1. #1

    Aerox, kan inte starta?

    Vad fan kan det här vara? =P


    Nyligen köpt, begagnad. Haft problem sedan start. Inget luftfilter på förgasaren. Choked-munstycket/knappen saknas (bara ett hål rakt ner i förgasaren). Jag vill inte köpa massa nya saker på måfå, jag vill gärna veta ungefär vad som problemar innan jag shoppar massa saker som kanske inte ens är paj. Jag har följt hassses guide.


    Här är en annan kille som hade samma problem, men han skrev aldrig sin lösning. Jag har gulmarkerat hans problem som är samma som mina:

    Now when I leave it for an hour or so or overnight in a garage the bike will not start after 5-20 minutes! SAME


    I try the electric start at first without throttle, I then try it multiple different ways including with/without choke, with/without throttle, but it still doesn't work. SAME

    I don't know anything technical but the bike does make the noise as if it wants to turn on when the electric start is used. SAME - THIS EXACT SCREACHING SOUND (youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=i-6arvWq3po )


    After a while it will turn on but then cut out and turn off again straight away. SAME.

    When using the kick start it just hurts my foot after a while because I will kick it( and correctly because I can do my friends moped) multiple times, eventually it will turn on after too long SAME.


  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av crazyciao Visa inlägg
    Choked-munstycket/knappen saknas (bara ett hål rakt ner i förgasaren).
    Utan en korrekt fungerande choke är det inget ovanligt att motorer blir svåra att starta, i vissa fall nästintill omöjliga. Börja med att fixa det uppenbara.

  3. #3
    Vill du spara stålar så plocka lös och ta isär förgasaren. Saknas chokedetaljer kan annat saknas eller så kan det ha kommit ner vatten, smuts osv. Som G-son säger så är det ofta svårt att få igång en motor utan choke om den är kall. Och utan luftfilter ska du inte Heller köra, då tar kolv och cylinder slut snabbt. Så fixa choken, gör rent förgasaren och på med ett luftfilter så har du en bra utgångspunkt, inte så dyrt Heller.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in