1. #1
    Zwaps avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    43

    Derbi Senda sanningar och myter om strypningar mm...

    Om någon orkar att läsa...

    Allt gäller EU klass-1 från 03

    Vi är några gubbar som mekat MC och mopeder i många år och nu när våra grabbar blivit 15 så har många av dem skaffat moppe och några av dem skaffade Derbi Sendor och någon Gilera SMT.
    Efter att ha läst en del på div forum och efter att numera meckat en hel del med Derbi baserade modeller (Derbi, Gilera och Aprillia), både med nya D50BO motorn och den äldre EBS motorn så tänkte jag sammanfatta en del sanningar och myter kring t.ex. strypningar på dessa.

    Läste någonstans att det finns de som tror att om man plockar bort gummit på ovansidan av luftburken eller borrar hål i luftburken så får man mer effekt, det är såklart en myt (så länge inte förgasarens storlek är större än den sammanlagda arean på öppningen in i luftburken), om vi säger såhär, även de ostrypta Derbi och Gileror ute i Europa har detta gummi monterat och de stryper såklart ingen effekt.
    Ett "öppet" filter ger inte heller någon effekt, det bara låter mer.

    Det finns de som envisas med att kalla avgasreningen som går mellan avgas och luftburk på de nyare Sendorna (från ca 05/06) för EGR ventil och som tror att delar av avgaserna går tillbaka till luftburken för att förbrännas på nytt, detta är såklart också fel, avgaserna går inte tillbaka till luftburken, det fungerar helt tvärtom, sugpulsen från avgaserna öppnar ventilen (fungerar ungefär som en reedventil) och suger in friskluft som blandar ut avgaserna för att få bättre avgasvärden vid EU-godkännandet. De som tror att det skulle ge effekt att plugga denna måste i så fall svetsa igen hålet nere vid kröken om det överhuvudtaget skulle ge någon teoretisk effekt, men i praktiken så ger det ingen effekt alls, vi har testat.

    Det finns lite olika originalavgassystem med några olika strypningar till dessa och vill man köra otrimmat så är den absolut bästa strypningen de med blindrör ("blindtarm"). Avgassystemen med blindrör ger bäst effekt upp tills blindröret börjar motverka avgaserna d.v.s vid ca 8.000 varv.
    De som har en bricka i mynningen minskar effekten i hela registret vilket är den sämsta tänkbara strypning, det ökar dessutom avgastempen i avgasporten något, vilket inte är önskvärt.

    När det gäller drevning (kolla på undersidan av sadeln, där finns en etikett med vad moppen skall ha original) så har alla de Derbi och Gilera vi stött på som haft 13 och 14 / 53 avgasplugg och alla med 12 / 65 blindrör.
    De med blindrör och 12/65 går absolut bäst, mest effekt och slår av vid ca 8.000 varv vilket brukar hamna runt 50 km/h äkta hastighet, dock har hastighetsmätarna visat allt ifrån 50-60 km/h men vi mäter med GPS när vi kollar hastighet. Det tråkiga med 12/65 drevningen är att 1:an känns överflödig och man skulle lika gärna kunna starta i 2:an, men det roliga med dessa 12/65 är att de går lika fort i uppförsbacke med skjuts som de går på raksträcka utan skjuts ca, 50 km/h oavsett.
    De utan blindrör men med strypbricka och 13 och 14 (finns både och) /53 har lugnare gång och kan göra ca 50km/h i 4:an om man orkar varva men går inte fortare i 6:an, dock mycket slöare i uppförsbackar, mycket p.g.a. strypbrickan som stryper hela registret. Dock känns dessa mer rätt drevade och 1:an fyller sin funktion.

    Läste någonstans att det finns de som tror att Sendorna är strypta med för litet munstycke, även detta är en myt och helt felaktigt.
    För litet munstycke innebär risken att motorn skär och det hade Derbi knappast våga riskera, däremot skall man såklart eftersträva rätt munstycke och eftersom Sendorna troligtvis inte bestyckas individuellt när de lämnar fabriken så kan där finnas något att göra för att få optimal blandning men inte nödvändigtvis. Det som kan få många att tro att de har för litet munstycke är de som får tag på en moppe där förgasarbrickan är bortplockad (vilket de nästan alltid är) och att man därefter inte ökat munstycke, då är munstycket oftast lite för litet. Alla förändringar i insug eller avgas kräver nästan alltid ombestyckning av munstycke.

    Strypt CDI (stryper vid ca 10.000 varv) eller ostrypt?
    Det råder mycket delade meningar om vilka olika årsmodeller som har vad och med all rätt. Derbi verkar ha blandat fritt framförallt på de äldre modellerna (innan 05) och inte tyckt det varit så viktigt med strypt CDI eller inte eftersom andra strypningar stryper innan CDI strypningen går in, men generellt så är det lättare att hitta en gammal Senda utan strypt CDI, men kör man otrimmat så kan man strunta i vilket, avgassystemet stryper ändå innan CDI'n stryper. Om man t.ex. har ett rör med blindrör så varvar motorn ändå inte mer än ca 8.000 varv när den är belastad.

