1. #1

    Startmotorfel?

    Hej!

    Jag har en Vento retro som har gått ca 100 mil sedan i våras o som inte längre vill starta. Det började med att startmotorn lät annorlunda, liksom mer vinande, o moppen ville då inte gå igång. Efter att jag försökt ett tag så la startmotorn helt av o allt som hände då jag tryckte på startknappen var ett klickljud från motorutrymmet. Någon som vet vad detta kan bero på o vad jag måste göra för att fixa problemet?

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Börja med att ladda batteriet och se om det hjälper..
    Går även att försöka med ett bilbatteri parallet med moppeacken..
    Funkar det då, då är moppeacken slut...

  3. #3
    Ok tack så mycket!

  4. #4
    Kollat o batteriet har 13V o det efter att jag nött på det ett tag efter startförsöken.

  5. #5
    Låter som om startmotorn gett upp, eftersom det bara klickar i reläet. Ta bort den och försök köra den löst och se om den funkar då
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av ontheroof Visa inlägg
    Kollat o batteriet har 13V o det efter att jag nött på det ett tag efter startförsöken.
    13V på batteriet?
    Otroligt, 13.2V är spännigen när man toppat acken till 100% (mkt sällsynt!) och inte belastat den öht..
    Men gör som säjs på annan plats..
    Ta loss startmotorn och kör den lös på 12V den ska snurra som !"#¤% då. Ett dåligt trögt lager t e x i startmot hindrar effektivt dess funktion..
    När "det klickar" på startrelät beror det oftast på att det är dålig kontakt någonstans i "ström-till-sidan", när acken belastas så sjunker spänningen i systemet så mkt att reläet släpper, då upphör belastningen, spänningen stiger igen, reläet drar, spg sjunker .. etc...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in