1. #1

    Problem med slö Speedfight

    Har meckat med den här modellen ett bra tag men den här är en riktig luring.

    Köpte moppen billigt på blocket eftersom den inte startade. (Speedfight 2 AC -02)
    Fick igång den efter diverse småfix. Gick dock lite risigt och rök en del. Så jag har gjort följande:

    Skruvat ner förgasaren i smådelar och rengjort allt.
    Haft av insuget och kollat över allt samt bytt reeds till polini.
    Även haft av toppen och kollat loppet det såg bra ut där. Även testat kompen och det ligger på samma som min andra Speedight (har 2)
    Bytt luftfilter.
    Bytt tändstift.

    Haft av variatorn och rengjort den samt monterat bort v-ringen (samt alla andra strypningar)
    Monterat lite större munstycke pga av avstrypningen.
    Provat med olika vikter, 7 & 7,5 & 8.
    Haft av kopplingen och rengjort allt där och piffat till ytan i kopplingsklockan.

    Remmen är bytt (original)
    Bränsletanken tömde jag och slog på ny bensin eftersom förra ägaren blandade själv.
    Samt kör med Castrol TTS.

    Ändå så är den extremt slö. Perfekt tomgång och låter bra när man rusar motorn.
    Drar normalt precis när man ska iväg till kopplingen greppar men när den ska accelerera upp så orkar den inte mer än runt 20-25km med full gas samt att den har en tendens till att ryka väldigt mycket, mer åt det blå hållet (vilket indikerar för mycket olja men förstår inte hur det kan gå till då jag kollat igenom allt)

    Så jag är extremt tacksam för tips och förslag som jag kan få på detta problemet och om ni kanske har råkat ut för något liknande.

    Ska även tillägga att jag har provat med olika storlekar på munstycket.

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Från -02..
    Den är alltså tretton år gammal! Ansenligt antal mil dessutom??
    Har du någon riktig koll på kompressionen? Slitna kolv/ringar/cyl??
    Mätt eller "känt efter"?

  3. #3
    Den har inte gått speciellt långt för sin ålder. Den andra jag har är äldre och gått längre.

    Har kontrollerat loppet,toppen,och det man kunde se av kolven och allt så bra ut, kändes bra.

    Kompet är som sagt samma som på min andra Speedfight och den är väldigt pigg. Har inte exakta värdet i huvudet men har för mig det låg på runt 7kg.

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Lagerproblem? -> Slitna packboxar till vevaxeln -> dåligt tryck i vevhuset???
    Gamla hårda läckande packboxar?

  5. #5
    Kan avgassystemet vara igensotat?
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  6. #6
    Har kontrollerat packboxarna och inga tecken på läckage där. Avgasröret hade jag på min andra Speedfight tidigare och den gick bra så är är inga problem.

    Det enda som jag egentligen inte haft av helt är cylindern men jag har svårt att förstå hur den skulle kunna vara felet till detta då det jag kunde se av loppet såg bra ut när jag hade av toppen.

  7. #7
    Vad var kompressionen i siffror när du mätte?
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in