Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    honda mt5 få att gå lite snabbare

    Tjena!

    kan man fixa lite små saker så den gör ca 60-65 km/h men kan polisen se det? blir jag tagen för det tror ni?

    Setup nu:

    -öppet luftfilter
    -16.5mm fögge
    -15/45 drevning
    -allt annat tror jag är orginal.



    går i ca 40-50 km/h

    Tjena jag hittade nåt rör hemma men hur ser jag om det är trimrör?

    Hur mycket ska man fila avgaspoten?

    Men skulle den gå i med denna setup:

    -sportlufilter
    -16.5mm fögge
    -filla upp avgasportarna
    -Trimkrök
    -15/45 drevning
    Säg gärna tips
    Senast redigerat av Androidgreen den 2014-03-30 klockan 13:01.

  2. #2
    Polisen kan ta dig redan nu eftersom din moped är trimmad. Hamnar du med fel polis är chansen stor att de upptäcker det mesta, t.ex ditt sportluftfilter.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Passa ditt språk. Du är såååå nära på att bli avstängd p.g.a vårdlöshet i forumskriveri (läs i trafiken)

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av hudik95 Visa inlägg
    Polisen kan ta dig redan nu eftersom din moped är trimmad. Hamnar du med fel polis är chansen stor att de upptäcker det mesta, t.ex ditt sportluftfilter.
    Okej men jag tycker inte den precis trimmad nu för sportluftfiltret. Ger ju ingen effekt precis det ända är väl förgasarn men den helt orginala ärju så dyr

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Androidgreen Visa inlägg
    Okej men jag tycker inte den precis trimmad nu för sportluftfiltret. Ger ju ingen effekt precis det ända är väl förgasarn men den helt orginala ärju så dyr
    När du byter till sportluftfilter måste du byta upp dig i huvudmunstycke för att få rätt blandning, om man ska vara petig klassas det som trim. Så det finns alltid en risk att bli tagen, även om den är ytterst liten.
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Passa ditt språk. Du är såååå nära på att bli avstängd p.g.a vårdlöshet i forumskriveri (läs i trafiken)

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av hudik95 Visa inlägg
    När du byter till sportluftfilter måste du byta upp dig i huvudmunstycke för att få rätt blandning, om man ska vara petig klassas det som trim. Så det finns alltid en risk att bli tagen, även om den är ytterst liten.
    Vaddå huvudmunstucke? den går bra som den gör nu? Men vaddå det måste väl vara mindre chans än om jag skulle sätta på en 65cc cylle?

  6. #6
    vad skulle jag kunna göra små saker (bondetrim) och inte syns så mycket

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Androidgreen Visa inlägg
    vad skulle jag kunna göra små saker (bondetrim) och inte syns så mycket
    Fila lite avgasport, så ho orkar varva lite mer. Plana toppen
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av mickeidiket Visa inlägg
    Fila lite avgasport, så ho orkar varva lite mer. Plana toppen
    Okej tack men vad blir det för skillnad om jag skulle köpa nya membran eller vad det heter? men vet inte vilka jag ska ha har du lust och länka några?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Androidgreen Visa inlägg
    Okej tack men vad blir det för skillnad om jag skulle köpa nya membran eller vad det heter? men vet inte vilka jag ska ha har du lust och länka några?
    Kolla http://trimbutiken.se
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  10. #10
    att byta reedventilen känar du inget på.
    kör på ett ostrypt avgasrör och bestycka upp förgasaren till runt 95 munstycke och uppetfilter så har du åtminstonne toppfart runt 60 om du drevar upp den någon kugg. framdrevet går ju inte se bakom kåpan så det går att ha lite större där.

    polisen bör inte vara petig med att du kör uppetfilter (för att det låter häfftigt). sedan som någon säger öka på avgasporten för lite mera varv, har du en cylinder märkt med A2 på ena sidan vid cylinderfoten ska du bara höja avgasporten max 1,5mm utan att brädda den och även köra med högkomptopp.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Androidgreen Visa inlägg
    Vaddå huvudmunstucke? den går bra som den gör nu? Men vaddå det måste väl vara mindre chans än om jag skulle sätta på en 65cc cylle?
    Ja, eftersom det sitter en luftburk original?
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Passa ditt språk. Du är såååå nära på att bli avstängd p.g.a vårdlöshet i forumskriveri (läs i trafiken)

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av mickeidiket Visa inlägg
    Okej jag kollade där men vet inte vilket jag ska ha?

