny 13mm förgasare, ny koppling sitter också på och pluggen är dragen. Men ändå orkar den knappt driva.

    Så som sagt så är jag tacksam för ALLA svar jag kan få, börjar bli lite desperat här eftersom jag behöver min moppe och känner ingen annan som är kunnig med motorer....

    Åter igen, tacksam för svar! Ha det.

  2. #2
    Hej! Mitt tips är att du testar 94mm remskiva med 960mm rem. Är ganska säker på att de hänger på de. Många vet inte detta men det finns två olika baknav till ciao. I Holland kallar dom de för 25km o 45km baknav. Du har förmodligen 45km baknav med 80mm remskiva vilket gör att den blir Väldigt trött i starten. Men testa 94mm remskiva med 960mm rem så ska du se att de löser sig

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av PrutarN Visa inlägg
    Hej! Mitt tips är att du testar 94mm remskiva med 960mm rem. Är ganska säker på att de hänger på de. Många vet inte detta men det finns två olika baknav till ciao. I Holland kallar dom de för 25km o 45km baknav. Du har förmodligen 45km baknav med 80mm remskiva vilket gör att den blir Väldigt trött i starten. Men testa 94mm remskiva med 960mm rem så ska du se att de löser sig
    Tack för svar Alla tips är välkomna, dumma som bra! Det knepiga är att när den dåliga motorn satt på så satt trimremmen också på, visst den var slö som fan i början och gick inte alls på tomgång, det gällde bara och trampa lite i början sen gick den bra. Här hjälper det inte hur mycket man trampar så orkar den inte ändån. Lite skumt hehe!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av shuggee Visa inlägg
    Tack för svar Alla tips är välkomna, dumma som bra! Det knepiga är att när den dåliga motorn satt på så satt trimremmen också på, visst den var slö som fan i början och gick inte alls på tomgång, det gällde bara och trampa lite i början sen gick den bra. Här hjälper det inte hur mycket man trampar så orkar den inte ändån. Lite skumt hehe!
    Aha, de var värre. Tror det hänger sig på koppling då. Men om du trampar som fan o kommer upp i 20km/h bara av att trampa, vill den inte driva då heller? Isåfall är det väldigt konstigt. Kollat så ni har monterat på kopplingen rätt? Du har inte en bild på hur koppling sitter på din motor? Gärna inne där startbackarna sitter också. Låter väldigt konstigt :/

    du kan få sms mig om du vill så ska jag göra allt för att kunna hjälpa dig 0708-569823

  5. #5
    Skruva ur tändstiftet och kolla vad det är för färg på det. Du får gärna lägga upp bilder på hur det ser ut. Låter som om den får för lite soppa, det vill säga för litet munstycke! Så kolla upp det och återkom!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  6. #6
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Det är inte så att ditt insug är sönderfilat? Brukar vara ganska orkeslösa då.
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  7. #7
    Tack så mycket prutarn, inte helt omöjligt att jag hör av mig! Munstyckes storleken är 66. Holmqvist, ska kolla upp detta med insuget, minns att när jag var ute hos han sist så råkade han slinta bara lite lite med borren så det blev ett hack vid sidan av insuget.

  8. #8
    Då är det insuget tror jag för man får aldrig fila utanför rektangeln !

  9. #9
    Ska ringa min far ikväll sen återkommer jag!

  10. #10
    Igensotat avgasrör, ta bort det och testa utan röret. Fel brytar avstånd kanske?
    Jag hade en ciao som jag byte allt på och den gick ändå piss ända tills jag glömde att skruva fast ljddämparen och den lossnade.

  11. #11
    Tydligen var där inget fel med insuget, men han trodde däremot att det kan vara tändspolen (heter den så?) som var kass. Förstod inte riktigt vad han menade men han pratade något om att den gav gnista för tidigt vilket kunde orsaka att den inte orkade driva. Är detta något som kan stämma? Han skulle i alla fall kolla på det i dag så ska jag slå han en pling imorgon kväll och höra. Återkommer med nyheter!

