1. #1
    Belosdelar
    Gäst

    mt5 anti-backlash gear

    Hej
    Jag har en Honda mt5 från cirka 1990. Förra veckan lät det illa från motorn och när jag plockade bort kopplingskåpan hittade jag ett trasigt drev. Vad jag förstår är det ett anti-backlashdrev. Vad gör det för nytta? Nu är ju drevet trasigt och axeln sned, lagersätet i blockhalvan fult och motorn är full i metallflisor. Är det bara att börja demontera/dela motorn? Eller kan man köra utan detta drev?

  2. #2
    Belosdelar
    Gäst
    Drevet sitter vid "klockan ett" vid det stora kopplingsdrevet. Oljepumpen är borta sen tidigare (blandar i tanken), annars brukar det ju vara ett plastdrev vid "klockan elva".

  3. #3
    Det går utmärkt att köra utan det drevet. Det som kan hända är väl att det blir lite mer vibrationer, då det hör ihop med balansaxeln om jag minns rätt.
    Orkar du inte klyva motorn så försök iaf att skölja ur lite skräp med oljan några gånger. Sila oljan genom ett par strumpbyxor eller något, så får du bort den värsta skiten.

  4. #4
    Belosdelar
    Gäst
    Bifogad fil 14803
    Jag tänkte klyva den. Jag har skaffat en till motor som jag klyver samtidigt och tar delar ifrån.
    Är det något speciellt att tänka på? Några fallgropar? Specialverktyg?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  5. #5
    Är det bara den där balansaxelgrunkan som har gått sönder så kan jag skicka en till dig mot porto, så slipper du att klyva den andra motorn
    Det som kan vara krångligt är att få av svänghjulet, får du inte in en kloavdragare så får du köpa en avdragare som är gjord för det. En sån hittar du på någon hemsida som säljer delar till mopeder.
    Annars är det väl bara att ta det lugnt och ha ordning på hur saker och ting sitter så att det är lätt att få ihop igen. Var försiktig när du tar isär blockhalvorna så att inte växellådan flyger isär t.ex, så slipper du gissa ihop den sen.

    Passa på att byta iaf ramlager när du ändå klyver, och packningar/packboxar

  6. #6
    Kolla splinesen på växelaxeln, är dom dåliga så köp en ny sån om du ändå ska öppna upp motorn.
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  7. #7
    Belosdelar
    Gäst
    Ok, tack för tipsen!
    Jag har två mt5or med tre motorer nu. Lika bra att kolla igenom motorerna, lite nyfiken är jag också. Den här svänghjulsavdragaren fick jag med i en skrotlåda M27P1L, vänstergängad👍Bifogad fil 14804


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  8. #8
    Belosdelar
    Gäst
    Nu är motorerna isär. Är det fyra eller fem växlar? Jag har för mig att de var fyrväxlade. Stansningen på magnetkåpan talar ju tydligt om fem växlar i alla fall. Bifogad fil 14805
    Kåpan
    Bifogad fil 14806


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #9
    Dom var väl 5 orginal, men strypt till 4 i sverige? Och crossed cr80 hade 6 växlar som går att flytta över till en moppemotor
    Kung på Piaggio Ape 50
    behöver du hjälp med reparation eller service av din Ape? Skicka PM!
    Piaggio Ape, Honda MB-5, Aprilia SR 50 Ditec

  10. #10

  11. #11
    Din magnetkåpa är sannolikt utbytt, Sverigeoriginal har såvitt jag minns bara upp till 4 stansat, medan de man köper som reservdel har med femman.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in