1. #1

    Exclamation Akut: APE mopedbils last bil. trimma?

    Hejsan, går i tankarna på att skaffa en Ape, då det är det enda billiknande fordon med lastkapacitet jag får framföra.

    Och då kommer vi till nästa del. Att köra i 25 km/h är inget riktigt alternativ. Så går det att relativt enkalt få upp hastigheten på dessa?
    Då det inte finns några begagnade kommer jag köpa en ny.
    Tänker mig att man kanske kan byta cyllinder och avgassystem och sedan knacka på i 50 km/h?
    Har dock hört att hastigheten inte ökar något vidara på apen när man trimmar den? Vad säger ni?

    Tack.

  2. #2
    Den är tung och har på grund av sin storlek väldigt högt luftmotstånd jämfört med alla vanliga mopeder, så när det gäller höga hastigheter kommer den alltid vara handikappad. Men 50km/h borde inte vara orimligt, det är så pass lågt att luftmotståndet inte börjat spela nån enorm roll. (Dock hänger det ju på utväxling också, den är ju "lite" jobbigare att ändra än på vanliga kedjedrivna moppar - för att få dubbla toppfarten behöver du fördubbla varvtalet om utväxlingen är oförändrad.)

    Jag föreslår att du börjar med att ta reda på exakt hur den är strypt, och gör av med strypningarna. Sedan när du vet hur den går efter det går det fundera på nästa steg, om det behövs något mer.

  3. #3
    Har läst ännu mera och blir inte riktigt klok.
    Tex en person har slängt på 102cc cylinder på Apen men fortfarande ger den ingen ökad fart.

    Det enda jag i övrigt hittat som skiljer sig är att 25 mopeden har 3 växlar + back.
    Och att 45 mopeden har 4 växlar + back.
    Kan hemligheten ligga i den 4 växeln?
    Har även förstått att det skall finnas strypning i avgassystemet.


    Om man byter system.
    Säg, cylinder, förgasare, munstycke, sportluftfilter, ostyrpt avgassystem. Kan man få fart på ödjuret utan 4 växeln?
    Känns ju sådär lagom kul att slakta ett fullt fungerande system för 65 000 kr.
    Hmm

  4. #4
    Tyvärr väldigt svårt att säga särskilt mycket utan att veta exakt hur den är strypt.

  5. #5
    EU25 har 3 växlar samt en strypning, en stoppkloss, på trotteln.
    EU45 har inga strypningar

    Det går att montera drevet för 4an på drevaxeln, det sitter en skiva där istället för drev.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6
    Okok, tack för all denna infon i alla fall.
    Låter ju lite knepigt att få fart på apen, utan att skruva ner hela skiten
    Men känns ju ändå bra att det i alla fall är möjligt.

    Frågan är om det inte är lättare att helt enkelt, montera ett däck med elmotor på runt 1kw eller så på framgaffeln och låta denna stå för effekt ökningen?
    Så kan man ha batteripacket i låda och få en Ape som knallar i 45 på 100% el och sedan har man bensin när batteriet är tomt.
    Skulle det kunna vare en görbar lösning?
    Tack, låter i mina öron enklare men framförallt säkrare på att man får den effekt man köppt i hastighet och inte i kraft.

  7. #7
    Apen säljs i europa med eldrift men ej i sverige. Vill du skruva så slakta en golfbil?
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in