1. #1

    Köpråd - moped klass II

    Vill börja med att tala om att jag inte har någon som helst kunskap om vare sig mopeder eller motorcyklar och önskar därför er hjälp med att hitta en moped som ska uppfylla följande:

    1. Moped klass II (vill kunna köra på cykelvägar och genom Nackareservatet)
    2. Laglig (behöver därför inte vara "lättrimmad")
    3. Tyst (har inget behov av att väcka uppmärksamhet)
    4. Bekväm och enkel att köra
    5. Plats för en passagerare (måste kunna skjutsa till skolan, mm.)
    6. Kvalitetsmärke
    (7. Eldriven - Har dock insett att detta inte går då samtliga jag sett saknar passagerarplats....)

    Prislappen är inte av största vikt, då alternativet är en andrabil som jag helst vill slippa köpa. Inte heller har jag någon brådska med köpet ännu. Begagnat tror jag tyvärr går bort på grund av min okunskap inom området. Många säljare gör stora nummer av hur mycket trimdetaljer och uppgraderingar de lyckats montera på mopeden, vilket jag inte alls är intresserad av och inte heller skulle kunna montera bort.

    Att döma av de otaliga diskussioner som förs på internet om "kinamoppar" har jag konstaterat att märken som Boatian, m.fl. går bort. Jag blev väldigt förtjust i Yamaha Neos tills jag insåg att den var av klass 1, precis som samtliga nya Yamaha och Peugeot...

    Jag tar tacksamt emot era förslag!

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av jam Visa inlägg
    Vill börja med att tala om att jag inte har någon som helst kunskap om vare sig mopeder eller motorcyklar och önskar därför er hjälp med att hitta en moped som ska uppfylla följande:

    1. Moped klass II (vill kunna köra på cykelvägar och genom Nackareservatet)
    2. Laglig (behöver därför inte vara "lättrimmad")
    3. Tyst (har inget behov av att väcka uppmärksamhet)
    4. Bekväm och enkel att köra
    5. Plats för en passagerare (måste kunna skjutsa till skolan, mm.)
    6. Kvalitetsmärke
    (7. Eldriven - Har dock insett att detta inte går då samtliga jag sett saknar passagerarplats....)

    Prislappen är inte av största vikt, då alternativet är en andrabil som jag helst vill slippa köpa. Inte heller har jag någon brådska med köpet ännu. Begagnat tror jag tyvärr går bort på grund av min okunskap inom området. Många säljare gör stora nummer av hur mycket trimdetaljer och uppgraderingar de lyckats montera på mopeden, vilket jag inte alls är intresserad av och inte heller skulle kunna montera bort.

    Att döma av de otaliga diskussioner som förs på internet om "kinamoppar" har jag konstaterat att märken som Boatian, m.fl. går bort. Jag blev väldigt förtjust i Yamaha Neos tills jag insåg att den var av klass 1, precis som samtliga nya Yamaha och Peugeot...

    Jag tar tacksamt emot era förslag!
    hahahahaha fan va skön!

    Om du ska köpa ny men vill ha en 30 moppe / 25 moppe i detta fallet så har du väldigt lite att välja på!
    Jag skulle valt en äldre neos i ditt fall.
    Du säger att du inte vill ha en sönderskruvad eller hur du nu uttryckte dig "Många säljare gör stora nummer av hur mycket trimdetaljer och uppgraderingar de lyckats montera på mopeden, vilket jag inte alls är intresserad av och inte heller skulle kunna montera bort." så finns det fina 30 moppar som har varit "tjejkörda" eller ah framförda orginal både i körsätt och motormässigt.
    Det skulle jag ha hållt koll på!
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

  3. #3
    Tack för ditt svar! Jag ska hålla koll på tjejkörda mopeder på Blocket, utbudet är dock väldigt begränsat då det oftast antingen handlar om en nyare klass 1-moped eller mycket äldre klass 2....

    Peugeot Ludix verkar, som jag förstår det, vara en klass 1-moped och faller tyvärr bort av den anledningen. Ser dock väldigt trevlig ut.

  4. #4
    Varför just 30-moped?

    Får intrycket av att du är äldre än 14-15 år, men om du nu är i den åldern..
    Du vet att du behöver genomgå en utbildning på en trafikskola för 30-moped sedan Oktober 2009(tror jag)?..
    (Jag har själv kört alla mina tidigare år utan AM-kort för 30- samt Eu, men undrar då du vill köra med lagligt utförande/original).

    Tror inte man får skjutsa folk på en 30-moped, endast EU.


    Lennart svarade rätt bra på dina frågor.

  5. #5
    Enda anledningen till att jag önskar klass 2-moped är för att jag ska kunna köra på cykel- och parkvägar, då dessa vägar gör resvägen betydligt kortare för mig. Dessutom tycker jag det är trevligare att, för en gångs skull, slippa den övriga biltrafiken. Det där med körkortsbehörigheter hade jag inte ens tänkt på. Det står inget om AM på mitt körkort (?!). Jag saknar A-behörighet, har dock BE och C.

    Om man inte får skjutsa på 30-mopeder blir det ju givetvis en klass 1-moped jag får skaffa. Detta får jag kontrollera.

  6. #6
    Tobbe94s avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    4 055
    Citat Ursprungligen postat av jam Visa inlägg
    Enda anledningen till att jag önskar klass 2-moped är för att jag ska kunna köra på cykel- och parkvägar, då dessa vägar gör resvägen betydligt kortare för mig. Dessutom tycker jag det är trevligare att, för en gångs skull, slippa den övriga biltrafiken. Det där med körkortsbehörigheter hade jag inte ens tänkt på. Det står inget om AM på mitt körkort (?!). Jag saknar A-behörighet, har dock BE och C.

    Om man inte får skjutsa på 30-mopeder blir det ju givetvis en klass 1-moped jag får skaffa. Detta får jag kontrollera.
    B-körkortet du har innefattar AM´s behörigheter. Vissa 30-moppar/EU25 får du skjutsa på, kontrollera detta innan dock då de skiljer sig bland olika modeller. De flesta 30-mopparna är sönderskruvade/sönderkörda eller långmilade då de "nyaste" tillverkades 2003. Vill du ha en fräsch och vara säker på att den är lungt körd så köp än nyare EU25, gärna tjej/gubbkörd eller en ny.
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    som sagt. ni kan ju få arvidssons morsa, kan även slänga in hyperperrys morsa. ivärsta fall kan Gbgräddglass morsa hänga med om ja måste. tänkte slänga in Rifats syrra men då skulle han väl börja kräva in Royaltys.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in