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av shuggee Visa inlägg
    Tydligen var där inget fel med insuget, men han trodde däremot att det kan vara tändspolen (heter den så?) som var kass. Förstod inte riktigt vad han menade men han pratade något om att den gav gnista för tidigt vilket kunde orsaka att den inte orkade driva. Är detta något som kan stämma? Han skulle i alla fall kolla på det i dag så ska jag slå han en pling imorgon kväll och höra. Återkommer med nyheter!
    Något stämmer inte med din beskrivning, om tändspolen är kass så kommer inte gnistan för tidigt, den blir klen eller uteblir helt.

    Har du kollat brytarspetsarna, skick och avstånd? Det påverkar motorns ork och villighet att varva.

  13. #13
    Kommer gnistan för tidigt/sent så är det ju krysskilen som gått av.
    Hur vet ni/du att insuget/"slidmatningen" är helt har ni delat motorn och kollat? ( man kan ju ställa veven i stängt läge och blåsa i insuget, det ska vara tätt).
    Men om gamla motorn strular och nya motorn strular på samma sätt så är det nog ett problem utanför motorn typ tändspole eller avgasrör.
    Ciao tändspolar går sällan sönder men det händer ( kolla tändkabeln den ände som sitter i spolen är den olje kladdig så är spolen paj, kan va paj endå men mindre troligt)

    Är insuget avstrypt? Om inte så ställer en 13mm förgasare bara till det ( sätt i ett 39-43 munstycke och minska luftflödet)

    Felsöker man rätt , i rätt ordning lungt och metodiskt så tar det sällan lång tid att hitta och åtgärda felet.
    Gissar man kollar här och där så har man snart pajat mer än det var innan.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Kommer gnistan för tidigt/sent så är det ju krysskilen som gått av.
    Hur vet ni/du att insuget/"slidmatningen" är helt har ni delat motorn och kollat? ( man kan ju ställa veven i stängt läge och blåsa i insuget, det ska vara tätt).
    Men om gamla motorn strular och nya motorn strular på samma sätt så är det nog ett problem utanför motorn typ tändspole eller avgasrör.
    Ciao tändspolar går sällan sönder men det händer ( kolla tändkabeln den ände som sitter i spolen är den olje kladdig så är spolen paj, kan va paj endå men mindre troligt)

    Är insuget avstrypt? Om inte så ställer en 13mm förgasare bara till det ( sätt i ett 39-43 munstycke och minska luftflödet)

    Felsöker man rätt , i rätt ordning lungt och metodiskt så tar det sällan lång tid att hitta och åtgärda felet.
    Gissar man kollar här och där så har man snart pajat mer än det var innan.
    kan inte säga mer än att du har sjukt rätt!

  15. #15
    Hannes: Jag kan bara berätta det min far berättar för mig på telefon, eftersom jag bor i Helsingborg och han i Höganäs så är det 2 mils avstånd från varandra. Han säger bestämt att insuget är helt. Vet inte riktigt vad du menar med avstrypt insug, men gissar på att du undrar ifall pluggen är väck, i så fall ja. När det kommer till förgasaren så har han provat med original förgasare och det blev ingen skillnad. Storleken på munstycket i original förgasaren tror jag e 47 och på den nya 13mm förgasaren är det 66.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av shuggee Visa inlägg
    Hannes: Jag kan bara berätta det min far berättar för mig på telefon, eftersom jag bor i Helsingborg och han i Höganäs så är det 2 mils avstånd från varandra. Han säger bestämt att insuget är helt. Vet inte riktigt vad du menar med avstrypt insug, men gissar på att du undrar ifall pluggen är väck, i så fall ja. När det kommer till förgasaren så har han provat med original förgasare och det blev ingen skillnad. Storleken på munstycket i original förgasaren tror jag e 47 och på den nya 13mm förgasaren är det 66.
    Låter ju rätt lixom......kanske är så basic problem som taskigt komp, då varvar dom på stödet men är skit sega.
    (Blåst i insuget??!) Alla ciao töntar har väl någon gång sabbat en motor med borrmaskinen iallafall jag.

    Igensottat utblås- in med stora mejseln och rota runt

    Men jag upprepar allt som sagts tidigare, röret brytare spole kolvringar/komp. Är det inte något av det så är nog att slänga moppen eller banta en sådär 200-300 kilo

  17. #17
    Måste bara korrigera ett fel jag skrev tidigare, menade CDIn och inte brytaren. Hör av mig när jag vet ifall det är den som orsakar problemen.

    EDIT: Efter lite sökning så verkar det som CDI och tändspole är samma sak? Stämmer detta? Är nämligen helt rudis när det gäller detta....
    Senast redigerat av shuggee den 2013-07-26 klockan 23:47.

  18. #18
    Hmm such......... är det ens en ciao du har jag menar är du helt säker........
    Det är inte ett flygplan grässklippare eller en åsna. Käkar den gräs är det en åsna.......

    Så du har alltså 2 brytarlösa ciao motorer som är trasiga??? Nej tändspole och cdi är inte samma sak men piaggio har ihopbyggda cdi tändspole. Leta inte konstiga hokus pokus fel har den gnista så funkar det.

    Du har svaret i tråden. Felsök- laga- kör

  19. #19
    Du behöver inte bli otrevlig Hannes. I vilket fall som helst så var det inte tändspolen som var trasig, utan det verkar som vevaxeln på den nya motorn var sned så därav tänder den fel fick jag höra av min far. Kommer med nyheter imorgon

  20. #20
    Plocka isär motorn ! Sitta här och felsöka genom svar på nätet är inte det bästa ! Lyft på arslet från data stolen och börja mecka !

  21. #21
    Kan det inte vara så att remmen är dåligt spänd? Hade samma problem då motorn går att skjuta fram och bak vid demontering.

  22. #22
    Ställ in tändningen genom att lossa på hela tändplattan och vrida på den ( då slår brytarna ihop vid ett annat tillfälle jämfört med när kolven är i sitt översta läge) vrid tills du hittar rätt läge om du inte har en tändningsinställare.

  23. #23
    Det kan även vara nåt så enkelt som att piggen på tändstiftet ligger för nära och då blir den väldigt trött men väldigt lättstartad ( mellanrummet ska vara 0,4 mm )

  24. #24
    Det ingen tändplatta på ciao ....

  25. #25
    Har du kollat att kolven i cylindern inte sitter åt fel håll?

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Speedway Visa inlägg
    Det ingen tändplatta på ciao ....
    Aha... Är inte speciellt inläst på dem

  27. #27
    Problemet är...typ löst. Tydligen var det vevaxeln som var sned på den nya motorn. Far bytte den och den gick igång. Han var ute och testkörde moppen och den gick hur bra som helst ett tag men sen helt plötsligt så började den sacka. Han ledde den tillbaka och slog mig en pling och sa att han trodde att de var kolven som hade nypt lite. Han sa att han skulle byta cylinder och ringa mig om den gick sen. Han ringde efter en och en halv timme och sa att den nu inte startar alls, inte ens med startgas, inte ens ett litet poff. Dock är där jätte fin gnista och jätte bra komp. Han skulle pilla vidare på onsdag så får vi se. Oljeblandningen är där inget fel på i alla fall..
    Senast redigerat av shuggee den 2013-08-07 klockan 00:33.

  28. #28
    Hmm.. är säkert ett fel som är trasigt har du kollat det momentala axeltrycket i kvadrat på kopplingsbackarna. Det ska vara ett värde mellan 3, 8 och 4,1 ligger det för lågt får du de problem du beskriver.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in