1. #1

    Ska skaffa moped, behöver hjälp med basics! :)

    Tja! Jag är 15 år och ska ta AM-körkort, som jag förstog det så kan man skaffa crossmoped när man är 15 och har AM-körkort? Då undrar jag vart man kan hitta de absolut billigaste men också fullt fungerande mopederna? Sen så skaffade jag en app som heter "Ta AM-körkort - körkortsteori för moped" där så ska tydligen allt finnas för att klara teoriprovet, går det att lita på det? Min sista fråga är hur svårt det egentligen är att köra moped, känns som att det är extremt svårt att tänka på att blinka, växla, vem som har väjnig och allt det. Är det verkligen så svårt som man tror? ^^ Tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2014
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    42
    Sök så finner,du lär dig och ta god tid på dig med inkörningen,när man vant sig går allt på ren automatik.en cross/enduro kan du köpa för 24.000kr försäkringen är på 4.500kr dom första 2åren sedan sjunker försäkringen till 3.500kr med full försäkring. Cross/enduron är ej mer stöldbegärlig än scootern.men.går reparera vid olycka/krock i motsatts till scootern som måste köpas ny.en scooter är ofta motorstarkare än en cross/enduro moped och därför mera olycksdrabbad i trafiken.ett tips.provsitt den modell du är intressad av för mej var valet enkelt för jag var för lång för moped scootern.käna tog i styret på scootern.jag har klarat mej oskadd genom flera krockar och omkull körningar i trafiken bland annat en i 45/50km/h mot ett farthinder i trafiken.kör max 45km/h så undviker du många olyckor.t.e.x vilt olyckor bland annat.ingen respecterar dom som kör trimmat i trafiken.den som i leken sig ger får leken tåla.det minns man från då man körde trimmat en gång i tiden.jag är +50 gubbe som kört moped sedan jag var 15 år och snart + 52 år.har provkört eu-moped scootrar = trafikfarlig konstrucktion.

  3. #3

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    nånstans..
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av TordM Visa inlägg
    Sök så finner,du lär dig och ta god tid på dig med inkörningen,när man vant sig går allt på ren automatik
    "Körningen, styra, gasa rätt" ska sitta helt automatiskt så att du kan koncentrera dig på det som är riktigt svårt, att hålla koll på dina medtrafikanter.
    Som tvåhjulsförare har du ingen respekt eller auktoritet i trafiken, du ska bara lära dig att överleva.

    Det finns en anledning till att EU-moppar är fyra ggr dyrare att försäkra än en nästan likadan 125cc scooter/lätt mc, och den anledningen sitter på sadeln!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in