1. #1

    Speedfight 2 seg i starten

    Tjena!

    Jag har en Peugeot Speedfight 2 08 luftkyld, original.

    Förra hösten så tappade den helt plötsligt kraft, till en början så var den bara seg i starten, men senare samma dag så tappade den all kraft och orkade inte ens varva upp när den stod uppställd på centralstödet och inte hade något motstånd för bakhjulet.
    Efter att ha felsökt väldigt länge så lämnade jag tillslut in den på verkstad, där konstaterades det att en hel packningssats behövde bytas. Efter det så gick den bättre och kunde varvas upp, men problemet att den är svag i uppförsbackar och sjukt seg i starten kvarstår. Jag har behövt lämna tillbaka den flera gånger då verkstaden sa flera gånger att den gick bra, fast påväg hem så har jag känt att den fortfarande är seg i starten och allmänt svag, nu orkar jag inte lämna tillbaka den dit längre då han inte verkar kunna lösa problemet.

    Det han har bytt är:

    Förgasare gurtner

    Hela variatorn

    Ny cylinder (!!)

    och bytt packningar

    och det känns mest som att han har chansat på vad som skulle kunna vara fel och bara bytt saker hit och dit på måfå, därför vänder jag mig nu hit, nån som vet vad som kan vara fel?

    Den går bra på fullgas (50-55km/h) men riktigt seg på 1/3 gas, så det kanske är fel munstycke elr något? Det känns dock konstigt att den skulle behöva annan storlek på munstyckena nu efter "reparationen" när det inte är något trim eller liknande??

    Den är starkare och "kvickare" i början när den är kall. Jag har automatchoke på den, kan de ha något med den att göra?

    Tacksam för svar!

    //Phille

  2. #2
    Det låter som den går för snålt.
    Jag antar att du har relativt bra komp om du bytt cylinder och packningar, men det vore bra att ta ett komptest bara för att eliminera den felkällan. Verkstaden tar ett komptest på fem minuter.
    På Gürtner sitter det en tomgångsskruv och på vissa en blandningsskruv, har du blandningsskruv kan du justera utifrån den om inte måste du riva förgasaren och byta mynstycket.

    Har du blandningskruv gör du så här
    Kör hojen varm
    Låt den stå på tomgång, skriva in blandningsskruven helt och sen utåt, ett halvt varv åt gången, när motorn börjar höja varvtalet har du träffat rätt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in