Sidan 6 av 11 Första ... 45678 ... Sista
  1. #151
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Zirre Visa inlägg
    Eller så gör man som go-carten, att man får betala först på internet en liten summa, t.ex 30% av vad inträdet kostar
    Det är en bra idé i teorin, dock vet jag inte hur bra den är i praktiken när det gäller just en moppeträff.
    Oftast är det bäst att hålla det enkelt, men hur det skulle funka är ju svårt att säga innan den provas.

    Dock är det nog ingenting jag personligen skulle köra på om jag rodda en träff.
    Tilläggas bör dock att jag inte har någon som helst erfarenhet över att rodda träffar förutom något streetrace.
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  2. #152
    Att börja med dagsträffar och bygga upp rykte är den rätta vägen att gå, visar man att det blir seriösa träffar kan man börja fundera på att gå ett steg längre.
    Citat Ursprungligen postat av Fjellner Visa inlägg
    Det är en bra idé i teorin, dock vet jag inte hur bra den är i praktiken när det gäller just en moppeträff.
    Oftast är det bäst att hålla det enkelt, men hur det skulle funka är ju svårt att säga innan den provas.
    Nu vill jag inte att ni ska känna att jag totalsågar era idéer eller så, absolut inte. Alla idéer är bra idéer!

    Men Fjellner är inne på samma spår som mig när han skriver att det är bättre att bygga upp ett rykte. Jag är helt övertygad om att tvådagarsevent är tekniskt möjligt men för att locka hit folket så måste ju vi kunna visa vad vi erbjuder till dem.

    Att då som exempel ordna upp en strukturerad serie där svenska hypers slåss med klor och huggtänder, där vi kör ordentlig mediabevakning och sedan streamar allt ut till forumen för att visa "-Hey guys, we´re fast too!".

    Jag tror det är länken till hur vi ska locka hit människor från övriga delar utav världen.

    Jag tror på det här med att hålla allting på en simpel nivå, så att man ska slippa känna hinder om man vill delta. Ett deltagande ska erbjuda så mycket nöje och så få problem som möjligt i mina ögon.

    Så om vi börjar på en låg nivå med ambitionen att först klara av att samla hyperåkare och ha en raceserie som även accepteras i utlandet, då skulle vi nog med tiden även kunna ha större events då vi gör oss ett "namn" i utlandet att kunna erbjuda bra aktiviteter.

    Hade varit kul om ni båda kom till Stockholm den 4 september och deltog i mötet vi ska ha då, om hur framtiden ska planeras och utformas.
    Senast redigerat av Michél den 2010-08-18 klockan 01:43.

  3. #153
    Fjellners avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Ort
    0171-Enköping
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Nu vill jag inte att ni ska känna att jag totalsågar era idéer eller så, absolut inte. Alla idéer är bra idéer!

    Men Fjellner är inne på samma spår som mig när han skriver att det är bättre att bygga upp ett rykte. Jag är helt övertygad om att tvådagarsevent är tekniskt möjligt men för att locka hit folket så måste ju vi kunna visa vad vi erbjuder till dem.

    Att då som exempel ordna upp en strukturerad serie där svenska hypers slås med klor och huggtänder, där vi kör ordentlig mediabevakning och sedan streamar allt ut till forumen för att visa "-Hey, we are fast too!".

    Jag tror det är länken till hur vi ska locka hit människor från övriga delar utav världen.

    Jag tror på det här med att hålla allting på en simpel nivå, så att man ska slippa känna hinder om man vill delta. Ett deltagande ska erbjuda så mycket nöje och så få problem som möjligt i mina ögon.

    Så om vi börjar på en låg nivå med ambitionen att först klara av att samla hyperåkare och ha en raceserie som även accepteras i utlandet, då skulle vi nog med tiden även kunna ha större events då vi gör oss ett "namn" i utlandet att kunna erbjuda bra aktiviteter.

    Hade varit kul om ni båda kom till Stockholm den 4 september och deltog i mötet vi ska ha då, om hur framtiden ska planeras och utformas.
    Håller med dig till 110%.
    Man måste visa att man finns och dessutom gå ut hårt med det!

    Och att kunna locka folk från andra länder är nästan ett tvång för att kunna få ett evenemang på flera dagar att funka.
    För hur vi än ser på saken så är Sverige ett litet land och intresset är inte överdrivet stort.
    Att få ett evenemang på flera dagar att gå runt med endast svenska besökare tror jag blir oerhört svårt!

