Hybridvisning

Svårstartad Puch Maxi - behöver hjälp

Håller på att plocka med en Puch Maxi med kick. Mopeden är i original. Det märkliga är att den ibland är helt omöjlig att starta. Hjälper inte hur mycket man kickar, den startar inte. Ibland startar den hur lätt som helst. När den går fungerar den bra upp till halvgas, därefter sackar den men kommer igång igen när jag vrider tillbaka gasen.

1. Trodde först att det var förgasaren som spökar. Rengjorde i bensin och blåste rent med tryckluft och ställde in tomgång, skruv och nål rätt. Hjälpte inte.
    2. Bytte till en annan förgasare som fungerar på en annan Maxi. Hjälpte inte. Sannolikt inte förgasarfel alltså.
    3. Ställde brytare och tändläge och kollade tändstift (är gnista). Hjälpte inte. Brytarna var rätt slitna men jag putsade till dem med lite sandpapper eftersom jag inte hade några nya liggande. Startade inte.
    4. Kickade igång vid ett senare tillfälle och då startade den. Bara för att dö igen efter någon minut och inte starta igen.
    5. Har börjat kolla elen. Har bland annat haft omkopplaren borta men allt ser OK ut där. Mätt kablarna med ohm-mätare och de är OK.
    6. Noterade att hel/halvljus ibland inte lyser, vilket skulle tyda på elfel.
    7. Jag har INTE bytt brytare och kondensator. Kan det vara kondensatorn? Märkligt att den startar ibland men mestadels inte. Eller vad kan det vara? Är just nu tom på idéer själv och hoppas på några kloka råd här!

puch maxi har en tendens till att gå jäkligt illa om packboxarna är slitna, det behöver inte ens se slitet ut för att det ska börja dra tjyvluft och skapa problem.
    byt dessa som en del i felsökningen.

Ingen Maxi expert men min Compact var likadan när kondensatorn var trasig.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in