1. #1

    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3

    Kinroad Chopper

    Grabbens Kinroad strulade till det häromdagen. Kedjedrevet där bak bara ramlade av. Det visade sig att drevet sitter fast med fyra bultar som är fastgjutna i gummi i små fyrkantiga hål i fälgen. Eller rättare sagt, det gör inte det längre för gummit är helt kaputt och drevet har alltså ramlat av. Jag är ingen mopedexpert och har aldrig sett en liknande konstruktion på en moped. I min ungdom satt drevet ordentligt fast i bakfälgen.
    Har någon här lite tips om hur man fixar det eller blir det till att köpa en ny fälg? Och då kommer ju följdfrågan. Finns här några bra förslag på var man hittar en ny eller begagnad fälg? Det är en 12-tums gjuten fälg. Finns att köpa i England, men det vore ju enklare om jag kunde hitta en här i Sverige. Tacksam för all hjälp! Och helst inga kommentarer om kvaliteten på Kinroad. Jag vet att det inte är världens bästa moppe, men fräck är den.

  2. #2
    En bild hade underlättat rätt mycket i detta läget, jag förstår inte riktigt hur du menar.

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3
    Fixar en bild i morgon.

  4. #4

    Reg.datum
    Oct 2013
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3
    Namn:  kinrod fälg.jpg
Visningar: 908
Storlek:  114,9 KB De fyrkantiga tapparna på baksidan av drevet skall sitta fastgjutna i det svarta gummit i fälgen.

  5. #5
    själv haft en kinroad för några år sedan med fiddy motor på..

    om jag kommer ihåg rätt så ska drevet inte sitta fast (permanent) i gummit, utan det ska pressas i enkelt med handkraft i de fyrkantiga hålen och sedan ska fälg+drev monteras i svingen. det ser likadant ut på många glidar motorcyklar som jag har arbetat med och det är en konstruktion som gör det väldigt enkelt att byta bakdrev..

    det som verkar vara problemet här är att gummit spruckit pga kass kvalité, detta åtgärdas enklast genom att byta gummit. googla efter kinroad reservdelar på nätet, även om du inte hittar delar i sverige på ska det inte vara dyrt att beställa de smådelar som du behöver.

    när jag tittar så ser jag att distansen verkar vara skadad också, går den att plocka bort eller sitter den gjuten i fälgen? sitter den gjuten så förstår jag varför du vill byta fälg, jag ringade in distansen som jag pratar om för att förtydliga--> Namn:  kinrod fälg2.jpg
Visningar: 832
Storlek:  95,7 KB

    dessa ska bytas, kostar ca 300- 350 kr http://kinroadparts.chinesemotorcycl...1132_XT50Q.php tyvärr inte i sverige men du kan beställa hem delar iallafall
    Namn:  1132.jpg
Visningar: 885
Storlek:  55,0 KB


    en sak man ska tänka på när man köper import märken är att det inte alltid finns reservdelar, just pga att hojen är import..
    Senast redigerat av Gamle Gråben den 2013-10-07 klockan 17:32.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in