-
2013-11-21, 09:50 #1
- Reg.datum
- Jul 2012
Ljuddämparen är TOM (HJÄLP)
Tja plockade av röret häromdagen för det läst som fan. Då visade det sig att förra ägaren hade tömt hela ljuddämparen. Det fanns verkligen inte något i ljuddämparen inte ens röret i ljuddämparen som ullen ska sitta runt om. Jag tänker inte lägga 1000kr på en ny ljuddämpare därför undrar jag om någon vet hur man kan lösa problemet antigen göra ett eget sådant rör i ljuddämparen. Finns det någon namn för det röret som går i ljuddämparen, blir lite lättare att söka då
Tack för Svar!
-
2013-11-21, 12:30 #2
Insats. Kan vara svårt att hitta nått lämpligt löst, ibland är det enklare att skaffa perforerad plåt och rulla ett rör i lämplig storlek av.
-
2013-11-21, 18:33 #3
En polare gjorde en egen insats till sin jamarcol-dämpare på sin DT när vi var i moppe-åldern. Han tog en rör i lämplig diameter, spände upp det i en pelarborr och borrade en massa hål för att perforera det. Fyllde sedan ljuddämparen med fårull han fick gratis av en polares morsa istället för att köpa ljuddämparull (fårull är naturligt flamsäkert och det funkade perfa i åtminstone två år då mopeden såldes).
Min Yamaha DT50MX -93 *DTn står i dvala sedan Augusti 2011 i väntan på att min lillebror ska fylla moppe*
Nuförtiden är mitt åk en Volvo 345 DLS -81.