Ämne: Prövotid B-kort
-
2010-07-06, 22:05 #1
- Reg.datum
- May 2010
Prövotid B-kort
Hej,
Har ett ganska färskt körkort och tänkte höra om någon är 100% med vad som gäller då vid hastighetsöverträdelser.
Vissa säger nolltolerans (dvs 5 över så ryker kortet), andra säger att det är samma gränser som för vem som helst men att du måste ta om kortet om det dras in och några säger att det är speciella gränser vid typ 20km/h över.
Så, någon som är helt säker på vad som gäller?
AxelMRX_Racing @ mnf
-
2010-07-06, 22:36 #2
Du betraktas som vilken person som helst som har haft körkortet i flera år. Saken är den, att om du får ett straff som innebär indraget kort får du göra om allt. Istället för att få tillbaka den som den som har haft körkortet i flera år.
Åkte själv fast på 48km/h på 30 väg, fortfarande prövotid. Fick bara böter.Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2010-07-06, 23:03 #3
- Reg.datum
- May 2010
-
2010-07-06, 23:07 #4
Haha jag vet! Polismannen sa det till mig också...
Följ Moppenets största projekttråd här!
-
2010-07-06, 23:31 #5
Tur att han var såpass hederlig att han inte sa 50 då.
-
2010-07-06, 23:41 #6
- Reg.datum
- May 2010
Det värsta är att du hade behövt göra om båda riskkurserna också, även om dom är giltliga i 5 år förlorar dom sin giltlighetstid direkt du fått kortet. Visst, jobbigt är det inte direkt men du får ju räkna med 2.5-3k kr extra för kurserna vilket är en mindre trevlig utgift.
Fast 50 tror jag man får köra, det är först vid 51 dom drar kortet (nåja, 3 från då). Annars kanske det kan vara som så att han egentligen körde 51, men att det var på ett ställe och sätt att polismannen sa 48 för att han inte skulle behöva ta om kortet?MRX_Racing @ mnf
-
2010-07-18, 14:55 #7
Då har du ju även en varning på dig. Vid ytterligare överträdelse inom två år från detta så kan du bli av med körkortet. Grövre fortkörningar (5 km/h till körkortsgräns) ger den bonusen.
Detsamma gäller mildare trafikbrott som man får inom en kort period - då kan Länsstyrelsen besluta att man är olämplig att ha körkort och då dra in det X antal månader (vanligtvis två).
Vid hastighetsöverträdelser krävs det bevis, en hastighetsöverträdelse behöver med andra ord dokumentation iform utav laser/film alternativt uppmätt hastighet av fordonet bakom.
-
2010-07-18, 15:08 #8
-
2010-07-28, 18:35 #9
- Reg.datum
- May 2010
Lite OT, men passar angående detta på att fråga en sak jag funderat på sedan jag tog kortet. Om jag gasar på lite extra på en tom väg "i stan", säg ut ur en rondell eller liknande så det går över 50 som är rådande hastighet. En polisbil ser detta då han kommer från ett annat håll, och ser att jag accelererar och är uppe i mer än 50, men har ingen laser att mäta med och har inte legat bakom så han kan ha använt sig av en sådan Pilot pryl (vad det nu heter). Kan han då stoppa mig och hävda att jag kört för fort, att han kan hävda att "ja men jag såg att det gick mer än 50 där)? Eller ja, stoppa mig kan han ju givetvis göra men kan det ge några efterföljder?
Jag vet, jag är nojig för att åka fast.
Edit: Skåningen, då hoppas jag för allas säkerhet (inkl din egen) att du ger katten i att ta körkort, alternativt inte kör på vägar där det är mer än 70km/h som är rådande hastighet. Att ligga som en väglus är ett fruktansvärt farligt beteende och borde vara mer böter på än hastighetsöverträdelser.MRX_Racing @ mnf
-
2010-07-28, 22:58 #10
- Reg.datum
- Jun 2010
-
2010-07-29, 00:06 #11
- Reg.datum
- May 2010
Jo det är jag mycket medveten om, både civil och till och med mc polisen har sådan utrustning som heter pilot någonting och var sådan som han Jonny torskade på (han som körde för fort för att släppa förbi en ambulans). Men när dom kommer på en annan väg och bara ser att jag kör för fort utan att ha laser eller ligga bakom kan dom alltså inte fälla mig för någonting? (det är kanske 70 på en 50 sträcka vi pratar om, inget rally eller uppenbar vårdslöshet och bara på "tomma" vägar med god sikt osv).
MRX_Racing @ mnf
-
2010-07-29, 00:14 #12
- Reg.datum
- May 2010
dom kan inte göra ett skit om dom inte har bevis på att du har kört för fort.
Det är bara att neka
detta hände då min polares låtsasfarsa, han brände på utav bara helvete ner för en backe (säkert uppe i 100~)
snuten stod på sidan typ o vänta på o få köra ut, ser dom han komma nästan flygande över en liten kulle, stannar han direkt. o säger typ
-det där gick väl inte 50?"
-de gick inte en km över 50." så säger snuten typ
-amen vafan, vi såg ju att du nästan flög över kullen där borta!!"
- Jaha? Det gick fortfarande inte mer än 50
osvosv.
så om dom inte har riktiga bevis (såsom laser) så kan dom inte fälla dig för någonting så länge du nekar
-
2010-07-29, 21:18 #13
- Reg.datum
- May 2010