1. #1

    Derbi:n helt död

    Hej jag är ny här, jag har nyligen köpt en Derbi Senda r 01a. Jag har bytt batteri på den och elen fungerar fint, det finns gnista och de kommer bensin till cylindern men den är helt livlös när jag kickar och försöker rull starta. Har även bytt stift. Vad kan problemet vara och vad måste jag göra? Tacksam för svar!

  2. #2
    Hur vet du att det kommer bensin till cylindern?
    testa med startgas, rengör/ställ in förgasaren, kolla tändpunkten

  3. #3
    stiftet blir blött, hur kollar jag tändpunkten?

  4. #4
    Har du sett den igång alls, eller köpte du den icke fungerande?

  5. #5
    Köpte den av en kompis, när jag köpte den hade den inte varit igång på en tag men innan han ställde in den hade den fungerat fint, kan de bero på att där var gammal bensin på den, och att de finns kvar i förgasaren?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

  6. #6
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av volvoannor Visa inlägg
    Köpte den av en kompis, när jag köpte den hade den inte varit igång på en tag men innan han ställde in den hade den fungerat fint, kan de bero på att där var gammal bensin på den, och att de finns kvar i förgasaren?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
    Hur längre har den stått? För bensinen blir inte gammal på några veckor direkt tycker jag.

  7. #7
    Något år, jag fick igång han nu med lite startgas, men han går bra ibland han varvar ut och så men ibland är han lite trött när man gasar och orkar inte vad kan det bero på?

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

  8. #8
    Derbi_krilles avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg/ rydebäck
    Inlägg
    328
    kolla stiftet. det berättar allt. kan ju vara möjligt att bensinen är gammal när den stått över ett år
    Att skriva brev till sin käresta är som att rita en skinkmacka när man är hungrig...

  9. #9
    För han orkar knappt upp för backar, men jag märkte att fram bromsen ligger på lite, hur löser man det?

  10. #10
    Rengör förgasaren. Gammal soppa lämnar avlagringar efter sig när dunstar, och t.ex. delvis igentäppta munstycken brukar få motorer att gå rätt dåligt.

    Har du tur är allt som behövs att kolvarna i oket får börja röra på sig för att börja gå lätt igen, det kan t.ex. ordnas genom att pressa in kolvarna en bit och sedan pumpa bromshandtaget ett par gånger så dom kommer ut igen och repetera tills dom (förhoppningsvis) går lätt. Å andra sidan, pressar man in en kolv som kärvar för mycket kommer man aldrig få ut den igen, och då är oket skrot... Hur som helst, du kommer säkert märka att ena kolven pumpas ut medan den andra sitter stilla, det beror helt enkelt på att den ena kolven rör sig lättare. Börja med att "mjuka upp den", när du är nöjd håller du fast den längst in i oket med t.ex. en bra polygrip så den andra kolven tvingas röra sig, och jobbar med den kolven tills den rör sig som den ska.

    En seriösare åtgärd som har lite större chans att lyckas men kräver mer jobb och kostar några kronor är att pumpa ut kolvarna helt ur oket, du kommer sannolikt behöva hålla mot ena kolven så bägge kommer ut lika långt, du vill att bägge ska vara "nästan ute" när den första ploppar förbi tätningen och det inte går pumpa längre. Håll även koll på bromsvätskenivån i behållaren, fyll på om det behövs för att kunna pumpa kolvarna hela vägen ut.
    Dela sedan oket, rengöra & kontrollera kolvar, cylindrar och kontrollera/byt gummitätningarna. Är kolvarna eller tätningarna skadade ska det finnas renoveringssatser att köpa, men det vete tusan var jag såg såna till moppebromsarna.

    Hur som helst, när du har friska och rena grejer framför dig är det dags att montera allt. Smörj alla delar med bromscylinderfett (finns att köpa hos alla bildelssäljare, t.ex. mekonomen och biltema, INTE något annat smörjmedel), sätt in tätningarna i sina spår, tryck in kolvarna (ska glida in ganska enkelt om man bara trycker med en tumme), sätt ihop oket (var noga med att det är rent i delningen så det sitter bra och blir tätt), montera tillbaka oket på moppen - helst med nya bromsbackar om de gamla var slitna - och lufta bromsen.

  11. #11
    Tack för svaret.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

  12. #12
    Nu rör båda kolvarna sig men den ena kolven är ute en bit och den går inte att trycka tillbaka?

  13. #13
    vad ska jag ha för olja i växellådan?

  14. #14
    Jag har en liknande modell, det med att den startar dåligt och går dåligt i uppförsbackar hade jag med ett tag.
    Problemet va att mopeden tjuvade luft vid insugsgummit och på så sätt inte fick rätt blandning. Den blöddrade en del och va otroligt klen på låga varv.
    I mitt fall hade insugsgummit spruckit och den tjuva därifrån.

  15. #15
    Aha okej, jag fick den att gå mycket bättre jag bytte till större munstycke, men skulle nog behöva ännu större jag har 72 nu

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in