    Jag har vissa tankar på att dyka upp om allt går som det ska, dock flyttar jag den sista Augusti så det beror hur mycket jag har med flytten.
    Vore kul att delta, även om jag kanske inte har så jätte mycket att tillföra, dock är jag ganska kritisk och realistisk och det kan behövas
    Och med tanke på att jag funderar på att bygga nått nytt skulle det vara kul att vara lite insatt i hur saker och ting utvecklar sig.
    MNF Medlem sedan 2003.
    Fordon: BMW E61 LCI M-SPORT

  4. #154
    Tycker man borde få några seriösa tävlingar runt om i sverige och sedan avsluta med t.ex Frihamnen Open fast ett riktigt ordnat där sverige's topp hojar tävlar om den stora pokalen och äran att vara snabbast i Sverige. Precis som i Danmark!
    Citat Ursprungligen postat av speedfightmanne Visa inlägg
    en sketen red revolution som är oseriöst portad av mig och patrik vi tyckte bara det var kul och förstöra massa äckliga/billiga moppedelar
    Precis som du förstörde din 2fast ?

  5. #155

  6. #156
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Zirre, missat det jag skrivit i tidigare inlägg om vad jag försöker jobba igenom för oss i landet?
    Nej men vart snack om någon serie osv, skit samma. Är det något möte på Frihamnen ?
    Citat Ursprungligen postat av speedfightmanne Visa inlägg
    en sketen red revolution som är oseriöst portad av mig och patrik vi tyckte bara det var kul och förstöra massa äckliga/billiga moppedelar
    Precis som du förstörde din 2fast ?

  7. #157
    Är inte helt skitsamma med tanke på hur stort projektet egentligen är att driva igenom. Inte direkt "Nu är det moppeträff - tjoho" utan det kommer behövas en jäkla massa tid och engagemang.

    Genom att erbjuda en seriös tävlingsserie så driver man sporten framåt för först då har man ett vettigt skäl till varför man ska bygga hypers. Att satsa allt krut på enbart EN jättefinal ger ju oavsett hur man vinklar det hela endast en körning som är bra. Jag vill försöka få fram iallafall sex tillfällen som håller hög klass (förutom de ordinare träffarna).

    Jag tänkte att vi i samband med Open ska ha möte så får folk ventilera sina åsikter direkt istället för att gömma sig bakom sina användare på forumet. Jag tar med mig penna och papper, skriver ner de förslag som dyker upp och idéer som skapas samt bidrar med egna tankar och planer. Vill man komma är man hjärtligt välkommen till att vara med och delta i att förbättra racen i landet.

    Vill man inte komma kanske man missar sin möjlighet att påverka någonting på riktigt.

    Det är inte speciellt mycket tid vi har på oss heller, dels för att vi som har intresset kommer ge upp men även då säsong -011 i princip börjar då nuvarande säsong dör ut.

    Frihamnen kommer ALDRIG att användas till en sådan seriös satsning, att vi har det där nu är då vi är vana vid platsen samt vet hur det ska gå till (första träffen jag var med på där var 2004). Men ur tävlingssynpunkt så måste vi ha flygfält eller raceraka, annars är vi chanslösa.

  8. #158
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Är inte helt skitsamma med tanke på hur stort projektet egentligen är att driva igenom. Inte direkt "Nu är det moppeträff - tjoho" utan det kommer behövas en jäkla massa tid och engagemang.

    Genom att erbjuda en seriös tävlingsserie så driver man sporten framåt för först då har man ett vettigt skäl till varför man ska bygga hypers. Att satsa allt krut på enbart EN jättefinal ger ju oavsett hur man vinklar det hela endast en körning som är bra. Jag vill försöka få fram iallafall sex tillfällen som håller hög klass (förutom de ordinare träffarna).

    Jag tänkte att vi i samband med Open ska ha möte så får folk ventilera sina åsikter direkt istället för att gömma sig bakom sina användare på forumet. Jag tar med mig penna och papper, skriver ner de förslag som dyker upp och idéer som skapas samt bidrar med egna tankar och planer. Vill man komma är man hjärtligt välkommen till att vara med och delta i att förbättra racen i landet.

    Vill man inte komma kanske man missar sin möjlighet att påverka någonting på riktigt.

