1. #1

    svårt att renovera DT motor?

    Hej!

    Jag var ute och körde med min DT idag och då la växellådan ner på den och den motorn är ingen ide att göra något med då de svetsat ihop motorhalvorna i botten på den. Men har en annan motor men den startar inte tror det är något med tändningen eller så är det packboxarna jag vet inte men tänkte renovera den byta alla packboxar och även veven. Men har inte haft i isär någon moppe motor hur svårt är det jag kan meka har inte tummen mitt i näven men just detta har jag dragit mig för. vad skall man tänka på att byta när man ändå river isär maskin något man skall tänka på?

  2. #2
    Lättskruvade motorer, så länge man tar det lugnt och metodiskt. Kommer du fram till ett moment där du tycker att det verkar lämpligt att använda våld så låt bli, för det finns verktyg som klarar av jobbet utan våld och därmed nästan utan risk att råka skada något.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Lättskruvade motorer, så länge man tar det lugnt och metodiskt. Kommer du fram till ett moment där du tycker att det verkar lämpligt att använda våld så låt bli, för det finns verktyg som klarar av jobbet utan våld och därmed nästan utan risk att råka skada något.

    Hej tack för svaret behövs det special verktyg för något?

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Svänghjulsavdragare alt tryckluft.
    Jo en svänghjulsavdragare är jag beradd på att jag får köpa, skall bli kul å se om man få ihop detta. beställer ny vev med lager samt ny växelaxel nya packboxar kommer inte på något annat jag kan behöva

    Edit dum fråga kanske men vill va säker jag behöver 2st sådana här va http://www.mopeddelar.se/p/yamaha/dt...r-6204-c3.html
    Senast redigerat av Biffen79 den 2014-04-02 klockan 17:20.

  6. #6
    Japp, du behöver två ramlager. Kolla även lagret närmast kedjedrevet, det tar mycket stryk om någon kört med för hårt spänd kedja.

    Angående specialverktyg så är en rejäl gasolbrännare bra att ha för demontering/montering av ramlager i blocket.

    Förutom det du sagt att du ska köpa behöver du packningssilikon eller motsvarande för att täta mellan blockhalvorna, och en ny packning till högerkåpan är också att rekommendera (brukar behövas en hel packningssats för att få den packningen). Och så behöver du självklart ny olja.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Japp, du behöver två ramlager. Kolla även lagret närmast kedjedrevet, det tar mycket stryk om någon kört med för hårt spänd kedja.

    Angående specialverktyg så är en rejäl gasolbrännare bra att ha för demontering/montering av ramlager i blocket.

    Förutom det du sagt att du ska köpa behöver du packningssilikon eller motsvarande för att täta mellan blockhalvorna, och en ny packning till högerkåpan är också att rekommendera (brukar behövas en hel packningssats för att få den packningen). Och så behöver du självklart ny olja.
    tack glömde skriva att jag har packningar har en ny till höger blockhalva med, packning på tub har jag med biltemas röda. Men vad jag undrar över gasolbrännarna är om en engångsbrännare kan funka. Har du storleken på lagret till drevet eller vet du vart man kan köpa det? River jag motorn byter jag det lagret med.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in