1. #1

    Mycket bytt, inget trim, laglig?

    Tjena!
    Har en gammal zündapp mustang (tror den är modell 618, tror även att det är årsmodell 1963) som dels har brunnit (endast försämrats utseendemässigt), men jag har även bytt en massa delar på den såsom originalframgaffeln till en crossframgaffel (den gamla var sprucken och kass), bytt framlyset till ett traktorlyse med hel och halvljus (6 voltslampa från fs1), baklyset till ett cykelbaklyse med batterier (kan koppla den till moppens el om de behövs), bytt originalbakdämpare till fs1 bakdämpare och har även satt på hemmagjorda höjningssatser ( tas lätt av vid behov). Frågan är alltså får jag köra denna lagligt i trafik med försäkring? Den har filad kolv (lätt trim som jag endast tror funkar på gamla mopeder). Den toppar 39.9 km/h på plan asfalt. Tacksam för alla svar!
    Mvh
    Senast redigerat av Mr_Olle den 2013-08-10 klockan 13:40.

  2. #2
    30 mopeder som kör snabbare än 36 km/h anses som trim och därmed olagliga.

  3. #3
    Ok, då köper jag en ny kolv men vet du nåt om de andra?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
    30 mopeder som kör snabbare än 36 km/h anses som trim och därmed olagliga.
    nej dom gamla 30 mopparna får som fortast gå i 42 kmh, dock inte framföras i mer än 30
    "Knowledge talks, Wisdom listens."
    -Jimi Hendrix
    27/11-1942 - Forever


  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Pyzzer Visa inlägg
    nej dom gamla 30 mopparna får som fortast gå i 42 kmh, dock inte framföras i mer än 30
    Men what jag var på trafikskolan idag min första dag för förarbeviset och körledaren sa att man har bestämt att mopeder inte får gå snabbare än 6 km/h än klass I och klass I och 30 moppe hastigheterna. Han sa att detta bestämdes efter att olika poliser hade individuella gränser och att man ville att det skulle vara rättvisare.

    EDIT: Det betyder att klass II moppar får gå i max 31 km/h, klass I moppar i 51 km/h och 30 moppar i 36 km/h.
    Han sade att om den överskrider dessa hastigheter räknas mopeden som trimmad även om den gick snabbare än när den köptes då man själv har ansvaret och måste kolla. Köper man den ny ska man gå tillbaka till affären och be om en ny eller få den lagad då den är "trasig" eftersom den överskrider dom hastigheterna.

  6. #6
    Antagligen snackade han om de nya 25-mopparna.
    gamla 30 mopeder får göra 42km/h som föregående talare påstod.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    Antagligen snackade han om de nya 25-mopparna.
    gamla 30 mopeder får göra 42km/h som föregående talare påstod.
    Han snackade om alla mopeder though.

  8. #8
    Jag har också för mig att dom får gå i 42 km/h då jag läste de på nån tråd här, men som ni säger att de endast får framföras i 30 km/h, men är det nån som vet nåt om moppen är laglig med tanke på allt jag har bytt?

  9. #9
    Ja de är korrekt att dom får gå i 42..o nä den är inte laglig om du bytt typ allt, du måste besikta den först.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
    Han snackade om alla mopeder though.
    Ok Allan!

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Ja de är korrekt att dom får gå i 42..o nä den är inte laglig om du bytt typ allt, du måste besikta den först.
    Hur gör jag för att besiktiga den då?

  12. #12
    Ja sebbe hur besiktigar man en gammal sladapp?
    Enligt en polis jag talade med på fordonsgruppen så var det i princip lungt att köra 30 moppe i 45 eftersom deras radar drar av 3km/h
    Så 42 enligt tidigare inlägg låter korrekt.

    Hur är det igentligen är en gammal zundapp heltypgodkänd eller vad det kallas? Man måste väl få använda delar från andra märker om orginaldelar int går att få tag på pga ålder och nerlagda fabriker osv...?

  13. #13
    Om det senare så måste man ju få använda ej originaldelar till ramen, jag menar en cylinder eller dämpare bak säljer väl vissa ställen även till ovanliga mopeder (dock till skyhöga priser) men jag vet liksom verkligen INGET ställe som säljer en komplett framgaffel i nyskick :/ man kanske ska ta risken och sen betala böterna om man åker fast ifall polisen ä en riktig elaking, men liksom vad ska dom komma med om den har alla lysen, ej är trimmad och är försäkrad. Aja ska väl ändå vänta två år till innan jag tar den stan (är bara 13). Tack för svar

  14. #14
    Men är det inte så att endast eu mopeder är heltypgodkända?

  15. #15
    Krångla inte till det!! Det är inte lagligt att ändra en gammal moppe heller, men är den inte
    trimmad, har riktigt ljus och bromsar, så kommer inte polisen grina för det.

    PS Det finns ingen moppe som heter Zundapp Mustang.
    Du har en Mustang moppe med Zundapp motor, dom
    har inget med Zundapp att göra.
    Senast redigerat av Enok den 2013-10-25 klockan 11:31.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Krångla inte till det!! Det är inte lagligt att ändra en gammal moppe heller, men är den inte
    trimmad, har riktigt ljus och bromsar, så kommer inte polisen grina för det.

    PS Det finns ingen moppe som heter Zundapp Mustang.
    Du har en Mustang moppe med Zundapp motor, dom
    har inget med Zundapp att göra.
    Good job bro...tråden verkar lite för död.
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Good job bro...tråden verkar lite för död.
    Som hela MNF
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av mickeidiket Visa inlägg
    Som hela MNF
    Typ
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in