1. #1

    Derbi Senda R -02 startar inte!

    Tjena!

    Har en moped med krångel,

    Den får gnista, och den får soppa, men den vill inte starta.
    Jag köpte den "defekt" och han sa att jag skulle byta CDI så var det bara dra igång den.

    Har suttit dit en original CDI box och antar att jag kopplat rätt, om någon har en bild på exakt den CDI'n (Original) som den ska vara kopplad skulle det vara guldvärt.

    Men den får gnista och soppa men den vill inte starta, vad kan då problemet vara? Vill verkligen få igång den! Motorn är jättefin, det är en hyffsat ny cylinder så inget har skurit eller så.

    Det är 1 år gammal soppa i den, ska testa byta soppa till nyare först också och se om det fungerar.

    Mvh
    Tacksam för svar
    Eskilstunas Största Moppemeet Genom Tiderna 2014: www.eskilstunamoppemeet.se

  2. #2
    Lyckades inte ladda upp bilden men från tändkabeln räknat: Vit, Röd, dubbel Grön, den sista kontakten används inte om du inte har någon stoppknapp på styret.
    Troligtvis har du kopplat rätt eftersom du har gnista.
    Blir tändstiftet blött av bensin när du försöker starta?
    Har du provat ett annat stift (ett stift som är kass kan ge gnista utanför cylindern men slocknar under komp.)?

  3. #3
    Hej!
    Tändstiftet blir inte blött, och den får bensin.
    Det är hyffsad komp men den hade stått i 1 år så bytte även till ny bensin. Inte ett enda tecken på liv ifrån moppen och jag vet inte alls vad jag ska göra
    Eskilstunas Största Moppemeet Genom Tiderna 2014: www.eskilstunamoppemeet.se

  4. #4
    Hur vet du att du får fram bränsle när stiftet inte blir blött? Har du testat med startgas i luftfiltret och ser om den tänder till?

  5. #5
    Ja, jag skulle nog vilja påstå att den inte får bensin, det är ju två förutsättningar för att den skall starta, bränsle/luft och gnista (sen skall den ju ha rätt mängd bränsle såklart), det enklast förklarande är om stiftet är blött så får har den ingen gnista eller får för mycket bränsle, om stiftet är torrt så får den inget bränsle eller för lite bränsle men den borde absolut få bränsle om du chokar den, då går bränslet förbi lågfartsmunstycket som skulle kunna vara igensatt om den stått länge.
    Sen är det väl vakumstyrd bränslekran även på 02 men eftersom du påstår att den får bränsle så förutsätter jag att du kollat att den fungerar som den ska.
    Choka, lägg den i 3:an och försök att springa igång den, om den får bränsle och har gnista så kommer den att ge liv ifrån sig.

  6. #6
    Den får soppa i förgasaren men tändstiftet är inte blött, vad ska jag göra?
    Eskilstunas Största Moppemeet Genom Tiderna 2014: www.eskilstunamoppemeet.se

  7. #7
    Har du testat som Zwap skrev att ha choken i och se om den får bränsle fram då?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Moseby Visa inlägg
    Den får soppa i förgasaren men tändstiftet är inte blött, vad ska jag göra?
    Choka, lägg den i 3:an och försök att springa igång den, om den får bränsle och har gnista så kommer den att ge liv ifrån sig.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Zwap Visa inlägg
    Choka, lägg den i 3:an och försök att springa igång den, om den får bränsle och har gnista så kommer den att ge liv ifrån sig.
    Choka? Jag har ingen choke på min moppe =/ Asså på förgasaren? En sån liten plastratt? En sådan finns icke på min förgasare:

    http://twostroke.se/product.asp?product=16958

    Ska jag springa igång på 3an ändå? Om den inte fungerar vadå isåfall?
    Eskilstunas Största Moppemeet Genom Tiderna 2014: www.eskilstunamoppemeet.se

  10. #10
    Jag vet inte vad du har för någon förgasare på din Derbi. Men på min senda av tidigare årsmodell sitter det en sådan här choke http://www.gundg-scootershop.de/imag...ges/5273_1.jpg
    Länken du skickade kunde jag inte se.
    Om du läser de Zwap skrev så var ju meningen med choken att du skulle komma förbi lågfartsmunstycket ifall de var igensatt.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av JoelN Visa inlägg
    Jag vet inte vad du har för någon förgasare på din Derbi. Men på min senda av tidigare årsmodell sitter det en sådan här choke http://www.gundg-scootershop.de/imag...ges/5273_1.jpg
    Länken du skickade kunde jag inte se.
    Om du läser de Zwap skrev så var ju meningen med choken att du skulle komma förbi lågfartsmunstycket ifall de var igensatt.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk
    Ja men min moppe har ingen "choke".

    Jag testade springa igång den på 3an, inte ett enda ljud, inte ens lite tecken på liv över huvudtaget...

    Vad ska jag nu göra?
    Eskilstunas Största Moppemeet Genom Tiderna 2014: www.eskilstunamoppemeet.se

  12. #12
    Jag skulle testa att ta lite bränsle direkt i cylindern, då borde den tända till om det finns gnista. Om den tänder till då så är det antagligen något skit i förgasaren eller något annat problem med att få fram bränsle.

    Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

  13. #13
    trotts tidigare påståenden med att tvinga igång moppen som flera föreslår så vill jag påstå att du snarare ska börja med att tömma tanken helt och skaffa färsk besin sedan kan du gå vidare till nästa steg med att göra rent förgasaren genom att ta isär den helt i sina betåndsdelar och blåsa rent den några gånger med trycklufft i munstycken och kanaler använd gärna bromsrengörning för att tvätta förgasaren ren både utvändigt och innuti mellan gångerna du blåser av med tryckluften.
    steg tre skaffa ett nytt tändstifft och prova om du har gnista på stiftet, montera stiftet och försök starta moppen nu.....

  14. #14
    Har redan tömt tanken och lagt ner ny soppa, som jag precis köpt. Den vill inte starta.

    Funderar att lämna in på felsökning på verkstad imorgon
    Eskilstunas Största Moppemeet Genom Tiderna 2014: www.eskilstunamoppemeet.se

  15. #15
    nej för f.n lämna inte in den bara dyrt det är sista utväg.
    1.börja med det här.ta lös soppa slangen,slå på soppa kran och kolla att det kommer bränsle,
    2.sedan ta lös förgasaren blås rent all munstycken och kontrollera att inte nål ventilen sitter fast rengör noga.
    3.fyll en blomspruta med olje blandat bränsle spruta några sprut direkt i insuget kicka och kolla om den tänder.
    4,bytt tändstift br9es repetera steg tre.
    5,kolla kompen.
    haru gjort dom grejorna så kan du börja fundera att lämna in den.
    mvh bondjäveln

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in