1. #1

    Reg.datum
    Jan 2014
    Ort
    Skåne, Kristianstad
    Inlägg
    1

    Lightbulb Ilo G50 tips och ideer motages!

    Hallå alla goa och glada!

    Ny här på forumet, go och glad herre från skåne i mina bästa år :-)
    Är inte blygsam så börjar med en mega post med lite funderingar och frågor :-P

    Har återfått mitt intresse för min monark monarped, den har stått ett par år men är nu avdammad och provstartad, startade utan större problem
    Det sista jag gjorde innan jag ställde den, var att gå igenom totalrenovera hela motorn (nya lager, nya tätningar, ny vevsläng)
    Motorn är en ILO G50 2 växlad.

    Nu till mina funderingar:

    1. Jag upptäckte att förgasaren läcker soppa och drog slutsaten att flotören nålen troligtvis inte tätade ordentligt mot flotör locket, (Har tidigare slippat in flottörnålen mot locket och den har hållt tätt)

    Bestämde mig för att demontera förgasaren och rengöra den då moppen stått länge upptäckte då att det kommit skit i mellan flottör sätet och nippel som sopaslangen är ansluten till, så troligtvis har detta hindrat nålen från att kunna täta ordentligt mot sätet. Om någon har nån annan ide om vad som kan vara galet kom med förslag?

    2. Min andra fråga innefattar rekomendation på bra soppa filter?
    Kör för tillfället med ett litet fyrkantigt filter men detta verkar ju ha släppt igenom skit... En snabb guide på hur man enklast rengör bensintanken uppskattas också

    3. Min sista fråga innefattar växellådan, Det knäpper/slår när man lägger i vxl oavsett om det är 1:an eller 2:an. Sist jag kolla lammelerna var dom okej. Den verkar frikoplla som den ska i övrigt förutom smällandet vid växelval, Har jag glömt shimsa nånstans när jag monterade ihop vxllådan? Kan det var lammelerna som klistart ihop för att moppen stått?
    Ider och tips på vad det kan vara motages gärna! Kör med SAE30 olja i vxl lådan.

    Blev en massa frågor men tacksam för svar! Tack på förhand!

    //Daniel

  2. #2
    1: Låter fullt normalt för en moppe som stått stilla några år. Bland annat lämnar gammal bensin avlagringar efter sig när den dunstar, så genomgång av förgasaren brukar vara mer regel än undantag.

    2: Många småfilter verkar vara uppbyggda av ett "finmaskigt" nät som tyvärr släpper igenom alldeles för stort skräp, dom är inte mycket att ha. Man vill ha ett tätare filtreringsmaterial, t.ex. veckat papper. Jag tror att artikelnummer 52295 på Biltema http://biltema.se/sv/Sok/?query=52295 är typen med veckat papper nu, men som vanligt med biltema byter dom leverantörer ofta och man vet inte vad man får förrän man tittar på grejerna i hyllan.
    Tankrengöring: Töm ur, ta loss, lägg i en näve muttrar, småsten (ingen sand - tanken ska rengöras, inte skitas ner) eller motsvarande, skaka som en tok tills all halvlös rost och skit i tanken rivits loss, töm ut allt i tanken och skölj rent den.

    3: Att det smäller till när man lägger i växel är vanligt om kopplingen inte kopplar ur helt. Dubbelkolla det.

  3. #3
    ILO:s remmar brukar ju gå av. En kompis körde med vanlig växellådsolja, vilken viskositet vet jag inte, men en massa remmar small av. Då fick han tipset att köra med vegetabilisk olja, typ majsolja. Lät konstigt, men han provade. Remmen gick aldrig av mer sen. Tipsaren sa att remmarna inte tål moderna oljor, utan måste ha en gammal typ. Vet inte om det var slumpen men....

  4. #4
    Det stämmer säkert! Nyare oljor är ofta del eller helsyntet och det påverkar gummit i remmen


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in