Ämne: Piaggio Ciao -69
-
2016-03-06, 20:33 #1
- Reg.datum
- Sep 2015
Piaggio Ciao -69
Hej!
Efter många år som mopedlös bestämde jag mig för att bli återfallsmopedist. Jag sökte igenom blocket och köpte därmed en lämplig ciao att ha som projekt till sommaren. Just den jag köpte var det inga större fel på annat än kosmetiskt, med en hel del rost. Eftersom den är såpass gammal är den försedd med fotbroms (bakåtbroms med pedalerna). Med åldern kommer också lite problem då delar inte alltid är helt lätt att hitta. Däcken verkar vara ganska nya, bra mönsterdjup. Framlyset lyser ok.
Vad jag har tänkt att göra/fixa är:
Få bort rostfläckar och lacka om den i sånär original-orange som den är.
Nya vajrar.
Nya bromsbelägg fram och bak, just nu är den livsfarlig och svår att få stopp på.
Genomgång av förgasare samt rengörning av luftfilter.
Ny ljuddämpare.
Genomgång av motor (skall också få nya lager och packningar)
Genomgång av cylinder och kolv så det ser bra ut.
Ny bensinslang och nytt bensinfilter.
Nytt baklyse av gammal modell.
Nytt gashandtag samt nya handtag, grå, av gammal modell.
Nytt, låsbart tanklock.
Nya kåpskruvar då jag endast har fyra st.
Ny rem då den som sitter på verkar vara rätt nött.
Nytt tändstift.
Nu till problemen jag känner till:
Ramen känns lite sned, knappt märkbart dock, eventuellt ett lite snett bakhjul. Remdriften låter av bara fan, vet inte vad det beror på men den liksom tjuter när jag kommer upp i högre hastigheter och nästan överröstar motorljudet helt. Någon som vet vad det kan bero på? Den är ROSTIG. Ska dock fixas. Kromdetaljerna får sig en välbehövlig omgång med WD-40. Baklyset är paj och lyser inte.
Jag har precis börjat plocka bort delar av ramen och ska inspektera närmare framöver. Kom gärna med tips! Det var bra längesen jag mekade med moppar och då, för 13 år sedan, var jag inte värst duktig heller.
-
2016-03-06, 20:44 #2
- Reg.datum
- Sep 2015