Ämne: Derbi senda, elfel
-
2014-04-02, 21:38 #1
- Reg.datum
- Dec 2012
Derbi senda, elfel
Tjenare.
jag har ett väldigt jobbig problem med min moppe. förra veckan när jag var ute och körde la den bara av och så startade den inte. Det visade sig att den inte har någon gnista, men grejen är att jag inte hittar varför den inte får gnista. Jag har kollat tändstift,tändhatt och tändkabel. Den får spänning på den röda och den gröna kabeln in i cdin fast det är inte speciellt mycket och på den vita kabeln är det ingen alls fast det kanske det inte ska vara. Jag provade att sätta plus från batteriet på ett cdi stift som var ledigt och då fick ja gnista fast cdin blev historiajag har också kollat tändplattan och allt där är helt.
Nån som har några tips på vad det kan vara ?Senast redigerat av snaffy den 2014-04-02 klockan 21:49.
-
2014-04-02, 22:57 #2
- Reg.datum
- Mar 2012
Leta fram ett elschema, leta upp vad som är vad. Grön kabel på CDI brukar vara jord. Det kan ju vars ett fel lite längre bort, tex tändningslås eller dödmanskontakt om du har det. Med ett elschema kan man lista ut vilka kablar som har vilka funktioner. Och det går säkert att leta fram vilka mätvärden CDIn har, fast det lät ju som om du fått köpa en ny
Kung på Piaggio Ape 50
behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec