Hybridvisning

Baotian sprint problem med start & svänghjul

Då ska vi se.

Inhandlade mig en begagnad hjälm för 300:- spänn och fick med en Baotian sprint -09 som inte startar.

Vakumpump: OK

Bensin i flottör: JA

Gnista: JA

Stift: Torrt!

Ventil: Ställdes Igår till 0,05/0,05

Elstarten funkar, den ger liv ifrån sig men "hostar" liksom inte till, Kickar jag så snurar grejerna bara runt & låter inget alls & tillslut fastnar kicken. Vid det läget får jag prova elstarten igen och då funkar det att kicka ett antal gånger igen.

När jag ställde ventilerna så kunde jag inte vrida runt hela tiden för att ställa T markeringen rätt utan det tog stopp. (ja dom vart i rätt läge när dom justerades)

Är det dags att demontera hela cylindern för att se så att allt är helt/rakt m.m kanske?

som sagt, kör jag med elstarten så snurrar det som det ska, men jag kan bara kicka 1-3 ggr sen låser sig kicken.

Någon som har nån idè??

/Fredrik

Reg.datum
    May 2010
    Nåt trubbel med kicken och detaljerna runton har du iaf. Påverkar nog inte startproblemet..
    Har du kollat att kamtimingen är OK, har nån kanske micklat med ventilstyrningen?
    Hur är det med svänghjul och fastsättning? Löst så att tändninge inte tajmar rätt?

Lyckades fixa svänghjul problemet igår, ägaren innan hade monterat kamdrevet fel.. Så nu åter står problemet med det torra stiftet, jag har bensin till flottören set men där stannar det. Förgasaren är genomgången av lokal service verkstad & jag har själv kollat igenom den innan montering....

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Strutsen1 Visa inlägg
    Lyckades fixa svänghjul problemet igår, ägaren innan hade monterat kamdrevet fel.. Så nu åter står problemet med det torra stiftet, jag har bensin till flottören set men där stannar det. Förgasaren är genomgången av lokal service verkstad & jag har själv kollat igenom den innan montering....
    Det som kallas "förgasare" på moppar är ju vanligen bara lite mer avancerade dropprör (dropprör = föregångare till förgasaren).
    Det är ju ett jobb som tar tio minuter hemma på köksbordet? Inte släpper man väl en verkstad på sånt?
    Ta isär blås rent sätt ihop.
    Knepigast brukar vara att veta att flottörnivån är ok, att flottörventilen funkar ochhåller en relativt ok nivå i flottörhuset.
    Du kan ha det probl.. iom "torrt stift"...

Hold ure horses...... Självklart lämnar jag inte in en sådan simpel sak. Flygen är alltså bättre begagnad & köpt för en hundring. Verkstaden hade gått igenom den & så även jag innan montering. Flottören är ok, inget fel där. 😊

Reg.datum
    May 2010
    Flottören, ja..
    Men nivån?
    Är det flottörnål eller en liten lös bit med gummispets som är ventil..
    Är det det sista finns det flera problem som kan uppstå...

Det är en gummispets och den verkar se helt ok ut. Provade även nyss att starta upp den med startgas men inget hände, denna omgång verkade det precis som att startmotorn inte riktigt orkade dra runt ordentligt.

Kan startmotorn vara problem? Fortfarande torrt stift också. Jag har ju som sagt gnista så den borde ju tända elle?

Reg.datum
    May 2010
    Kommer det ingen soppa kan finnas hur mycket gnista som helst..
    Dessutom har du nog nu kört slut på batteriet.
    Ladda! Eller låna ett bilbatteri+kablar.
    Startgas brukar vara idiotsäkert? Konstigt.
    Å andra sidan, när batteriet blir trött så sjunker också tändspänningen. Det KAN bli gnista i fria luften, men inte under kompression.
    Elektrodavstånd rätt???
    Bara för att få det verifierat, ventilerna lyfter?
    Går det att kolla att tändläget är någorlunda OK? Nån pigg på svänghjulet som ska passera sensorn brukar det vara
    Börjar bli lite konstigt, kan ju vara fel sv hjul tex...(spånar lite)
    Senast redigerat av 1200cc den 2014-12-01 klockan 05:34.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in