1. #1

    Jawa 210 hjälp

    Hej jag har en jawa 210 som fungerar men inte riktigt till 100% tänkte vända mig till er som kanske har hört talas om problemet tidigare.

    Problem 1. När jag trampar igång mopeden så så ger den av sig klingljud, den greppar inte och startar efter ungefär 5-20 tramp. Kan förstå om den slirar men att det klingar, vad är det som slår emot vad och varför?

    Problem 2. Det läker in olja genom det högra "drevet" där remmen är fast, remmen är oljig. Vilken packning är det som måste bytas? Kollade motoroljan och jag fick ut knappt en dl. Så allt hade nästan läkt ut.

    Kan de som har haft problemet eller någon som vet vad jag pratar om hjälpa?

    Mvh
    Arthur

  2. #2
    Bifogad fil 14900Bifogad fil 14901Bifogad fil 14902

    Kan inte hjälpa dig men måste fråga om det är en som den jag har bifogat bild på, Jag hittar ingenting på nätet om denna här (bif. bild) mer än att det gissningsvis är en så kallad jawa 210
    På denna, som stod i garaget jag huserar i just nu, står det att den är tillverkad i lettland 1990 och zmv som namn... jag får gnista men den går inte igång alls, så du är längre än vad jag är

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Det är nog knappast en Jawa 210
    Ser ut såhär..https://www.google.se/search?hl=sv&s...60.wJo8w14Kjjg
    ..och tillverkas i Slovakien, inte Lettland. Läser man på lite framgår att Lettland velat ha lite produktion i landet..
    Motorn däremot ser ut som en JAWA-motor..

    Kan man gissa på en JAWA Stella?
    https://www.google.se/search?hl=sv&s...&q=jawa+stella

  4. #4

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Arthur Visa inlägg
    Hej jag har en jawa 210 som fungerar men inte riktigt till 100% tänkte vända mig till er som kanske har hört talas om problemet tidigare.

    Problem 1. När jag trampar igång mopeden så så ger den av sig klingljud, den greppar inte och startar efter ungefär 5-20 tramp. Kan förstå om den slirar men att det klingar, vad är det som slår emot vad och varför?


    Problem 2. Det läker in olja genom det högra "drevet" där remmen är fast, remmen är oljig. Vilken packning är det som måste bytas? Kollade motoroljan och jag fick ut knappt en dl. Så allt hade nästan läkt ut.

    Kan de som har haft problemet eller någon som vet vad jag pratar om hjälpa?

    Mvh
    Arthur

    Min teorin är att du behöver byta ut packningar och lager i motorn! Förmodligen är det kicken som slår emot om du har en sådan....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in