    Det finns en katalysator inuti avgaskröken, har hittills inte stött på ett rör utan. Om inte röret skramlar när man skakar det så sitter katalysatorn där den skall sitta och då stjäl den inte någon nämnvärd effekt, det är mer utförandet av röret som tar effekt inte själva katalysatorn, men ligger den löst och skramlar så kan den hamna på tvären och ta hur mycket effekt som helst, i det fallet måste man öppna röret och antingen plocka bort den (olagligt) eller fixera den rätt.

    Sen är det så att många vill trimma och jag kommer inte att ge någon trimningsguide, men om man tvunget vill trimma så är det enklaste att skaffa ett effektrör och en sats med olika munstycke, 14/53 tillsammans med detta så är äkta 80+ inte omöjligt (förutsatt ostrypt CDI).
    Ett original avgassystem med avgasplugg där man plockat bort pluggen och bestyckat rätt funkar hyfsat bra men går inte att jämföra med de effektrör som finns på marknaden.
    Ett original avgassystem med blindrör, låt det vara, det är alldeles för bra till otrimmade motorer för att förstöras med att plugga blindtarmen, skaffa hellre ett opluggat originalrör utan blindrör och spara eller sälj det med blindrör. Vill man trimma en Senda med blindrör väldigt måttligt så är det absolut enklaste och billigaste sättet att dreva den, inget annat än framdrev och justering av kedja behövs (ev. längre kedja), den orkar lätt 1-2 kuggar fram.

    Men som ni alla känner till så är alla förändringar olagliga och det kan vara skönt att slippa få hjärtat i halsgropen varje gång man ser en Polis så rekommendationen är att behålla moppen otrimmad. Få Poliser gör en teknisk undersökning på plats, de mäter oftast endast hastighet och allt över äkta 53 km/h anser de vara trimmat, sen kan du ha vilken bortförklaring som helst, den är trimmad i deras ögon och de har rätt att beslagta moppen för teknisk undersökning och du kan få vara utan moppe i upp till 6 mån, hittar de något ingrepp så blir det påföljd. Ännu värre är om du är inblandad i en olycka och moppen visar sig vara trimmad, då är påföljden för trimmet det minsta problemet...

  2. #2
    Hilmerssons avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 602
    Intressant läsning, 14/65 förkommer även original på Derbi med D50BO, hade en Derbi Senda x-race 07:a när jag var 15 helt otrimmad under hela min period som ägare med dessa drev. Snålt bestyckad var den också så gick upp ett par storlekar i munstycke då den annars gick bra mycket bättre med chocken tror inte att det skulle ha varit i strypningssyfte dock.

    Är annars helt och hållet med på det du skriver.

  3. #3

  4. #4
    Zwaps avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Hilmersson Visa inlägg
    Intressant läsning, 14/65 förkommer även original på Derbi med D50BO, hade en Derbi Senda x-race 07:a när jag var 15 helt otrimmad under hela min period som ägare med dessa drev. Snålt bestyckad var den också så gick upp ett par storlekar i munstycke då den annars gick bra mycket bättre med chocken tror inte att det skulle ha varit i strypningssyfte dock.

    Är annars helt och hållet med på det du skriver.
    Intressant! Kommer du ihåg vad det var för avgasstrypning på den, blindrör eller avgasplugg?
    Rent teoretiskt gör D50BO ca 50km/h med 12/65 vid 8000rpm så din måste varvat mindre.

    En sak vi upptäckte på en Gilera SMT var att varvräknaren visade ca 1500rpm för mycket på varvräknaren, den visade 11.000rpm när CDI-strypningen gick in men när vi kopplade tändningsstroben med varvräknare som visar exakt varv så ströp CDI'n vid 9.400-9.500rpm, dock gick det enkelt att kalibrera varvräknaren på SMT'n, det sitter en liten vridpot för finjustering så nu visar den exakt.

    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg

    Håller själv på och experimenttrimmar en Derbi Senda Extreme. Försöker få den att nå 100 knyck med effektrör och originalcylinder. Dock fuskar jag med en 21mm förgasare. Har som bäst kört i 97km/h, så dom går riktigt bra trimmade med originalcylindern.
    Själv använder jag också original luftburk, med lite extra andningshål. Funkar klockrent.

    Imponerande! Ja, där finns potential i originalcylindrarna, även blocket möjliggör att där finns effekt att hämta så jag förstår att du kan plocka ut en hel del med "endast" rätt rör och förgasare.
    Senast redigerat av Zwap den 2014-04-04 klockan 17:31.

  5. #5
    Hilmerssons avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 602
    Citat Ursprungligen postat av Zwap Visa inlägg
    Intressant! Kommer du ihåg vad det var för avgasstrypning på den, blindrör eller avgasplugg?
    Rent teoretiskt gör D50BO ca 50km/h med 12/65 vid 8000rpm så din måste varvat mindre.

    En sak vi upptäckte på en Gilera SMT var att varvräknaren visade ca 1500rpm för mycket på varvräknaren, den visade 11.000rpm när CDI-strypningen gick in men när vi kopplade tändningsstroben med varvräknare som visar exakt varv så ströp CDI'n vid 9.400-9.500rpm, dock gick det enkelt att kalibrera varvräknaren på SMT'n, det sitter en liten vridpot för finjustering så nu visar den exakt.

