1. #1

    Nyrenoverad FS1 startar inte

    Hej hej,

    Setup:

    Cylinder standard 1hk
    Topplock standard
    Förgasare standard
    Insugsplatta standard
    Avgasrör standard


    Har gnista, är färsk på det här så vet inte om den är bra, men den är blå i alla fall. Brytarspetsarna öppnar 0.35mm i kolvens övre dödläge. Stiftet blir fuktigt och luktar bensin. Jag har mätt upp kompression till 8 bar. När jag kickar så gör motorn inte ens en antydan till att vilja starta igång. Har provat med att spraya ner startgas i tändstiftshålet och sen skruvat på stiftet och kickat men inte ens då händer det något.

    Tacksam för all hjälp jag kan få, alla förslag är bra!

  2. #2
    Om du böjer ut elektroden på tändstiftet så att den står 90 grader och ser om den får gnista. Får den det så ska den klara av att få gnista under kompression.. Har jag hört iallafall, värt att prova..


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  3. #3
    http://youtu.be/AzR6Zk0cfmQ så ser gnistan ut nu, det är ca 0.7mm mellan elektroderna

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av holyhatten Visa inlägg
    http://youtu.be/AzR6Zk0cfmQ så ser gnistan ut nu, det är ca 0.7mm mellan elektroderna
    Om du misstänker att du har en svag gnista, av någon anledning, ska du pröva med att knacka ihop elektrodavståndet till typ 0.25mm
    Det underlättar mycket för gnistan..
    För steg 1 är ju att iaf få motorn att på något sätt gå igång?
    Att få den att "gå bra" är steg 2.....

    Förutsätter att du monterat allt rätt så att ev gnista kommer vid mer eller mindre rätt tidpunkt.
    Pröva även med annat stift, typ/värmetal är ointressant bara gänglängden är den rätta.
    Det gäller ju att få igång härket som en början, inte att köra med den...

    (det där med "90grader" ovan fattar jag inte )

  5. #5
    Tändplattan går ju bara att montera på ett sätt så brytarna öppnar vid mer eller mindre rätt tidpunkt, har kollat med skruvmejsel så att brytarna verkligen är öppna när den är högst upp. Det där med 90 grader känns lite tveksamt, skulle kunna prova att knacka ihop elektrodavståndet som du säger.

    Har upptäckt att gummit till choken är sprucket, är lite flera tveksamheter med förgasaren som gör att jag misstänker att bränsle/luftblandningen inte blir rätt, typ att moppen dränker sig. Ska prova med ny förgasare så snart som jag har rett ut lite kopplingsproblem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in