1. #1

    Lightbulb Inkoppling av jord universal Voltregulator

    Hej!

    Jag har köpt en sån här: http://www.alvars.se/universal/voltr...ternalsearch=1

    Nu håller jag på att koppla in den och klurar på jorden. Mopeden kommer ha en likströmsdel med batteri och en växelströmsdel som endast kommer användas till framlyset. Som jag har förstått det ska man då hålla isär likströmsjorden och "växelströmsjorden" (AC´ns baksida). Till regulatorn går fyra kablar:

    Vit - AC in orgelerad spänning
    Gul - AC ut reglerad spänning (dras direkt till framlampan)
    Röd - DC+ ut reglerad spänning (dras till batteri +)
    Grön - Jord

    Frågan är då om jag ska lägga jorden på batteri - (alltså DC-) eller jorda i ramen där jag kommer ha "AC-"?

    Någon som har kopplat in en sådan här innan?

    Mvh Fredrik

  2. #2
    Jorda i både ram och batteri. Och Jorda lite extra tex en extra bak och en extra i styrkroman kanske. kan du så sätt en tjock och stor aluminiumbit bakom regulatorn mot ramen för att leda bort mera av den värme som kommer alstras
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Framlyset har sannolikt en pol "jordad".
    SKa du ha växelspänning till lyset så ska du betrakta Motorn som "jord"
    Se bara till att du har en (jord)kabel från motorn till framlampan ingen ström ( Ampere alltså..) får gå genom styrlagret, en grundregel.

  4. #4
    Mekaniskt - Tack! Så du menar att jag kan lägga ihop batteriets jord med ramens jord även fast jag kommer ha både AC/DC och DC i samma elsystem?

    1200cc- Japp, motorn kommer vara AC/DC jord. En separat kabel kommer dras.

  5. #5
    Sent svar men forumet har strulat?
    Ja du kan jorda allt tillsammans. Gör ordentliga anslutningar, gör rent innan du drar åt och skydda med tunn rostskyddsmassa när du är klar så slipper du problem där.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6
    Tack! Det funkade utmärkt! Så nu har Compacten både lik och växelström med 12V

  7. #7
    Fräsigt!
    Jag byggde om en puch montana till 12v med ett kokusan cdi system. Montana har ju lite större ram med kåpor så hade batteri och porrbelysning på kvällarna... retade gallfeber på alla orginalgubbar!
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in