1. #1

    Vad kan ha hänt med min Drac?

    Tjenare igen!
    Det började med att jag hörde ett skallrande ljud någonstans ifrån min Drac för ett par dagar sen. Trodde det bara var någon bult/bricka som satt lös och skallrade vid ett visst varvtal så jag började leta efter var den hade kunnat sitta. Då märkte jag att kopplingsarmen satt högre upp än vanligt och man kunde dra den upp och ner, den satt lixom inte fast. När jag sedan kopplade tillbaka vajern som jag hade tagit ur kopplingsarmen, spände kopplingen och kickade igång den så sa det "klick" och moppen stannade. Kände då på kicken och jag hade väldigt dålig komp. Försökte springa igång den och den startade efter ett tag men då var det ett rasslande/skramlande ljud som kom ifrån motorn. Moppen dog igen och jag kände på kicken igen och då hade jag bättre komp och kunde kicka igång den men med samma oljud som tidigare. Vad kan ha hänt med min kära rääcer? Något ramlager som har pajjat kanske? Tacksam för svar av seriösa och erfarna moppe mekare!

    Motor: Am6

    Setup: Metrakit 70cc cylinder
    Yasuni R1 50cc avgassystem
    Dellorto Black Racing 21mm förgasare
    Stylepro slitstarkare lameller med metrakits hårdare kopplingsfjädrar
    Ostrypt insug/membran
    Sportluftfilter

  2. #2
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Filma?

    Alltid lättare att säga då..

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Filma?

    Alltid lättare att säga då..
    Aa okej kanske imorn då

  4. #4
    Kopplingsarmen ska man kunna dra upp å ner.

    Det andra är svårt å svara på...

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Kopplingsarmen ska man kunna dra upp å ner.

    Det andra är svårt å svara på...
    Yes det fick jag reda på igår Har öppnat kopplingskåpan och svänghjulskåpan och allt verkar vara i sin ordning där. Svänghjulet glappar inte. Börjar undra om det kan vara om cyllen har skurit men det verkar konstigt isåfall för den är ju relativt ny och jag kör med 3% oljeblandning. Kanske är så att jag kört med förlitet huvudmunstycke och den har gått tort?

  6. #6
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    Kollade du int tändstiftet då? När du ställe in den???

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    Kollade du int tändstiftet då? När du ställe in den???
    Nej jag har inte kollat tändstiftet än men vad skulle kunnat ha hänt med det då?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av hondakalle Visa inlägg
    Nej jag har inte kollat tändstiftet än men vad skulle kunnat ha hänt med det då?
    Han menar att du skulle kollat det när du ställde in moppen, då får man en ungefär uppfattning om moppen går för snålt eller för fett.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Han menar att du skulle kollat det när du ställde in moppen, då får man en ungefär uppfattning om moppen går för snålt eller för fett.
    Okej men jag plockade dän cyllen och kolven nyss, såhär såg dom ut...
    Jag har ju 21mm fögge o 92 i huvudmunstycke tror jag, låter det som om det kunnat vara orsaken till att cyllen,kolven o toppen ser ut som dom gör?
    Kolvringarna sitter fast och går inte att röra på, kolvbulten satt hårt fast så jag vart tvungen att slå ut den och kolvbulltslagret var helt förstört.










  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av hondakalle Visa inlägg
    Okej men jag plockade dän cyllen och kolven nyss, såhär såg dom ut...
    Jag har ju 21mm fögge o 92 i huvudmunstycke tror jag, låter det som om det kunnat vara orsaken till att cyllen,kolven o toppen ser ut som dom gör?
    Kolvringarna sitter fast och går inte att röra på, kolvbulten satt hårt fast så jag vart tvungen att slå ut den och kolvbulltslagret var helt förstört.









    Den har spikat, dvs gått för varmt/snålt.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Den har spikat, dvs gått för varmt/snålt.
    Aa min tanke också, då blir det att köpa ett nytt cylinder-kitt och sätta dit ett större munstycke! :S

  12. #12
    Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Närpes,Finland
    Inlägg
    1 084
    och sist men inte minst, kolla över tändstiftet...

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Punkarn Visa inlägg
    och sist men inte minst, kolla över tändstiftet...
    Yes, det kommer jag o göra! (Y)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in