1. #1

    Motorproblem på en ILO - Monark Monarped 53

    Har köpt en Monark Monarped M32 från 1953. Jag får den att tända och gå litegrann, men sen dör den långsamt, tänder till i nån sekund och dör igen för att sedan dö helt? Vet inte om den blir för blött eller om det är tändningen. Vad tror ni med rutin kring äldre motorer. Kan det vara stiftet? Tillslut startar den inte alls? För blöt?

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Börja med att tömma tanken, tvätta ur den, fyll på ny soppa..
    Rengör/blås ren förgasaren (inga metalltrådar etc för rengöringen).
    Öppna bränslekranen, kolla om det kommer soppa ur slangen..
    Starta...

    Kolla gärna upp stiftet också. Kan i nödfall borstas med stålborste och kan därefter blåsas rent tryckluft.
    Kolla avståndet (0.4mm)

  3. #3
    Hej och tack för ditt svar. Ska kolla detta. Har jag fått detta om bakfoten, men är det 4 procent olja i bensinen på dessa gamla motorer? Har 2 dl olja på 5 liter bensin i nu.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    4% om du kör på vanlig mineral bilmotorolja typ SAE10W30 eller singelgrade SAE 30
    2- 2.5% om du använder en modern syntetolja, avsedd att blandas i bensin, dvs riktig 2-t-olja.
    2dl/5liter är 4%

  5. #5
    Aha ok. Nu körde jag med Mobils twostroke-olja och då 2dl på 5liter bensin, alltså 4%. Kan det vara anledningen till att den inte vill gå tro? Att jag bara behövde blanda 1dl istället med denna olja.

  6. #6

  7. #7
    Nån som tror det kan vara soppan, för mkt olja?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av werks-killen Visa inlägg
    Nån som tror det kan vara soppan, för mkt olja?
    Kanske... Prova att byta soppan helt. Gammal soppa med olja i botten kan ge såna här problem. Och byt till ett helt nytt stift. När den slutar gå, så ta ur stiftet och kolla med ett nytt/torrt om du har gnista. Är det ingen gnista så är det knappast soppaproblem, utan troligt med tex kondensator, som kan ge upp när den givit några gnistor för att sen vakna när den kallnat. Finns hnista så ska du nog kolla upp om det finns intorkad gammal olja i tex vevhuset som kan lösas upp när motorn börjar gå.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Kanske... Prova att byta soppan helt. Gammal soppa med olja i botten kan ge såna här problem. Och byt till ett helt nytt stift. När den slutar gå, så ta ur stiftet och kolla med ett nytt/torrt om du har gnista. Är det ingen gnista så är det knappast soppaproblem, utan troligt med tex kondensator, som kan ge upp när den givit några gnistor för att sen vakna när den kallnat. Finns hnista så ska du nog kolla upp om det finns intorkad gammal olja i tex vevhuset som kan lösas upp när motorn börjar gå.
    Tack för svaren. Det uppskattas verkligen. Så här ligger det till nu. Jag har tömt tanken, gjort rent och fyllt på med nyblandad soppa och 2% Mobil tvåtaktsolja. Kontrollerat att soppa flödar genom tankventilen. Har köpt nytt stift, NGK B5HS, och pluggat ur och tömt motorn på gammal soppa (53-års modell ni vet, med plugg). När den är kall så startar den och puttrar fram ett par meter och går på tomgång, sen dör den och därefter vill den inte starta när det är lite värme i motorn. Gamla stiftet så rätt okey ut. Lite svart men annars ingen mer. Jag rullade mopeden med stiften i handen och fick en liten "stöt" dock så kommer ingen gnista alls, varken med det nya stiftet eller det gamla. Frågan är om det är dags för en ny kondensator från Alvars mopedbutik. Vad tror ni med erfarenhet?

    Har skruvat en del förut, men är relativt ny på området och tycker detta är skitkul . Ska nog få den "gamle" att gå.

  10. #10
    Fel av mig. Jag får visst en liten gnista vid varje kolvvändning. Undra vad det kan vara då?

  11. #11

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Bekymra dig inte om oljan allt mellan 1-6% fungerar..
    Steg 1 är att få igång den.
    Steg 2 att få den att gå bra..
    Kan var dålig tändspole, knacka ihop stiftet till 0.25mm och pröva.
    "Gnista under atmosfärstryck" betyder inte "gnista under kompressionstryck". Mindre elektrodavstånd kräver lägre tändspänning.
    Förutsätter att förgasare är rengjord? Att brytaravstånd/tändläge är någorlunda korrekt?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Bekymra dig inte om oljan allt mellan 1-6% fungerar..
    Steg 1 är att få igång den.
    Steg 2 att få den att gå bra..
    Kan var dålig tändspole, knacka ihop stiftet till 0.25mm och pröva.
    "Gnista under atmosfärstryck" betyder inte "gnista under kompressionstryck". Mindre elektrodavstånd kräver lägre tändspänning.
    Förutsätter att förgasare är rengjord? Att brytaravstånd/tändläge är någorlunda korrekt?
    hur knackar jag ihop stiftet? Kan det vara värt att beställa en tändspole?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av werks-killen Visa inlägg
    hur knackar jag ihop stiftet? Kan det vara värt att beställa en tändspole?
    Den lilla piggen som sitter på tändstiftet, alltså den som gnistan hoppar imellan.
    Tryck den så det blir mindre mellanrum mellan piggen och själva tändstiftet.

  14. #14

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av werks-killen Visa inlägg
    hur knackar jag ihop stiftet? Kan det vara värt att beställa en tändspole?
    FÖRST lokaliserar man felet - SEN köper man delar...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in