1. #1

    Fel på kuggaxen? Variator byte , neos

    Tja skulle sätta på nya variatorn men det gick ju självklart då inte. Här är lite bilder,







    Ja kuggarna tar helt enkelt slut när man ska sätta på kick saken på sista bilden. obs vet att de ska vara en mutter där, testade att skruva fast den men då låser sig allt. Anledningen är antagligen att grejjen där remmen sitter runt är för lång vilket gör att fläkthjulet inte kommer längre in. Så testade med gamla variatorn och då funkade inte det heller! Så ja, vad kan vara problemet? Jag som gjort nåt fel? Hjälp mig
    tack
    sen kom en snut o då va sagan slut.

  2. #2
    Sitter det verkligen rätt bakom variatorn? Det verkar ju som om något sitter fel...
    Yellowfail

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Neosmannen Visa inlägg
    Tja skulle sätta på nya variatorn men det gick ju självklart då inte. Här är lite bilder,

    Ja kuggarna tar helt enkelt slut när man ska sätta på kick saken på sista bilden. obs vet att de ska vara en mutter där, testade att skruva fast den men då låser sig allt. Anledningen är antagligen att grejjen där remmen sitter runt är för lång vilket gör att fläkthjulet inte kommer längre in. Så testade med gamla variatorn och då funkade inte det heller! Så ja, vad kan vara problemet? Jag som gjort nåt fel? Hjälp mig
    tack
    Varför sitter det två "Remskivor" på? eller "fläkthjul". Du ska byta ut den gamla remskivan med den nya?
    Antingen är det så eller så är jag helt puckat. Remskivan längst bak ser ut som om att inte göra någon nytta.
    Ta bort "fläkthjulet" som sitter längst bak och montera ihop det igen.
    Jag vet inte hur det ser ut i variatorn på en neos. Men på de flesta mopeder så vet jag att det inte finns en sådan stor skiva längst bak.
    Har jag fel så kan ni frivilligt kalla mig idiot. eller jag är redan en sjuk idiot så det är bättre om ni säger att jag är helt j'vla efterbliven

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Nitroz Visa inlägg
    samma fel när jag sätter på variatorkåpan och ska kicka så e det helt stumnt?
    Ja, eftersom saken på den sista bilden är för kicken och ifall inte den sitter på kuggarna så händer ju inget.
    sen kom en snut o då va sagan slut.

  6. #6
    Testa att göra så remmen inte är längst ner mot hylsan när du sätter på sakerna.

  7. #7

  8. #8

    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    SWE, Linköping Fordon: 40" Longboard
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Neosmannen Visa inlägg
    Tja skulle sätta på nya variatorn men det gick ju självklart då inte. Här är lite bilder,

    Ja kuggarna tar helt enkelt slut när man ska sätta på kick saken på sista bilden. obs vet att de ska vara en mutter där, testade att skruva fast den men då låser sig allt. Anledningen är antagligen att grejjen där remmen sitter runt är för lång vilket gör att fläkthjulet inte kommer längre in. Så testade med gamla variatorn och då funkade inte det heller! Så ja, vad kan vara problemet? Jag som gjort nåt fel? Hjälp mig
    tack
    Hylsan är för lång, svarva ner den lite!
    Ride fast, or be last!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Macke.M Visa inlägg
    Hylsan är för lång, svarva ner den lite!
    Kan inte vara det, har försökt med gamla variatorn, gamla hylsan och gamla fläkthjulet fortfarande samma sak.
    Citat Ursprungligen postat av yamaha_rr Visa inlägg
    remskivorna där bak vid kopplingen kan man trycka isär så man får mer rem framme vid variatorn, hajar du ? eller nån som kan utveckla detta ?
    Har redan försökt
    sen kom en snut o då va sagan slut.

  10. #10

  11. #11

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    remmen ligger för långt ner.
    Går inte att få remmen längre upp.
    sen kom en snut o då va sagan slut.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Neosmannen Visa inlägg
    Går inte att få remmen längre upp.

    Alltså, testa att montera skiten UTAN någon rem. Blir det rätt då? Om ja, montera på främre variatordelarna med remmen innanför fläktskivan (sätt den ej mot hylsan). Montera sedan resten och det ska fungera.

  14. #14
    Funkar inte utan rem, funkar utan hylsa alltså hylsan är knäpp.
    sen kom en snut o då va sagan slut.