    Det är inte speciellt mycket tid vi har på oss heller, dels för att vi som har intresset kommer ge upp men även då säsong -011 i princip börjar då nuvarande säsong dör ut.

    Frihamnen kommer ALDRIG att användas till en sådan seriös satsning, att vi har det där nu är då vi är vana vid platsen samt vet hur det ska gå till (första träffen jag var med på där var 2004). Men ur tävlingssynpunkt så måste vi ha flygfält eller raceraka, annars är vi chanslösa.
    Jag ska försöka dyka upp på Open Men jag kommer vara bosatt i Götet nu från september månad. Men ska snacka med Anti, Christian och sedan Robin i mitt team. Se om vi kan få fram något vettigt tillsammans inför 2011 i göteborg
    Citat Ursprungligen postat av speedfightmanne Visa inlägg
    en sketen red revolution som är oseriöst portad av mig och patrik vi tyckte bara det var kul och förstöra massa äckliga/billiga moppedelar
    Precis som du förstörde din 2fast ?

  9. #159
    Hade varit kanon! Bra iallafall att ni engagerar er, då täcker vi upp såväl öst- som västkust.

    Haha, snälla, kan vi inte ha ett 5 dagars meet hahahaha.


    ang prisfrågor här nu. Nu e de ju så att tidtagningen kostar ju en hel del pengar om jag inte har fel(?)
    Hade det inte varit bra om vi hade kunnat bygga ett seriöst bygge utav en sådan?

    Fast då e frågan vem som ska betala den biten
    Topspeed kommer ha en julgran framöver som verkar ha tidsutrustning med. Om vi ser till att de kan tävla med oss så BÖR man nog kunna få till en deal där man lånar in den mot en liten avgift eller liknande.

    Frågan är vad riktig utrustning kostar i jämförelse?

    Sitter och håller på att gå igenom klasserna nu, återkommer när jag kommit en bit.

  10. #160

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    mantorp parks gran med displayer, mm. lär ha kosta 200K med programvara, mm. En riktigt gran kostar sjukt mycket pengar, kag har reglerna hur en gran skall vara beskaffad, höh, bredd, avstånd mellan lampor sekvenstid, mm.

  11. #161

  12. #162
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Formulerade mig lite dumt, frågeställningen var vad utrustning kostar att hyra för en dag.
    håller på att kolla runt när det gäller den saken också

  13. #163

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Flugskiten Nossebro
    Inlägg
    996
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Formulerade mig lite dumt, frågeställningen var vad utrustning kostar att hyra för en dag.
    Aha. Det sista jag hörde var 500 kr +50 kr per startande per dag (Moholmsgranen, som är gjord för 201 resp 402m )

  14. #164
    jag snackade med peter idag som håller i en dag på strippen på säve vi snackade om att vi skulle ha ca 2 stora moped event i göteborgs området nästa år. Priset på granen och tidtagningen är en startavgift sedan är det 75kr per startande, sen kostar ddet ungefär 5000 att hyra en flygbana i ett dygn.

  15. #165
    Citat Ursprungligen postat av anti_speedy Visa inlägg
    jag snackade med peter idag som håller i en dag på strippen på säve vi snackade om att vi skulle ha ca 2 stora moped event i göteborgs området nästa år. Priset på granen och tidtagningen är en startavgift sedan är det 75kr per startande, sen kostar ddet ungefär 5000 att hyra en flygbana i ett dygn.
    Det låter bra, inga pengar alls ju!
    Citat Ursprungligen postat av speedfightmanne Visa inlägg
    en sketen red revolution som är oseriöst portad av mig och patrik vi tyckte bara det var kul och förstöra massa äckliga/billiga moppedelar
    Precis som du förstörde din 2fast ?

  16. #166

  17. #167

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Problemet är:

    Kör vi det som tävling måste två ambulanser samt en brandbil närvara. Kostnad för dessa tre är runt 4500 kr/tim.

    Hur man då ska få det att fungera ekonomiskt är en bra fråga.
    inte lättare att göra som veteranarna då? alltså att säga att det är ett test bara och inte någon tävling?

  18. #168

  19. #169
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Ytterligare ett problem:

    Man får bara köra en och en enligt uppgift (kan någon bekräfta?). Kanske inte JÄTTEallvarligt med tidutrustning men racekänslan är inte densamma.
    säker på att man måste ha det? dom hade inte det på vårgårda ?

