1. #1

    Piaggio käkar tändspolar

    Hej på er där ute

    jag hjälper en polare vars piaggio äter tändspolar. Han är inne på tredje nu. Jag har mätt upp tändplattan och får schyssta värden där, så den tror jag man kan utesluta. Det jag är osäker på är HT sidan. Han har ett stift märkt med R men han har även en tändhatt med 1kohm motstånd (från biltema dessutom). Jag har bytt sista tändspolen åt honom och då kom den nya utan tändkabel och hatt, därför åkte han till biltema och köpte det där. Tändhatten innan var inte heller orginal utan en NGK med 5kkohm motstånd. Kan det vara så att det blir för högt motstånd för spolen när man har motstånd i både tändhatt och tändstift? Jag har kollat jordningarna och även dragit fram en extra jord från motorn upp till täbdspolens jordkabel
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  2. #2
    Vad snackar vi för grejer? Separat tändspole och CDI, eller inbyggd CDI i spolen? Hur visar sig felet? Vad är det för moppe?

  3. #3
    Moppen är nån piaggio, vet faktisk inte vad för nån men tror det är en 03a. Det är piaggios vanliga tändspole med inbyggd cdi. Felet är att moppen ibland när man kör hårt och länge börjar gå illa, går ner i varv och knappt går överhuvud taget. Efter några sekunders juckande med gasen går moppen kanon igen. Den gör så till och från och efter nån månad finns det ingen gnista. En gång tvärdog den under körning och gick inte att starta på ett par minuter men sen när den gick igång gick den kalasbra, som vanligt. Den stannar alltid när man kör, den slutar inte att starta utan motorn tappar gnistan under körning. Att den till och från går dåligt vet jag inte om det har med tändningen att göra, jag tycker att det verkar bränslerelaterat men det skulle kunna vara att cdin kanske flyttar tändpunkten eller nåt så den mer eller mindre bara går på tomgång ett par sekunder. Nu är det ingen orginalspole på utan en från RMS. Jag bytte tillbaka till orginal tändkabel och tändhatt nu i veckan och polarn tyckte moppen gick bättre men vete tusan om det gör nån skillnad. Nu är det iallafall stift med resistor och tändhatt utan, enligt orginal.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  4. #4
    Börjar fundera på om ditt problem är relaterat till tändplattan istället... pickupp spolen kan vara dålig och då försvinner gnistan slumpmessigt med eller försvinner helt. Prova byta tendplattan mot en ny eller en ni är helt säkra på fungerar.

  5. #5
    Nej det är inte tändplattan. Visserligen har jag bara mätt resistansen och inte spänningen på spolarna men de gamla cdiboxarna/tändspolarna upphör att fungera. Dvs de gamla som skulle vara bytta felaktigt om det vore tändplattan är döda. Resistansen i de döda spolarna skiljer sig något mot när dom var nya också men hur och varför det skiljer vet jag inte
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6
    Ingen som har några idéer?
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in