    [/FONT]
    Hade tyvärr ingen varvräknare på den, (x-race = med något billigare än extreme och drd modellerna så där har dom sparat in) Visade cirka 55km/h på plan mark på mätaren alla fall som säkert ljög en del. Den var strypt med blindrör för övrigt.

  6. #6
    Zwaps avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Hilmersson Visa inlägg
    Hade tyvärr ingen varvräknare på den, (x-race = med något billigare än extreme och drd modellerna så där har dom sparat in) Visade cirka 55km/h på plan mark på mätaren alla fall som säkert ljög en del. Den var strypt med blindrör för övrigt.
    Provade montera 14/65 på en Senda med blindrör i helgen och det blev ganska precis äkta 53-55 km/h så är du verkligen helt säker på att 14 var original på den?
    Jag misstror dig inte men det låter nästa för bra och jag har inte sett 14/65 kombinationen på etiketten under sadeln på någon ännu.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    103
    Är verkligen en CDI som stryper vid 10000 v/m att betrakta som en strypning, skulle kalla den övervarvnings skydd.
    En 50cc som har max effekt över 10000 v/m är betydligt vassare än en std "moppe" motor (ostrypt).
    10000 v/m betyder ca 10-11 hk o så mycket har dom inte då skulle dom toppa drygt 100.

  8. #8
    Zwaps avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    43
    Om moppen är strypt med blindrör så är CDI'n ingen strypning som jag skrev tidigare, och om det är en avgasplugg strypt Derbi med avgaspluggen kvar så kan den varva över 10.000 varv i de lägre växlarna även om man inte vinner något på det, så visst ett övervarvningsskydd om moppen är strypt i övrigt är egentligen mer rätt benämning.
    10.000 varv betyder inte per automatik 10-11 hk, en avgasplugg strypt Derbi har endast ca 4 hk och kan varva över 10.000 varv.
    Men om man är typen som vill trimma så är en CDI som stryper vid 10.000 (9.400-9.500 uppmätt) en begränsning/strypning, Derbi motorerna har potential att varva betydligt mer.
    Senast redigerat av Zwap den 2014-05-01 klockan 09:50. Anledning: stavfel

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    103
    Jag menar max effekts varvtal inte vad den orkar varva. Men att varva mycket mer än där max effekt finns är oftast meningslöst.

  10. #10
    Zwaps avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    43
    I helgen blev jag kontaktad av en grabb som hade en Senda -07 som bara gått ca 600 mil som han tyckte gick lite långsamt, han blev lite efter sina kompisars original Sendor...
    Han fick absolut inte trimma för sina föräldrar.
    Jag tog tag i den för att se vad där var att göra.

    Precis allt var original på den, 12/65, original cyl/topp/förgasare/avgas med blindrör, nytt luftfilter och stift, men han sa att det satt ett annat munstycke på den men visste inte vilken storlek.
    Jag började med att kolla med GPS hur fort den verkligen gick och den gjorde knappt 45 på raksträcka, närmare 42 och 43-44 som max och det var ju lite trist, kompisarnas gör väl 45+ och då hamnar han lite efter. Man kände riktigt när röret ströp vid knappt 8.000 varv.
    Kollade först att allt rullade lätt och att inte bromsar låg an eller om kedjan var för spänd.
    Skruvade av förgasaren för att kolla munstycket och det satt ett 78 munstycke, borde väl egentligen funka rätt bra men eftersom stiftet var nytt så gick det inte att läsa av färgen ordentligt.
    Provade först att sätta dit ett 82 munstycke för att se om det blev bättre eller sämre, det blev sämre... (shit vad tråkigt det är att byta munstycke på dessa Sendor där man måste plocka av avgassystemet varje gång för att komma åt). Passade på att kolla avgasporten på cylindern så att inte de små kanalerna var sotiga men det såg rent och fint ut.
    Bytte till ett 70 munstycke och nu gick den faktiskt liiite bättre, nu gjorde den ganska exakt 45 på samma raka som jag mätt tidigare, t.o.m. 46 ibland.
    I med ett gammalt stift och körde några km på fullgas, perfekt färg, skulle kanske kunna gått ner något men jag tror inte vi vunnit något på det.
    Jag kunde verkligen inte få den att gå snabbare original så jag får dementera lite det jag skrev från början att de Sendor vi haft inne gör ca 50 km/h, det finns de som är långsammare, det är ju inte många km/h vi pratar om men nog så viktiga :-)
    Det är små marginaler och fråga mig inte vad det beror på men jag kan väl tänka mig att det kan skilja i något i toleranser vid tillverkning av t.ex. avgassystemet, hur lätt lager rullar o.s.v. men det är ganska imponerande att de lyckats strypa denna exakt till 45 km/h.

    Sen är munstycke också helt individuellt från motor till motor, denna behövde ett lite mindre men det hade kanske inte funkat på en annan.

  11. #11

  12. #12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in