1. #1

    Angry Yamaha DT50mx startar inte?

    Tjena!

    Har lite strul med min förgasare på min yamaha dt50mx (ca -94)

    Han får söpp, han får luft, han får gnista. Förgasaren är rengjord femtioelva gånger.
    MEN, endå får han inte söpp in i cylindern, så min diagnos är att förgasaren på ett eller annat sätt inte släpper igenom söpp.

    Farsans jobbakompis sa att det kan va fel på flödarnivån? Tänke spendera halva morgondagen i garaget och kolla "flödarnivån"..
    Frågan är då om det inte funkar, vad ska jag kolla då? om jag nu endå börjar plocka ner förgasarh*lv*tet..

    MVH halvglaa missnöjd moppebög.
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  2. #2
    Ser nu att denna kanske skulle passat bättre under "veteran"? kan jag ändra? annars får man admin gärna göra det! (ny på forumet)

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Hur står det till med reedsen?
    Luftläckage på insug?
    Saknas ju dessutom en skruv på reedshållare....

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av 1200cc Visa inlägg
    Hur står det till med reedsen?
    Luftläckage på insug?
    Saknas ju dessutom en skruv på reedshållare....
    Ändrade flottörnivån idag, och där ligger inte felet.
    Luftläckage är det stor risk för, rätt kassa packningar, kan det verkligen göra att den inte vill gå?
    kommuns mest sleetna moped men även dom behöver kärlek.


    Gick igenom förgasaren idag IGEN, han får bränsle ner i flottörhuset. Och det är inte bränsle/luftskruv eller trottelnivå eller flottörnivå.
    Om man blåser igenom bränsleintaget när förgasaren är ihopplockad går det igenom luft men det är inte mycket.

    - Han får gnista. rätt färg på stift, inte blött
    - Fri tillgång till syre
    - Reeds/membran täta och flexibla
    - Söpp med 2% oljeblandning
    - Dog helt plötsligt efter lång färd, som om de vart soppatorsk.
    - ingen respons vid kick, vid rullstart baaooumar den några sekunder, sen kommer en kräftig baksmäll. om och om igen.
    - Redigt sleeten moped, dåliga packningar är de säkert i i stort sätt hela motorn, kan tjuvluft skapa så stora problem?

    Behöver verkligen hjälp att få igång härket, vad kan de va för fel? rengjort förgasaren flertalet gånger sen defekten.
    Problemet sitter nånstans mellan flottörhuset och cylindern, finns bränsle i flottörhuset men kommer inget bränsle in i cylindern.

    Slänger med en drös bilder om de kan hjälpa..
    Namn:  DSC_0092.jpg
Visningar: 1542
Storlek:  103,0 KB
    Namn:  DSC_0094.jpg
Visningar: 1483
Storlek:  99,5 KBNamn:  DSC_0096.jpg
Visningar: 1907
Storlek:  101,5 KBNamn:  DSC_0097.jpg
Visningar: 1618
Storlek:  99,9 KBNamn:  DSC_0097.jpg
Visningar: 1618
Storlek:  99,9 KBNamn:  DSC_0097.jpg
Visningar: 1618
Storlek:  99,9 KB

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av hampusjansonBMW Visa inlägg
    Om man blåser igenom bränsleintaget när förgasaren är ihopplockad går det igenom luft men det är inte mycket.
    Lite fundersam över det. Det är ju inga enorma hål den vägen så det ska ju inte flöda helt fritt, men "inte mycket" låter inte rätt. Det händer att det sätter sig skit mellan bensinslangens anslutning och flottörnålen, så soppan bara kan sippra in långsamt i förgasaren. Man kan skruva bort den delen flottörnålen sitter i, för att se & rengöra bättre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in