  15. #15
    100% på att det remmen, var samma på en polares Axis fast han fixade det genom att få remmen längre upp
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

  16. #16

  17. #17
    Töj ut remmen och sätt ihop , var samma fel på min förra aerox.


  18. #18
    Ni får ju läsa tråden innan ni skriver. Han skrev ju att det kvittade om man struntade att montera remmen också, var samma fel. Vilket är väldigt konstigt eftersom det inte fungerade med originalvariatorn heller. (Originalhylsa?)

    Något måste vara felmonterat eller feltillverkat.

  19. #19
    Sebbos avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Göteborg, Hisingen.
    Inlägg
    52
    Allting ser väldigt nytt och fint ut - säker på att delarna är till en Minarelli?

    Edit: om du har en bricka eller liknande bakom variatorn - testa ta bort den och montera allt igen utan rem. Fungarar det? Om det gör det - kolla så främre variatorn är i linje med bakre variatorn (tourqedriven) så remmen inte slits ut i förtid. Verkar det oki så kan du köra så.

    Mvh Sebbe
    På besök efter att senast varit här 2012. Kul att MNF lever.

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Sebbo Visa inlägg
    Allting ser väldigt nytt och fint ut - säker på att delarna är till en Minarelli?

    Edit: om du har en bricka eller liknande bakom variatorn - testa ta bort den och montera allt igen utan rem. Fungarar det? Om det gör det - kolla så främre variatorn är i linje med bakre variatorn (tourqedriven) så remmen inte slits ut i förtid. Verkar det oki så kan du köra så.

    Mvh Sebbe
    Köpte variatorn hos dig ju så antar att du har koll Så de du menar e alltså att man kan köra utan remmen på hylsan?
    Edit: oj, va lite väl trött när jag skrev det. HAR TESTAT INPRINCIP ALLT!! utan rem, med rem utan hylsa, med rem med hylsa. Bara hylsa ingen rem etc etc
    Senast redigerat av Neosmannen den 2010-08-05 klockan 13:11.
    sen kom en snut o då va sagan slut.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Neosmannen Visa inlägg
    Köpte variatorn hos dig ju så antar att du har koll Så de du menar e alltså att man kan köra utan remmen på hylsan?
    Edit: oj, va lite väl trött när jag skrev det. HAR TESTAT INPRINCIP ALLT!! utan rem, med rem utan hylsa, med rem med hylsa. Bara hylsa ingen rem etc etc
    Tror han har fel... Det var såhär på min neos en gång. Du serdär remmen går där bak vid kopplingen, dom 2 skivorna där remmen går imellan, den som är närmst dig, kan du dra lite mot dig, så dom då dras isär. Då när man har dratt isär dom kan man trycka ner remmen lite så den kommer längre ut på den andra sidan och allt kommer gå på. OM du inte fattar så kan jag försöka förklara på msn elelr nåt sånt

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av YamahaHampus Visa inlägg
    Tror han har fel... Det var såhär på min neos en gång. Du serdär remmen går där bak vid kopplingen, dom 2 skivorna där remmen går imellan, den som är närmst dig, kan du dra lite mot dig, så dom då dras isär. Då när man har dratt isär dom kan man trycka ner remmen lite så den kommer längre ut på den andra sidan och allt kommer gå på. OM du inte fattar så kan jag försöka förklara på msn elelr nåt sånt
    Men de funkar ju inte utan rem heller!
    sen kom en snut o då va sagan slut.

  23. #23
    Sebbos avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Göteborg, Hisingen.
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av Neosmannen Visa inlägg
    Köpte variatorn hos dig ju så antar att du har koll Så de du menar e alltså att man kan köra utan remmen på hylsan?
    Edit: oj, va lite väl trött när jag skrev det. HAR TESTAT INPRINCIP ALLT!! utan rem, med rem utan hylsa, med rem med hylsa. Bara hylsa ingen rem etc etc
    Där ser man - men bra att du köpt den här - för då ska jag ju hjälpa dig - som sagt kom in med den snarast så hjälper jag dig.
    På besök efter att senast varit här 2012. Kul att MNF lever.

  24. #24
    Nejnej, de är samma som med rem. Jag orkar inte hålla på mer, så sebbo få ta hand om den Försökt de mesta kan jag säga..
    sen kom en snut o då va sagan slut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in