  20. #170
    Vårgårda är i princip lika "godkänt" som att köra på en gata i stan sett till säkerhetsreglerna. För att få hyra riktiga banor kräver de dessvärre det.

    Tror vi måste följa vissa regler om vi ska starta SSA genom svemo lr va vi nu gör. men säkerhet är absolut viktigt. bättre klädsel på förare nästa år tycker jag. iaf en sån heltäckande skyddsväst
    Skyddsjacka med platta tänker du på?

  21. #171
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Vårgårda är i princip lika "godkänt" som att köra på en gata i stan sett till säkerhetsreglerna. För att få hyra riktiga banor kräver de dessvärre det.



    Skyddsjacka med platta tänker du på?
    hur skall vi få tag i dom pengarna? 4500i timmen :S är ju galet
    Senast redigerat av anti_speedy den 2010-08-20 klockan 00:03.

  22. #172
    Citat Ursprungligen postat av Risedal Visa inlägg
    Tror vi måste följa vissa regler om vi ska starta SSA genom svemo lr va vi nu gör. men säkerhet är absolut viktigt. bättre klädsel på förare nästa år tycker jag. iaf en sån heltäckande skyddsväst
    Heltäckande kläder, ryggskydd och riktiga handskar skall vara ett krav!

  23. #173

  24. #174

  25. #175
    Fan... Jag som köpt nya!

    Vi kommer ha snabbare hojjar nästa år. snabbare än vi någonsin har haft i sverige. och förmodar att folket kommer satsa allt för att vinna.

    och det är i den övre kroppen som är viktigast att skydda. eller varför inte köpa ett skinställ helt enkelt?
    tuffare regler.

    Sen kommer det se professionellare ut på träffar. och det lockar till seriösare byggen och framförallt, snabbare!
    Hur ser reglerna ut i Europa?

  26. #176
    Citat Ursprungligen postat av Risedal Visa inlägg
    Vi kommer ha snabbare hojjar nästa år. snabbare än vi någonsin har haft i sverige. och förmodar att folket kommer satsa allt för att vinna.

    och det är i den övre kroppen som är viktigast att skydda. eller varför inte köpa ett skinställ helt enkelt?
    tuffare regler.

    Sen kommer det se professionellare ut på träffar. och det lockar till seriösare byggen och framförallt, snabbare!
    Klart skinnställ är att rekommendera, men det borde inte vara ett krav.

  27. #177
    Tar direkt från google translate.

    http://www.scootertuning.de/dssc/485...e-abnahme.html

    Skyddskläder / hjälm med medlemsnummer /
    Handskar / Skor iO ja nej  
    Roller Klass: silhuetten av ett fordon uppfyller Rollers ja nej  
    Roller kategori: Styre höjd rådgivare, 750mm ja nej  
    Olja avlopp och fästas med tråd påfyllningsskruven ja nej  
    Broms montering / säkra iO ja nej  
    Omslag roterande komponenter för ja nej  
    Avgassystem montering iO ja nej  
    Gasreglage och iO clearance ja nej  
    Styrning spela / montering iO ja nej  
    Ja ingen antändning brytare  
    Infästning av räder iO ja nej  
    Bränsletank kapacitet / montering iO ja nej  
    Overflow tank tank / Carb / kylaren ja nej  
    Fotstöd / Raster vikbara ja nej  
    Samman delar som fästs säkerhet / zoom Eller Inte Spitz ja nej  
    Lustgas flaska i ramen så ingen  
    Cylinder identifiering iO
    Hur är danska reglerna jämfört med dessa? Hårdare/mildare?

    Vi måste lägga oss på en likvärdig nivå som dem. EU-standard typ.

  28. #178

  29. #179

  30. #180
    Citat Ursprungligen postat av Michél Visa inlägg
    Ska man köra enligt ren "lag" så ska hjälmen vara godkänd, vilket vissa utav krukorna är. Kör vi enligt racegodkänt så är det YTTERST få utav er som lever upp till de villkoren.

    Däremot ska man pusha folk till att använda integralhjälm!

    Det man kan sätta regler däremot är handskar och skyddskläder. Ryggplatta hade jag gärna sett som standard, däremot är det SVÅRT att ha det.
    varför ska man ha integralhjälm ?.. skddar en cross hjälm sämmre ?-..

    sen rygg platta e nog inte jätte svårt att kunna göra så alla får de.. vad jag såg i gbg.. så hade alla ryggplatta som körde =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in