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av HooK Visa inlägg
    att byta reedventilen känar du inget på.
    kör på ett ostrypt avgasrör och bestycka upp förgasaren till runt 95 munstycke och uppetfilter så har du åtminstonne toppfart runt 60 om du drevar upp den någon kugg. framdrevet går ju inte se bakom kåpan så det går att ha lite större där.

    polisen bör inte vara petig med att du kör uppetfilter (för att det låter häfftigt). sedan som någon säger öka på avgasporten för lite mera varv, har du en cylinder märkt med A2 på ena sidan vid cylinderfoten ska du bara höja avgasporten max 1,5mm utan att brädda den och även köra med högkomptopp.
    Okej Tack så mycket för hjälpen men vilket avgasrör skulle passa bäst? och tror det kan bli lätt att åka på bakan om man har lätt drevning med den setupen? ostrypt avgasrör,rätt bestyckad fögge, och öppet filter och ska man köra högkompstopp eller planad topp?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av mickeidiket Visa inlägg
    Fila lite avgasport, så ho orkar varva lite mer. Plana toppen

    Okej men vet inte om jag ska filla nåt på cyllen med plana toppen kanske är nåt

  15. #15
    Tja jag kom upp i 50 km/h idag och då varva motorn så mycket så jag trodde den skulle gå sönder. Men på låga varv så knastrar den lite i typ cyllen är det någon fara? eller nåt men den går hur bra som helst. Men vad tycker ni jag ska ha för drevning till min setup nu? så det inte varvar och så (Senare kanske det blir ett jamarcol med jamarcol dämp eller nåt till setupen) jag har 15/45 nu och det varvar mycket så ska jag ha 16-17/45 isället? Tacksam för svar

  16. #16
    Den varvar inte mycket nu, det känns bara så för att cylindern är så strypt att den inte klarar att varva särskilt mycket. Hade du bytt direkt till en trimcylinder hade du fått flera tusen varv till, utan att det skulle vara nått konstigt. Angående vad du ska ha för drevning får du dreva så hojen går som du vill ha den, men jag tror inte du har så mycket att välja på - när jag trimmade Honda var 16 det största framdrevet som fanns att köpa.

    Angående trimningen så är originalcylindern en ganska kraftig flaskhals. Utan att göra nått med den (porta eller byta) finns det inte särskilt mycket att hämta från andra trimdelar. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av mickeidiket Visa inlägg
    Fila lite avgasport, så ho orkar varva lite mer. Plana toppen
    Okej men vad filar man avgasporten med?

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av HooK Visa inlägg
    att byta reedventilen känar du inget på.
    kör på ett ostrypt avgasrör och bestycka upp förgasaren till runt 95 munstycke och uppetfilter så har du åtminstonne toppfart runt 60 om du drevar upp den någon kugg. framdrevet går ju inte se bakom kåpan så det går att ha lite större där.

    polisen bör inte vara petig med att du kör uppetfilter (för att det låter häfftigt). sedan som någon säger öka på avgasporten för lite mera varv, har du en cylinder märkt med A2 på ena sidan vid cylinderfoten ska du bara höja avgasporten max 1,5mm utan att brädda den och även köra med högkomptopp.
    Har aldrig fattat det där med bestycka för förgarsaren alltstå ändå om den går bra nu ska jag byta till 95 i munstycke?

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Androidgreen Visa inlägg
    Okej men vad filar man avgasporten med?
    En hederlig fil, eller en dremel.
    Sagorna ljuger och kärlek är skit, så passa du dig noga så du inte trillar dit.
    Hitler och hans vänner vol.2
    http://open.spotify.com/user/1121254...pUetccMeXnDQO7

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Androidgreen Visa inlägg
    Har aldrig fattat det där med bestycka för förgarsaren alltstå ändå om den går bra nu ska jag byta till 95 i munstycke?
    Motorn går "bra" med ett antal olika munstyckesstorlekar, alltså att den går utan några tydliga tecken på att den får för mycket eller för lite soppa, men bara för att man inte märker några problem betyder det inte att det inte finns några. Det är bara en munstycksstorlek som ger rätt mängd bensin, och därmed bara en storlek som får motorn att gå absolut bäst och utan de problem fel bränslemängd kan orsaka - någon eller några storlekar större och mindre munstycke kan låta motorn gå rent och till synes bra, men det är inte helt perfekt.

