Trådad visning
-
2014-04-12, 00:09 #1
- Reg.datum
- Nov 2013
Förgasarproblem Yamaha Neos -02
Hej,
Jag har en Neos-02 som jag just renoverat över vintern och då uppgraderat till följande:
· Stage6 Alu 50cc Cylinderkit AC
· NARAKU [Traffic] Avgassystem
· Reedventil med 6 flikar
· mm.
· Luftfilter och förgasare är standard (Dellorto, PHVA)
Nu när jag startar igång moped för säsongen så startar den och går fint men jag har problem att ställa in förgasaren. Mopeden går bra på höga varv med munstycke 84-96. Har jag större munstycke börjar den tappa ork (eller "dör" på munstycken 105-110) på höga varv men den "blöddrar" aldrig och tändstiftet har samma färg och oavsett munstycke 78 eller 110.
Tomgången är bra men i mellanregistret så har den inget "drag"/ork utan den ligger jämt (20 km/h) fram till ett visst varvtal och sen drar den (i bästa fall). Den fastnar lätt på dessa varvtalen (låga varvtal) och har svårt att komma in i ett högre register. Jag har testat att skruva på luftskruven och ändra nålen men utan resultat.
Jag gissar att jag behöver byta lågfartsmunstycke men i så fall till vilket - skall jag ha större eller mindre? Sedan har jag även svårt att hitta PHVA lågfartsmunstycken på diverse moppesidor. Jag hittar till PHBG etc. men inte till PHVA.
Behöver jag ett annat lågfartsmunstycke eller vad är kruxet?
Sedan undrar jag även hur jag skall hitta rätt huvudmunstycke då de tydliga täcken på tändstiftsfärg samt "blöddring" inte uppenbarar sig oavsett munstycksstorlek. Jag känner på mopeden att stora munstycken "dödar" motorn vid fullgas men har problem att hitta exakt rätt då ytterligare indikationer inte finns.
Några förslag?
Mvh
Hampus