1. #1

    Honda MB5 dör varm/gått längre stund

    Hejsan! Har en Honda MB5 som dör så fort den blir varm eller gått längre stund. "Längre stund" är inte mer än ca 5-15 min i ca 40km/h.
    Men när den ska till att dö så dör den inte direkt utan den typ misständer eller "hostar" ihjäl. Det konstiga är att det räcker att vänta ca
    en minut sen kan man köra i fem minuter tills den dör nästa gång. Om jag drar max effekt ur den så man ligger i runt 90-100km/h så
    dör den nästan direkt. Men samma där, vänta igen och du kan köra igen i ca fem minuter tills den dör nästa gång.


    Detta har jag felsökt/provat:
    Tagit bort tändplattan och rengjort alla komponenter på den, även
    satt nya kontakter på alla kablar.
    Tagit bort CDI och kollar alla kontakter.
    Rengjort förgasare och bytit till rent bränslefilter.
    Kollat tändspolen, inga synliga fel där heller.
    Kollat tändstiftet, även bytt till ett helt nytt.
    Kollat div. kablar efter skav eller liknande men inga fel
    där heller.


    Har dock beställt ny tändspole och CDI, hoppas det hjälper!

    Några förslag på vad som kan vara fel?
    Vart fyller man på tändstift

  2. #2
    Tror det löser sig med ny spole. Låter som ett typiskt spol problem. Hade en zundapp som var sån, kom på det 10 år efter jag sålt moppen

  3. #3
    Ja många säger att det kan vara tändspolen som spökar, hoppas på det iallafall! =)
    Vart fyller man på tändstift

  4. #4
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Generatorspolen! kan vara korstlutning innuti den. Kan funka en stund men när den laddar mycket så blir det kortslutning och spolen ger ingen ström. Jag hade det felet på min cross, men där kunder man starta så den tände till och sen var gnistan borta, vänta ett par minuter och det finns det gnista igen och sen lägger den av.
    Slutade med att jag lindade om spolen med ny tråd och då funkade det!

  5. #5
    Tack så mycket för informationen Heideken! Ska absolut byta generatorspolen, råkar ha en spole liggandes så =)
    Vart fyller man på tändstift

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in