1. #1

    Angry Aprilia sr50 ditech problem

    Det är så att min aprilia sr50 ditech vägrar starta. Var ute och körde och plötsligt bara dog den och därefter vägrar den starta!
    Har kollat gnistan, insprutet, bränslepumpen och insuget ifall något e fel där men har inte hittat något fel alls. Efter allt sökande på google så är jag less på detta, den vägrar starta! Har komp och gnistan ser perfekt ut samt att insprutet sprutar ut en dimma i topplocket.. Kan tillägga att jag testat med startgas också men ändå vägrar den starta! har kollat vid vevhuset och allt ser bra ut där med. Ifall någon kan hjälpa till att hitta en lösning till detta skulle jag vara väldigt tacksam!

  2. #2
    Låter den skumt när du kickar igång den, kan du trycka ned kicken lätt med handen?
    Något motstånd?

    Testa skruva bort tändstiftet å sätt för tummen över hålet, testa kicka med handen nu, något pys ljud?

  3. #3
    Ditech = insprutning och avsaknad av kick

    låter som dåligt komp eller om kompressorn är slut/trött. Kompressionen är väldigt viktig på en ditech och går den inte igång på startgas heller är det en bra indikation på dåligt komp.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  4. #4
    Som ovanstående sa så har den ingen kick Får en ny kolv imorn så ska testa med det först.. annars misstänker jag att Ecu:n spökar. Någon annan som vet något annat det kan bero på ? är väldigt tacksam över svar.

  5. #5
    Nu har jag inte jättemycket erfarenhet av ditech eller insprut på moppe, men på de stora fordonen som jag jobbar med så är det jävligt sällan som styrenheterna går sönder. Har du mätt kompet?
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6
    Stiftet stiftet och stiftet och är det inte det så skulle jag byta stiftet!!
    Nej men på riktigt de är super känsliga på stiften och koks på dem.
    Annars skulle jag säga som de andra: kompet iom att de drar så lite olja så misstänker jag att kolven slits mycket och det är ett vanligt fel när de lägger av.

    Vilka fel koder har du? Är det första man kollar!

    Både stift å komp kan ju göra att de inte startar på gas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in