1. #1

    Avgasröret passar inte efter cylinderbyte

    Hej,

    Jag har just totalrenoverat minarellimotorn på min Yamaha Neos från 2002. När motorn renoverades bytte jag ut originalcylindern mot en Stage6 Alu 50cc - Minarelli AC. När jag nu skall montera på avgasröret (NARAKU Traffic), vilket passade bra med den gamla cylindern, så passar det nu inte alls väl längre.

    Fästet mot avgasporten på cylindern har inte samma lutning som avgasrörsfästet så trots att jag monterat en avgaspackning (metallring) så är glipan så pass stor att det läcker avgaser emellan avgasporten och avgasrörsfästet. Se bild 3, glappet är markerat i rött.

    Sedan passar inte heller avgasröret väl vid fästena på motorblocket. De fattas ca 5-10 mm för att hålen på avgasröretsfästet och de i motorblocket skall passa överens. Se bild 1 & 2, fästena i motorblocket är markerade i rött och de i avgasröret i svart.

    Jag kan bända (får ta i) överhålet på avgasröret så att det passar med det övre på motorblocket och då skruva fast det. Dock kan jag inte få de undre hålen att överensstämma alls.

    Skall de va så här stor skillnad mellan cylindrarna att inte avgasröret alls passar, känns konstigt...?

    Tips önskas på vad jag kan göra

    Tacksam för hjälp

    Mvh

    Hampus
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in