1. #1

    Piaggio driver inte som den ska

    Hejsan!

    Jag ska köpa Sveriges troligtvis fulaste mopedbil... Piaggio Amica. Dock så är det ett litet problem med den.
    Den driver ytterst lite bara. Vad kan vara felet?
    Jag får inte den förrens på måndag, så jag kan inte kolla själv ännu.
    Enligt den nuvarande ägaren så startar den lätt och motorn i sig går fint.
    Jag tror själv att det är kopplingen som slirar eller att det är något fel på tryckfjädern eller vikterna
    Det sitter en Piaggio typhoon-motor på den. Är det ett vanligt fel på dom?
    Har aldrig skruvat med en scootermotor tidigare då jag har haft turen att det aldrig har strulat. Så jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunnig hade kunnat ge mig några tips.
    Tack på förhandNamn:  IMG_9073.jpg
Visningar: 1431
Storlek:  96,3 KB

  2. #2
    Du får nog skruva isär lite och titta. Skulle kunna vara nåt med kopplingen, variation eller kanske drivremmen
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  3. #3
    Skulle i första hand titta på kopplingen också. Och resten av de sannolika felen sitter ju på samma ställe, så när du är där inne och river bör du vara nära felet i alla fall.
    Har sett ett antal ATVer med variator där kopplingen nötts ut på nolltid för att föraren envisades med att låta den slira på kopplingen på högväxeln istället för att lägga i lågväxel och köra så kopplingen greppar ordentligt. Med en liten moppemotor i en tung Amica kan jag lätt föreställa mig att någon eldat upp kopplingen genom att köra på olämpligt sätt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in