Gör bara det jag önskade att någon hade gjort då vi var ungar.

Det är ju nu man har möjligheterna att kunna driva igenom ett sådant event, man får ge det en chans. Kul att det uppskattas dock, det ger mer glöd i elden!




Jag vill att vi gemensamt driver igenom ett projekt vid namn SSA - Swedish Sprint Association. Tanken är att vi ska utmana danskarna lite för att visa att även vi kan. Vi har ju grymt mycket byggen, vi har kunskap, vi har byggare, vi har banor, vi har intresserade, vi har publik, vi har utmanare, vi har gamla som unga.

VI HAR ALLA MÖJLIGHETER MAN KAN ÖNSKA SIG!

Det vi inte har däremot, det är fungerande race där vi kan utmana varandra på ett seriöst sätt.

Nu har jag med lagom mycket sömnbrist och smått hungrig skummat igenom det nya Stockholmsreglementet och faktum är att det faktiskt skulle kunna fungera rätt bra även för oss. Det enda man behöver ändra är just "veteran" så att det skulle kunna bli "original" istället, så att 50-klassen kan innehålla våra 50-hojar också.

Här vill jag att vi gör "våran" version, originalet finns i Rexxys post några kvarter ovanför mitt inlägg. Vi ska göra en version som inte är låst till veteran, men som inte utesluter dem. Mitt tekniska kunnande brister på ett par punkter och där vill jag att ni tävlande dyker in med feedback. Vad vill ni se i reglementet här nedanför?

1. Klassindelning

Inom Stockholmsreglementet delas klasserna upp i fyra olika kategorier:

Klass Standard 50 (max 50cc), Klass Standrad 90 (50,1 – max 100cc)
Klass ProMod 50 (max 50cc), Klass ProMod 90 (50,1 – max 100cc)


Klass Veteran

I den här klassen krävs att ramen har ett synligt ursprung som moped och att ramen samt motorn/motorerna ursprungligen sålts som 50cc moped i Sverige. Gällande årsmodeller återfinns från 1952 och fram till 1980. Motor och ram behöver ej vara av samma fabrikat.

Undantag:

Zündapp 4-pet och Honda MB kommer att godkännas, däremot så godkänns inte Honda MT i den här klassen. För att få MB-motorn godkänd så krävs att motornumret och separatsmörjfästet finns kvar.

Tillägg:

Ramar i den här klassen som har förlängts med mer än 40mm, räknat i axelavståndet, kommer att klassas in under ProMod-klassen. Egenhändigt byggda ramar kommer inte att godkännas i den här klassen, utan hänvisas till ProMod-klassen. Detta även om ramen har ett för 90cc-klassen godkänt styrhuvud, sving etc. Icke godkända mopeder i den här klassen kommer att klassas in i klassen Promod under förutsättning att det övriga regelverket följs.

Klass ProMod:

Mopeden skall ha ett ursprung som någon form av 50cc moped. Ursprungsland och årsmodell är oviktigt. Motorerna får modifieras fritt och den enda gällande regeln är att cylindervolymen inte överstiger 50cc för klass ProMod 50 och 90cc för klass ProMod 90.

Alla typer av rammodifieringar tillåts, den totala längden på mopeden får dock ej överstiga 2400mm räknat i mopedens totala längd, alltså från hjulända till hjulända. OBS ej räknat på axelavståndet! Wheeliebars skall ej beröra marken då mopeden står stilla, detta för att ej räknas in i totallängden.

Ett intressant tillägg är stycke 6 i Stockholmsreglementet:

6. Arrangemangets genomförande

Varken ett arrangerat ”Topspeed”, ”Mopeddragracing” eller liknande, vilka styrs av detta reglemente, får ses som någon form av tävling. Arrangemanget där dessa regler tillämpas är endast en provkörning av modifierade mopeder där de snabbaste i varje klass premieras för sitt framförande.

Trots att arrangemangen mycket snarlikt påminner om en tävlingsform så är den fulla innebörden med arrangemanget endast att premiera den/de som lyckats bäst i sitt arbete att utvinna mesta möjliga kraft ur den ursprungliga mopeden genom tekniska modifieringar.

Arrangören frånta sig allt ansvar om arrangemanget skulle tolkas som en tävling, då det aldrig varit arrangörens syfte.
Där har vi en väldigt intressant punkt som kan ge oss fördelar då vi arrangerar, då flertalet saker blir så mycket lättare.

Om vi har våran SM-serie "dold", men kör våra race som testkörningar... Då har vi även en stor möjlighet att driva igenom detta på ett bra sätt.

SSA blir då vårat tävlingsnamn och kan köras på test säsongen -011 i hopp om att skåpa ut de nordiska länderna i racesammanhang (och kanske locka hit folk också?).

Detta är bara idéer och tankar från stunden som jag bollar med er, men jag behöver lite feedback tillbaka på detta.