1. #1

    Testat allt kines startar ändå inte

    Sprint 2010
    388mil

    Jag har gnista och bensin!
    Har mätt upp elen....
    Nyare topp
    Ny cylinder
    Testat 3st cdiboxar
    3olika stift
    Luftbränsleskruven pä alla inställningar
    Annan stator, tändspole.
    Annan pickup.
    Kopplat bort motorelen från ramen och dragit egen el från/till cdi


    Men skiten startar inte äns på startgas, monterade visserligen en 63cc cylle men ett par takter på startgas borde den funka tända iallafall.

    Säkert bara ett skit fel, men vad kommer jag inte på!

    Ps har använt mig av hasse666 felsökningsshema ds.

  2. #2
    Du nämner inget om kontroll/justering av ventilspel?

  3. #3
    Har såklart ställt ventilerna både på gamla toppen och med nya.

    Vad är felet när den inte startar på gas? En 2taktare startar ju på hårspray liksom.

  4. #4

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Blir stiftet blött när du kör på startmotorn eller kickar?

  5. #5
    Finns verkligen gnista? Gör det det så brukar det ju hoppa igång lite på startgas, även om kompet är kasst.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av mekaniskt Visa inlägg
    Finns verkligen gnista? Gör det det så brukar det ju hoppa igång lite på startgas, även om kompet är kasst.
    Ja gnista finns det. Är ju svårt att veta när stiftet är i cylindern, har själv klurat på det.... kanske klena tändspolar som jag testar.
    Men med stiftet i hatten mot jord löst så är det blå ganska stadig gnista,

  7. #7
    [QUOTE=Andiih;421549]Blir stiftet blött när du kör på startmotorn

    Ja! Vad skulle det ena eller andra göra för skillnad?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Ja gnista finns det. Är ju svårt att veta när stiftet är i cylindern, har själv klurat på det.... kanske klena tändspolar som jag testar.
    Men med stiftet i hatten mot jord löst så är det blå ganska stadig gnista,
    Ok. Har du kollat kompet så du vet vad det är? Gnistan blir svag när den utsätts för kompression så du kanske är nåt på spåret. Dålig jord mellan spole-vevhus/topplock-batteri?
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av mekaniskt Visa inlägg
    Ok. Har du kollat kompet så du vet vad det är? Gnistan blir svag när den utsätts för kompression så du kanske är nåt på spåret. Dålig jord mellan spole-vevhus/topplock-batteri?
    Har ingen kompmätare som passar småstift, så inget annat än uppskattat komp, men den är tungkickad.
    Bra tips det blir en till jordsladd, ( har en sladd spole-batteri den får gå en sväng förbi en kamkåpsskruv.

  10. #10
    Prova byt tändkabel också om du inte gjort det, den kan faktiskt strula och den är både billig och enkel att byta
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av mekaniskt Visa inlägg
    Prova byt tändkabel också om du inte gjort det, den kan faktiskt strula och den är både billig och enkel att byta
    Tändkabeln är ny och mätning över tändspole-kabel-hatt visar "rätt" Ohm tal, mins inte hur många, 13,6 Ohm har jag för mig.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Blir stiftet blött när du kör på startmotorn eller kickar?
    Ja! Vad skulle det ena eller andra göra för skillnad?
    Det kan vara avgörande!
    Att det finns gnista när du kör med stiftet av och liggande mot godset betyder inte per automatik att det finns gnista när stiftet är monterat och startmotorn kör.

    Stiftet kan vara kass och inte orka ge gnista i ett förbränningsrum med full kompression.
    Prova därför med ett, eller flera andra stift.

    Om batteriet börjar tappa kapacitet så minskar även energin till både startmotor och till tändspolen, detta ger lägre hasttighet på motorn vid startförsöket och det ger även sämre gnista, eller kanske ingen gnista alls.
    Startmotorn hade ingen kompression att övervinna utan monterat stift, med stiftet monterat går det åt mer ström för att rotera motorn och det kan räcka för att släcka tändspolen.
    Ladda batteriet eller testa med kick istället, om du ha någon.

    Sista frågan är väl om du kollat, och dubbelkollat, kamaxelns inställning, hur den är timad mot vevaxeln?
    Om du fått kammen några kugg fel åt något håll blir öppning och stängning helt fel i förhållande till kolvens läge.

  13. #13
    Coolvett: som det står har jag testat med både nytt och gammalt stift!
    Tändspolen matas med 2 egna spolar från statorplattan till cdi-tändspole och har inget med batteriet att göra, batteriet laddas av egna spolar som går förbi spänningsregulatorn och omvandlas till likström.
    Är du med på likheten med en säg... en rotortändning utan ljusspole tex...om den var beroende av batteri till tämdspolen så skulle även tex crosshojar behöva batteri.....
    (Tror att det är bra snurr på grejerna kör startmotorn på 60 ampers bilbatteri)
    Jag vet att det ibland startar bättre på kicken men i det här fallet så stämmer inte den tesen.

