1. #1

    Unhappy Derbi tänder men går inte ?

    Derbi gpr 50, derbis Ebs50 motor, Elsarten funkar inte så ja måste rulla igång den, och de finns ju ingen kick heller..

    i våras så körde ja på den från till och från varje dag, men de hela började med en regnig söndag.

    rullade igång mopeden och den startade direkt som den brukar, körde ca 1 km till verkstan och ställde in den, ("glömde" att stänga av bensin kranen) mopeden fick stå stilla på samma ställe i 5 dagar för att ja inte sov hemma under skoldagarna.

    På följande lördag skulle ja ta mig en åktur och tog ut mopeden från verkstan och rullade ner den från den Grymmt långa nedförsbacken som leder ner till vägen. när ja fått upp tillräckligt med fart kopplade ja och la i 2ans växel. men ja blev genast förvånad när mopeden tvärt "hackade" till (den skar inte ) ja bromsade tvärt och förstod att de som hänt inte skulle vara bra för min framtida moppe kariär. rullade upp mopeden för backen occ ställde in den i verkstan igen. kollade bensinen i tanken, ja visste att ja ställde in mopeden med bensin i, har syrran varit och slangat ur min tank? nee ja hade fel, så var de inte, all bensin som ja hade i tanken visade sig efter en närmare titt ligga i avgassystemet. ca 2,5 liter bensin.

    Tömde ur avgassystemet och torkade bort olja lite här och var i motorn. nu när man ska rulla igång den igen så tänder den, men den startar inte, har bytt stift, provat med startgas, och provat med bensin i toppen. men den vill fortfarande inte tända till ordentlitgt, vet inte vad ja ska ta mig till. har inte någon ekonomi till att lämmna in den på verkstad, och ingen som ja kan rådfråga, så nu ställer ja frågan till alla er på moppenet.
    Vad har hänt med moppen? och vad äre för fel? hoppas ni orkade läsa ! Puss och kram!

    Senast redigerat av Mammaspojke1 den 2010-08-02 klockan 17:37.

  2. #2

  3. #3
    Plocka av toppen och kolla. Öppna förgasaren så att all bensin rinner ut.

  4. #4
    Har bytt tändstift, men ska kolla menbranet. de är jätte fin gnista på tändstiftet, tror du inte att den får tillräckligt med soppa?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Plocka av toppen och kolla. Öppna förgasaren så att all bensin rinner ut.
    okej.. så ni tror att den inte får någe bensin? intressant tankt. ska ta och kolla efter !

  6. #6
    Om det låg fullt med bensin i avgasröret så måste det ligga massvis inuti motorn också. Samt överfylld förgasare

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Daanne Visa inlägg
    Om det låg fullt med bensin i avgasröret så måste det ligga massvis inuti motorn också. Samt överfylld förgasare
    har fixat förgasaren, och tagit bort förfasaren och torkat ur motorn i avgasporten. toppen har nog inte varit borta på dom närmasa 5 åren så skruvarna ser inte jätte frächa ut, ställte ut mopeden i den svenska sommar solen och tyckte att allt borde dunsta. men men,,

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av zer0 Visa inlägg
    Vevhuset är fyllt med bensin, skruva av cylinder och töm det. Sen borde den starta

    Okej.. de blev välldigt mycke skruvande nu, är ganska rädd för att dra skruvarna runda. de ser ut som om toppen inte har varit av sen stenåldern

  9. #9
    Spruta lite 5-56 på skruvarna för att lösa upp eventuellt rost kring skruvarna. Sen är det bara skruva av

  10. #10
    Tänk på att använda block- eller spärrnyckel och ingen skiftnyckel!

  11. #11
    Tänk på att använda block- eller spärrnyckel och ingen skiftnyckel!

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av 4gg3 Visa inlägg
    Tänk på att använda block- eller spärrnyckel och ingen skiftnyckel!


    aa de ska jag göra.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av siiimooon Visa inlägg
    Bort med röret, ingen soppa i tanken, ur med tändstiftet, go nuts nerför backen!
    Spring ner där med växel i ett par ggr så ska bensinen gå ur, har själv gjort så!
    Jaa gjorde oxå de i början, de typ sprutade soppa upp ur hålet där tändstiftet sitter. men ja tycker att den borde tända till och gå någon sekund på soppan som man häller i toppen. de gjorde iaf min mt5a,

  15. #15
    Ja har ett tre läppars membran, och en av läpparna var lite öppen. kan de lilla påvärka min motor?

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Mammaspojke1 Visa inlägg
    Jaa gjorde oxå de i början, de typ sprutade soppa upp ur hålet där tändstiftet sitter. men ja tycker att den borde tända till och gå någon sekund på soppan som man häller i toppen. de gjorde iaf min mt5a,
    Eftersom att hela vevhuset är fullt med bensin är detta inte möjligt. Och ang. att elstarten är dålig kan det bero på sliten startmotor eller dåligt batteri! Och membranet är inte det största problemet just nu, men det kan bidra till överflöd så byt läppar eller membran!

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av 4gg3 Visa inlägg
    Eftersom att hela vevhuset är fullt med bensin är detta inte möjligt. Och ang. att elstarten är dålig kan det bero på sliten startmotor eller dåligt batteri! Och membranet är inte det största problemet just nu, men det kan bidra till överflöd så byt läppar eller membran!
    okej.. tvivlar fortfarande på att ta dän toppen. men kommer nog iaf attt få köpa en sotningssats till den. för topplockspackningen är inte så fräch. ja har inte startmotorn på, behöver nya kol och fjädrar till den, och de var sjukt dyrt. skulle kosat 500 kr för 2 fjädrar och två kol. + frakt från tyskland.

  18. #18
    Ingen som har lust att köpa mopeden för en billig peng som den står nu? Ja orkar inte med den nu. och måste försöka få ihop lite pengar till bil. ni kan ju skicka ett Pm om ni kiommer på något mer, eller om ni är intresserade av ett köp

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in