Tjenare!

sitter på en Yamaha DT50x jag köpte den trimmad för ungefär 1 år sedan. Den satt då med effektrör och str 100 i munstycke, efter att ha tagit bort effektröret och lämnat in moppen på yamaha center för att de skulle byta munstycke till original. När jag fick tillbaka moppen så gick den nästan inte alls den toppade runt 20 sen dog bara moppen, jag tejpade för luftintaget men moppen gick fortfarande det slutade med att jag tejpade för ca. 80% av insuget för att moppen skulle gå hyfsat, (Jag är tvungen att dra i choken när jag kommer upp i typ 40km/h). Nu vill jag byta moppe för att jag tycker att den är för seg men den är inte i säljbart skick på grund utav att man måste dra i choken hela tiden. Igår bytte jag munstycke från 80 till 85 för att försöka kompensera för luften. Nu när jag har kört med moppen så går den ännu slöare dock inget blödder, tejpen täcker fortfarande ca. 80% utav insuget, när jag tar bort lite av tejpen så går moppen nästan inte alls och toppar runt 10km/h. När mopeden var trimmad så måste dom ha gjort något med luft intaget och som jag har försåt så kan man borra hål i luftburken för att få mer luft till förgasaren men efter att jag noggrant undersökt moppen så hittade jag inga hål i luftburken. Men men... Nu sitter den med 85 munstycke och när jag lägger i 3an så orkar den inte mer utan jag måste dra i choken, om jag tejpar för mer så för det ju för lite luft och böddrar, Finns det några förgasar inställningar som jag kan ändra på så att den får mindre luft på typ full gas? Tändstiftet ser helt ok ut aningen mörkt kanske.

Någon som vet varför den går sämre med lite större munstycke? Med original så var tändstiftet helt vitt. Tacksam för alla svar!

Moppen har gått runt 1300 mil utan någon direkt service