    Rätta mig om jag har gjort en tankevurpa, (läs: är jävla pucko

    Jo och tyvär stämmer kammen med tde och T-markeringen på svänghjulet.

    Idagsläget är all el från motorn bortkopplad från ramen dvs att jag kan ta bort motorn och köra den på arbetsbänken, detta för att minimera eventuella jordfel i bla larm tändningslås mm.

  14. #14
    Nu är jag inte så insatt i konstruktionen på just din kinamoppe så jag var kanske fel på det.
    Att du hade en statortändning och inte en batteritändning visste jag inte.

    På bilar med batteritändning är det ganska tydligt ibland att när man kirrar med starten och sedan släpper så kan motorn tända, detta för att tändspolen får lite extra energi och motorn kan tända till.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Nu är jag inte så insatt i konstruktionen på just din kinamoppe så jag var kanske fel på det.
    Att du hade en statortändning och inte en batteritändning visste jag inte.

    På bilar med batteritändning är det ganska tydligt ibland att när man kirrar med starten och sedan släpper så kan motorn tända, detta för att tändspolen får lite extra energi och motorn kan tända till.

    Har helt vanlig orginaltändning, jämför med en ciao den startar trots att ljusspolen är paj, ellerhur!
    Men visst har du helt rätt att det kan starta precis när man släpper elstarten, men är det verkligen tändspolen som får mer pulver kan inte det vara något med databoxar å sånt i en bil....jag vet inte gissar bara.


    Ps och folk säger att kinapuffar är skit, dem är ju jätte bra om man gillar att meka utan framgång ds.

  16. #16

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Har du provat att snapsa den? Alltså plockat bort insuget o hela det paketet, sen hällt ner bränsle direkt i insugsporten.
    Kan du ha vänt kolven åt fel håll?

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Har du provat att snapsa den? Alltså plockat bort insuget o hela det paketet, sen hällt ner bränsle direkt i insugsporten.
    Kan du ha vänt kolven åt fel håll?
    Ja och nej, vad skulle en felvändkolv göra på en 4-taktare sålänge inte ventilerna slår i ser jag ingen skillnad. Knappt skillnad på en 2-takt heller så sålänge knasterna inte tar i portarna, men tända och skära borde ju även en felvänd orginal cylle/kolv göra.

  18. #18

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Ja och nej, vad skulle en felvändkolv göra på en 4-taktare sålänge inte ventilerna slår i ser jag ingen skillnad. Knappt skillnad på en 2-takt heller så sålänge knasterna inte tar i portarna, men tända och skära borde ju även en felvänd orginal cylle/kolv göra.
    Ja men man måste ju ändå ha den rätt. Är man inte säker så är det ju lika bra att kolla, alla kan göra fel. Och uppenbarligen gör du jävligt fel med tanke på allt du har provat men ändå inte får snurr på motorn...

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Ja men man måste ju ändå ha den rätt. Är man inte säker så är det ju lika bra att kolla, alla kan göra fel. Och uppenbarligen gör du jävligt fel med tanke på allt du har provat men ändå inte får snurr på motorn...
    Jo något jävligt fel gör jag ju, och visst har väl en kolv hamnat fel någon gång, men så är det inte i det här fallet, bra tips ändå fler sånna.....
    Alltså långsökta fel som är lätta att förbi se.

  20. #20

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Jo något jävligt fel gör jag ju, och visst har väl en kolv hamnat fel någon gång, men så är det inte i det här fallet, bra tips ändå fler sånna.....
    Alltså långsökta fel som är lätta att förbi se.
    Använder du original vakuumkran?
    Jag hade problem med mitt vakuum så jag tog en flaska med bensin o en slang och matade fram bränsle till förgasaren men lät vakuumslangen från kranen sitta kvar på insuget. När mopeden va igång så satte jag dit bränsleslangen från vakuumkranen på förgasaren, och då gick det.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Använder du original vakuumkran?
    Jag hade problem med mitt vakuum så jag tog en flaska med bensin o en slang och matade fram bränsle till förgasaren men lät vakuumslangen från kranen sitta kvar på insuget. När mopeden va igång så satte jag dit bränsleslangen från vakuumkranen på förgasaren, och då gick det.
    Jo original kran. Första gången jag sög i vac slangen så var den lite sömnig, öpnnar direkt nu. Å bensin i tanken med

  22. #22
    Vad triggern till tändningen att ge en gnista?

    Är det en vanlig statortändning på vevaxeln så ger den en gnista per varv, då kan det inte bli fel på när den tänder.