    På en hyfsat vass motor finns risk att motorn skär eller nyper om den får för lite soppa så då är det extra viktigt att ha koll på bestyckningen, i ditt fall har du en rätt så strypt och slö motor som inte har så stora problem på det viset (iaf inte som den ser ut nu) men du tappar fortfarande effekt på att inte ge den rätt mängd soppa. Men med det sagt kan man inte heller säga att du ska ha storlek 95 och därmed basta, optimal storlek måste man prova sig fram till varje gång. Och man får börja om varje gång man ändrat något annat på motorn...

    Från det ena till det andra: Gör inte en massa inlägg efter varann, skriv det du ska i ETT inlägg och redigera det i efterhand om du kommer på något att lägga till två minuter senare. Behöver du citera mer än ett inlägg gör du det med multicitera-knappen nere till höger i inläggen för att få alla citat i samma svar.

  21. #21
    Du får (och bör) fortfarande lägga till nya frågor i slutet av tråden, så du ska inte lägga in det i förstainlägget. Det jag menade att du inte ska göra fyra inlägg efter varann, utan bara göra ett nytt med mer innehåll i.

    Citat Ursprungligen postat av Androidgreen Visa inlägg
    Tjena jag hittade nåt rör hemma men hur ser jag om det är trimrör?
    Hur mycket ska man fila avgaspoten?

    Men skulle den gå i med denna setup:

    -sportlufilter
    -16.5mm fögge
    -filla upp avgasportarna
    -Trimkrök
    -15/45 drevning
    Säg gärna tips
    Det står HONDA instansat i originalkröken, på högersidan av delen som går uppåt. Ganska tydligt, om ingen kladdat över med en massa tjock färg. Trimkrökarna saknar den märkningen.

    Hur mycket man slipar i cylindern beror på massor av faktorer - om man har tid, lust, kunskap och rätt verktyg är det fullt möjligt att porta originalcylindern så den blir vassare än en köpt trimcylinder, men då hade det givetvis varit enklare och snabbare att utgå från en trimcylinder istället.
    I ditt fall, om du bara ska modifiera avgasporten skulle jag föreslå att du höjer avgasporten 2-3mm, och eventuellt breddar den några millimeter om du kan komma åt att göra det bra.

  22. #22
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Du får (och bör) fortfarande lägga till nya frågor i slutet av tråden, så du ska inte lägga in det i förstainlägget. Det jag menade att du inte ska göra fyra inlägg efter varann, utan bara göra ett nytt med mer innehåll i.


    Det står HONDA instansat i originalkröken, på högersidan av delen som går uppåt. Ganska tydligt, om ingen kladdat över med en massa tjock färg. Trimkrökarna saknar den märkningen.

    Hur mycket man slipar i cylindern beror på massor av faktorer - om man har tid, lust, kunskap och rätt verktyg är det fullt möjligt att porta originalcylindern så den blir vassare än en köpt trimcylinder, men då hade det givetvis varit enklare och snabbare att utgå från en trimcylinder istället.
    I ditt fall, om du bara ska modifiera avgasporten skulle jag föreslå att du höjer avgasporten 2-3mm, och eventuellt breddar den några millimeter om du kan komma åt att göra det bra.
    Okej tack för hjälpen för min som jag har nu står det honda hm 167 på men jag hitta en som det inte stog någon ting på som jjag tror är en trimkrök

  23. #23
    Det låter helt rätt.

  24. #24
    vad ni tror skramlet är i motorn? vart kommer det ifrån är det nån fara eller är det bara köra?

  25. #25
    Kan vara mycket. Skrammel är ett tecken på att något inte är som det borde, men orsaken kan vara olika allvarlig...

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Kan vara mycket. Skrammel är ett tecken på att något inte är som det borde, men orsaken kan vara olika allvarlig...
    Okej för det blir mer och mer när man varvar den sen försviner det lite och så men jag kör på sålänge den funkar hehe

  27. #27
    Kan man åka på bakljulet med en honda mt5 orginal eller min setup och vad ska man ha för drevning då?

  28. #28

  29. #29
    Så nu har jag satt på en trimkrök och byt munstycke till 130 och den gör 45-48 typ vad ska jag ha för drevning tycker ni?


    setup nu:

    -16.5mm fögge med 130 munstycke
    -öppetfilter
    -trimkrök
    -15/45 drevning
    Senast redigerat av Androidgreen den 2014-04-13 klockan 17:35.

  30. #30
    Snabba svar tack innan moppe affären stänger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in