piaggio ape 50

hallå där i forum.ehöver hjälp med att skaffa fram en framgaffel till min gamla ape 50.kan bara hitta till nyare modeller på nätet.min är från 1994.
    skulle vara väldigt tacksam för hjälp med denna kanske lite udda grej.
    tack på förhand:raymond

Udda? Absolut inte! Jag har två stycken ape 50

Piaggio har en rätt konstig filosofi när det gäller reservdelar. Man tillverkar endast den nyaste modellen och ersätter allt gammalt med nytt. Så framgaffel finns endast att köpa ny i nyaste utgåvan. Du får byta bromsvajer och ev nåt mer för att få en ny att fungera. Annars är det ebay och försöka hitta en begagnad som gäller. Vad är det som är trasigt? Vissa enstaka delar finns att köpa bla svinglagringen
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

tack för denna väldigt nyttiga upplysning.KGI hade ingen aning om detta.
    har någon för övrigt hört talas om skeva framgafflar på Ape 50?

Det brukar inte vara gaffeln som är krokig utan hjulaxeln som bromstrumman/navet sitter på som blir krokig. Då kan moppen dra snett (gärna åt vänster har jag märkt) men i värsta fall tar hjulet i fjädern vid körning. Axeln går inte att köpa löst så det blir tyvärr ny gaffel eller hitta en begagnad som funkar. Vet att det har gjorts försök men det vore intressant med en vanlig scootergaffel med ordentlig fjädring och skivbroms men det är mycket att bygga om
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in