    Har du däremot en brytare på kamaxeln ger den bara en gnista vartannat varv beroende på att kammen roterar med halva hastigheten.
    Om detta är fallet kan du ha fått kammen ett varv fel i förhållande till tändpunkten.

    Bara ett förslag...

  23. #23

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Jo original kran. Första gången jag sög i vac slangen så var den lite sömnig, öpnnar direkt nu. Å bensin i tanken med
    Jo jag sög i min slang också, och då kom det bränsle. Men när slangen satt på plats och man körde på startmotorn eller kickade så blev det för dåligt sug för att öppna kranen. Kranen öppnade inte förens motorn va igång.

  24. #24

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Vad triggern till tändningen att ge en gnista?

    Är det en vanlig statortändning på vevaxeln så ger den en gnista per varv, då kan det inte bli fel på när den tänder.

    Har du däremot en brytare på kamaxeln ger den bara en gnista vartannat varv beroende på att kammen roterar med halva hastigheten.
    Om detta är fallet kan du ha fått kammen ett varv fel i förhållande till tändpunkten.

    Bara ett förslag...
    Vanlig statortändning är det. Sitter en klack på svänghjulet och en givare cirka 2mm ifrån som tar upp tändpunkten!
    Såhär ser det ut.

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Vanlig statortändning är det. Sitter en klack på svänghjulet och en givare cirka 2mm ifrån som tar upp tändpunkten!
    Såhär ser det ut.
    OK, gnista varje varv alltså, och ingen chans att få tändpunkten feltimad mot kammen.
    Det går inte heller att ändra tändpunkten ser det ut som, i detta läget inte så viktigt men om man trimmar vidare vore det kanske kul att kunna finjustera.

    Du verkar ha koll på läget, ut och starta nu då...;-)
    Senast redigerat av Coolvette den 2014-03-03 klockan 06:42. Anledning: Felstavat

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    OK, gnista varje varv alltså, och ingen chans att få tändpunkten feltimad mot kammen.
    Det går inte heller att ändra tändpunkten ser det ut som, i detta läget inte så viktigt men om man trimmar vidare vore det kanske kul att kunna finjustera.

    Du verkar ha koll på läget, ut och starta nu då...;-)
    Haha koll på läget..... jo brukar starta det mesta.....bråkat med asiatiska moppar förut utan direkta problem.
    Men den här mopeden är från helvetet, får kasta lite vig vatten på och driva ut lusifer ur den.

    Fan nu när jag tänkt på det, så ska jag nog ner och kolla kolven ändå jag är ju inte 200% säker på att den sitter rätt, jag menar...vafan öven sole har fläckar lixom...återkommer om det.

    Igentligen är det ju "bara" att köpa nya grejer är ju inte så dyrt, hade jag jobbat på jobbet lika lång tid som jag lagt ner på härket så hade jag kunnat köpa en ny istället ( men inte lika kul).


    Ps är det en baotian på bilden? Så sitter inte min pickup. Antingen har den där annan placering på svänhjulsmagneten eller så är den moddad med en herrejösses förtändnig ds.
    Senast redigerat av Hannes den 2014-03-03 klockan 09:26.

  27. #27

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    Hultsfred
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Hannes Visa inlägg
    Haha koll på läget..... jo brukar starta det mesta.....bråkat med asiatiska moppar förut utan direkta problem.
    Men den här mopeden är från helvetet, får kasta lite vig vatten på och driva ut lusifer ur den.

    Fan nu när jag tänkt på det, så ska jag nog ner och kolla kolven ändå jag är ju inte 200% säker på att den sitter rätt, jag menar...vafan öven sole har fläckar lixom...återkommer om det.

    Igentligen är det ju "bara" att köpa nya grejer är ju inte så dyrt, hade jag jobbat på jobbet lika lång tid som jag lagt ner på härket så hade jag kunnat köpa en ny istället ( men inte lika kul).


    Ps är det en baotian på bilden? Så sitter inte min pickup. Antingen har den där annan placering på svänhjulsmagneten eller så är den moddad med en herrejösses förtändnig ds.
    Jag tror inte att det är en 139qmb på bilden. Min pickup sitter mer till höger än vad det visar på bilden.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Andiih Visa inlägg
    Har du provat att snapsa den? Alltså plockat bort insuget o hela det paketet, sen hällt ner bränsle direkt i insugsporten.
    Kan du ha vänt kolven åt fel håll?
    .....kolven sitter rätt, tyvär, blev paranoid och var tvungen att kolla.

    Äh blir nytt allting, cdi spole stift å kanske förgasare. Nu när jag mekade ihop skiten har jag konstaterat att allt sitter rätt, och att det måste vara ett oidentifierbart el fel ( eller jag menar att min multimeter inte räcker).
    Senast redigerat av Hannes den 2014-03-03 klockan 18:00.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in